vrijdag 4 september 2015

COLUMNIST / SPORT / EUROBASKET 2015 / MEDIA / TOEVALLIG OVER GESTRUIKELD:

Ik kwam het toevallig tegen - een Blogger 'KortOverSport' die ook schreef over Oranje Basketball en de relatie met de Media - een beetje vergelijkbaar met een lange reactie - van 'Thomas' - die volgde op mijn column van ......

Hieronder eerst de twee 'Kortjes' en dan de Link naar mijn column en het commentaar van 'Thomas' die erop volgde. Hoort u het 'ook eens van een ander'...



Het is de wet van de goed presterende nationale zaalsportteams in Nederland dat de camera’s pas op ze gericht worden als de uitzonderlijke prestatie eigenlijk al geweest is. Waarom vallen handbaldames voor je gevoel altijd tegen? Omdat we pas naar hun wedstrijden gaan kijken als ze op een EK of WK staan.
Evenzo zou het gemakkelijk zijn de basketballers af te serveren als zij volgende week zouden stranden in de eerste ronde van het EK. Maar de manier waarop ze er gekomen zijn verdient applaus. Lange mannen die in economyclassstoeltjes met economyclassbeenruimte naar verre oorden vlogen – grotendeels op eigen kosten – om daar tegen alle verwachtingen in wedstrijden te winnen.
Toon van Helfteren, de bondscoach, deed dat zonder fatsoenlijke vergoeding en met louter spelers uit de Nederlandse competitie. Dat was op mentaal vlak een grootse prestatie, maar de werkelijke uitdaging volgt nu. Een aantal van de mannen die toen hun knieën opofferden, heeft nu plaats moeten maken voor spelers uit buitenlandse competities die zich vorig jaar te groot voelden voor het kwalificatietraject. Volgende week zitten er dus spelers thuis die geknokt hebben voor de glorie van anderen. Dat zijn de enigen die schamper mogen doen over eventuele nederlagen.


De Nederlandse basketbalploeg doet, vanaf 5 september, voor het eerst in 26 jaar weer mee aan een EK. In de komende weken wil ik af en toe wat details uit de mij ook niet al te bekende basketbalwereld aanstippen.
Een wiskundige autist als ik begint met de wereldranglijst. Nederland speelt op het EK tegen Griekenland, Kroatië, Slovenië (drie ploegen uit de mondiale toptwintig), Macedonië (32), en Georgië (54). Nederland zelf heeft geen wereldranglijstklassering. Ik herhaal: Nederland komt niet voor op de wereldranglijst basketbal. (Voor het langste volk ter wereld een opmerkelijke prestatie.) De wereldranglijst van het basketbal is gebaseerd op de afgelopen 8 jaar (twee olympische cycli), waarin Nederland dus niet één wedstrijd gespeeld heeft die punten kon genereren.
Na de olympische spelen en het WK is het EK het hoogst aangeslagen toernooi; ieder punt dat je verdient krijgt een wegingsfactor 1. (WK en OS hebben factor 5; andere continentale kampioenschappen hebben een weging kleiner dan 1.) Nu was de kwalificatie voor het EK al een huzarenstuk; overleven van de poule zou een mirakel zijn. Maar wat er ook gebeurt: Nederland krijgt sowieso 1 wereldranglijstpunt, ook bij 5 nederlagen. Na het EK staan we minimaal 82e: voor Sri Lanka, Tsjaad, Congo, Burkina Faso, Liberia en hekkensluiter Togo (0,6 punten).



De link naar mijn column '' en hieronder wat 'Thomas' daarover te zeggen had op de site van 'iBasketball.nl':

4 reacties

Thomas
08/30/2015 at 13:44

Beste Aart,

Goede uiteenzetting, ben het volledig met je eens. Toch wil ik mijn teleurstelling uiten over de houding(geen) van de Nederlandse sportmedia t.o.v. van het Nederlands Baskelbalteam.

Men moet niet vergeten dat basketbal na koning-voetbal de 2de grootste teamsport ter wereld is en dat Nederland na 26 jaar weer mee mag doen aan een groot toernooi, het Europees Kampioenschap basketbal. De kloof tussen de Verenigde staten(NBA) en Europa is de laatste 2 decennia enorm kleiner geworden, uiteraard spelen de beste Europeanen in de NBA(uitzondering in de regel bv Spanoulis) maar het niveau van Euroleague is erg hoog en de Europeanen die met hun clubs uitblinken eveneens van hoog niveau. Daarnaast zijn de competities van Spanje, Turkije, Rusland en Griekenland(zeker niet meer zo competitief en ‘’duur’’ als 10 jaar geleden maar met Olympiakos en Panathinaikos al meer dan 20 jaar aan de top van Europees clubbasketbal)erg sterk en vloeien er miljoenen euro’s. Deze sterspelers mogen in september voor hun respectievelijke landen uitkomen en vertegenwoordigen op het EK.

Nederland gaat het opnemen tegen Europese grootmachten en als men in acht neemt hoe men dit heeft weten te verwezenlijken is dit een groots compliment waard. Ik zal niet de voorgeschiedenis van de basketbalodyssee van Toon van Helfteren en zijn mannen herhalen, wel bekend inmiddels.

Nee, Nederland beschikt niet opeens over een gouden generatie basketballers. Geen uitzonderlijke talenten of jongens met het potentieel om op Europees topniveau te presteren. Hoewel Norel het uitstekend doet al jaren in Spanje en Schaftenaar eveneens een goede indruk maakt in Griekenland, (ik verwacht dat Kloof het ook wel leuk gaat doen). Wat deze groep wel heeft is passie voor het basketbal, dat heeft hen hier gebracht en daar is men om te prijzen.

Deze jongens zijn gek van de sport, dat kan niet anders. Dat straalde ze in het Acropolis toernooi ook uit. Nederland is niet weggespeeld, -20 punten tegen Litouwen is normaal, -12 tegen Griekenland is netjes(ook al waren de Grieken systemen aan het oefenen en niet echt gebrand op ruime overwinning) en tegen Turkije zat er zelfs winst in(In mijn ogen wordt Turkije erg overschat als basketballand, veel geld maar geen rendement op clubniveau en de nationale ploeg kent buiten de NBAers weinig talent).

De Nederlandse basketbalploeg verdiende veel meer(als deze er überhaupt is geweest?) promotie vanuit de sportmedia. Waarom geen uitzendingen of ruime samenvattingen op de NOS(NPO)? Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de NBB een rol heeft gespeeld maar als ik afga op de laatste 25 jaar zal de inzet wel nihil zijn geweest. Uitzendingen van EK wedstrijden verdwijnen achter de decoder…..

Ik kan mij het EK nog redelijk goed herinneren van 1989, tot dat moment was Nederland van de partij op eindtoernooien. In 83 en 85 werd een nette eindklassering gerealiseerd. In 87 en 89 beduidend minder. Ik vermoed dat de professionalisering van het Europese basketbal medio jaren 80 hier een rol in heeft gespeeld. Met name in zuid Europa begon men te investeren in deze sport, Italie had de beste competitie van Europa, de Spanjaarden volgenden hen op de voet, de Yugoslaven en Sovjets hun eigen basketbalschool en traditie en de Grieken wilden graag volgen met hun succes in 87 als resultaat. Helaas heeft Nederland deze boot gemist en van een bescheiden middenmoter te transformeren in sterk basketballand. Men is blijven steken in ‘’ik basketbal voor mijn plezier’’. Niks mis mee maar professionalisme en plezier kunnen prima samen. De Duisters en zelf Belgen passeereden Nederland, zowel nationaal alsmede op clubniveau. Den Bosch en Den Helder verdwenen uit de Europcup 1 ergens begin jaren 90. Waarom? Ik kan mij bijvoorbeeld eind tachtigerjaren herinneren dat er zelfs 2 basketbalbladen waren dat was medio jaren 90 al weer verleden tijd….

En dan is er de hedendaagse basketbaljeugd. Deze interesseert zich alleen voor de NBA…waarom? Deze tendens zie ik overigens in heel basketballend Nederland. Jonge Nederlandse basketballers zouden een Norel, Kloof, Slagter of Schaftenaar als voorbeeld moeten zien. Hun ambitie moet geen NBA-er zijn, maar eerst op hoogste niveau in Nederland willen spelen om vervolgens de overstap proberen te maken naar een sterke Europese competitie. Zodra men daar is en presteert….wie weet zit er een trip naar de NBA er ook in.

Mijn gevoel zegt dat de NBB hier ook weinig aan doet, dat zou beteken dat de basketbalverenigingen in Nederland hier meer in zouden moeten beteken, meer basketbalrealisme, meer professionalisme. Misschien zou dan de media ook meer aandacht bieden. Maar ik betreur i.i.g. het feit dat deze Nederlandse ploeg totaal genegeerd wordt. Een gemiste kans om basketbal weer te activeren in Nederland.

Nederland zal geen Europees kampioen worden en wellicht verliezen ze alle wedstrijden, nou en? Als ze de inzet tonen zoals in Athene de afgelopen dagen mag Nederland trots zijn op deze prestatie voor mij is het EK voor Nederland al geslaagd maar laat deelname van deze ploeg a.u.b. niet als een nachtkaars uitgaan maar hou dat vlammetje branden en doe er wat mee!!!

Met vriendelijke groet,

Thomas
Log in om te reageren
Arie in 't Veld
08/30/2015 at 14:04

Toffe reactie Thomas, dankjewel !
Log in om te reageren
Thomas
09/02/2015 at 21:12

Graag gedaan Arie, uiteraard was EK 85 ook geen succes, ik had eigenlijk wk 86 in mijn hoofd, dat was toch niet zo slecht?dat heb ik zelf aardig bewust meegemaakt, basketbalde toen net zelf en was in Griekenland op vakantie. Met name die zinderende halve finale tussen Sovjet-unie en yugoslavie vergeet ik nooit meer. EK 87 bijna alles gezien, woonde inmiddels weer in Griekenland. De finale was om nooit te vergeten en de volksvreugde ongekend! Alle jonge basketballertjes(inclusief mijzelf) wilde Gallis worden…
Ik hoop dat Nederland iedereen gaat verassen! veel succes as zaterdag!
Log in om te reageren
Arie in 't Veld
09/02/2015 at 22:12

Wow, Griekenland ’87, dramatiek ten top !!
Alles wat sport zo mooi maakt.
Nogmaals dank voor het schetsen van die sfeer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten