dinsdag 12 februari 2019

CITAAT / 'MANNEN IN HET MIDDEN' / RECLAMEBUREAU CDA & BUMA: 'Reclamecampagne van het CDA is interessant omdat-ie nergens over gaat' / VK OPINIE /

".....................
..............
......Die krokodil behoeft geen uitleg meer.

Nu Buma nog.

De reclamecampagne van het CDA is interessant omdat-ie nergens over gaat. Sybrand Buma zit op een bankje en wenst een jongeman ‘een hele goede morgen’, die jongeman wenst de trambestuurder ‘een hele goede morgen’, de trambestuurder wenst een trampassagier een ‘hele goede morgen’, etcetera: het is een piramidespel van hele goede morgens. Boodschap: het CDA brengt de aardigheid terug in het land.

‘De boodschap is prettig en menselijk’, zegt Jeroen, ‘je kan er niet ­tegen zijn’. Atypisch eigenlijk, voor een politieke partij.

Joe Public maakte ook de eerdere CDA-campagne (‘voor een land dat we door willen geven’) met als hoogtepunt de scène op het strand van kibbelende kinderen Geert en Mark, plus Sybrand daar als verstandigste tussenin. Het werd de meest besproken politieke commercial van het verkiezingsseizoen. Een goede reclamecampagne, zegt Jeroen, ‘moet een beetje schuren’, dus alle kritiek op dat tuttige ge-hele goede morgen (‘verdere debilisering van de politiek’, las ik, ‘erger dan het vaasje van Rutte’) is winst. ‘Een politieke campagne heeft per definitie meer ­tegen- dan voorstanders. Het is je niet te doen om applaus.’..............
...."

&

"Dus het CDA voert een negatieve campagne, zeg ik tegen Jeroen: alsof iedereen hier langs elkaar heen leeft. Politici hebben er een handje van negatief te doen over Nederland, omdat ze graag de ontevreden burger op de flank bereiken. Daarmee verspreiden ze zelf het virus van de ontevredenheid.
‘Ja, zo kun je het ook zien’, zegt Jeroen. ‘Maar zo is het niet bedoeld.’"

**


Het betreffende 'Goedemorgen-spotje' van het CDA voor de Verkiezingen Provinciale Staten (& Eerste Kamer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten