woensdag 20 februari 2019

COLUMN AART DEKKER & LEON KERSTEN: Over basketballer Rienk Mast, Oranje en meer



Het is al weer even geleden dat ik Leon Kersten bestookte met vragen over de gebeurtenissen en de stand van zaken in het Nederlandse Basketball. Met een mooie Interland voor de deur leek het me een mooi moment.
Hey Leon, Nederland is een hypend landje, en vooral onze media werken steeds meer volgens dat principe, tenminste dat vind ik. Daarmee bedoel ik dat als er op vallend nieuws is en dat komt in de media, dan breidt dat zich vaak uit als een olievlek, dan lijkt het wel alsof iedereen dat kopieert, al zie je dan vaak wel dat als de grote landelijke media aan de beurt zijn, ze er tenminste nog iets moois van proberen te maken, maar toch…


Q-Hey Leon: Jij bent een man die werkt in de media, is het in de media inmiddels allemaal zo krap geworden -en dan denk ik aan bijvoorbeeld personeel- dat het overnemen van nieuws (vaak) de voorrang krijgt ten opzichte van het zelf zoeken naar en brengen van nieuws?
Hey-Aart: Pffff. Moeilijke vraag. Het werkt, denk ik, enigszins getrapt. De regionale media pikken iets op, bijvoorbeeld Rienk Mast. Zoiets sijpelt dan vanzelf door naar de landelijke media. Dat geldt voor geschreven stukken, maar ook voor radio, tv en online. Een beetje napapegaaien zit er wel in. In een kleine sport als basketbal valt dat snel op bij de kenners, niet bij het grote publiek. Hypothetisch is het interessant om te zien wat er gebeurt als regionale media melden dat basketbal echt super gaat. Druppelt dat dan ook door? Ik vermoed een enorme portie argwaan.

Oh en dan vergeet ik nog te zeggen dat er ook in de media (soms) sprake is van gemakzucht, we blijven allemaal mensen. In dit licht kun je ook de enorme aandacht voor voetbal verklaren. Makkelijk te doen en makkelijk scoren, in het basketbal is dat heel veel moeilijker.

Over scoren gesproken. In de media wordt men steeds meer (ook publiek helaas) afgerekend op de score (luisteraars, kijkers, lezers), dat is zeker ook van invloed op welk nieuws of welke informatie gebracht wordt, ook hier geldt dat basketbal een minieme rol speelt.
Hey Leon, Als het om basketbal gaat lijkt het hype-effect nog wel een keer extra op te gaan. Een goed en recent voorbeeld daarvan vind ik het verhaal ‘de Toekomst van Rienk Mast’, In tegenstelling tot een ‘normale hype’, heeft deze olievlek dus wel een relatief lange looptijd via RTV Noord en het DVHN tot de Volkskrant.
Laat ik eerst benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om iets af te doen aan Rienk Mast of de basketballer die hij is en kan worden; ik denk dat het een uitstekende gast is, nu al een goede basketballer en zeker een groot talent, met een goede kop erop en met zijn voeten stevig op de grond. Bovendien gun ik hem alle goeds; als het zijn droom is naar college te gaan en uiteindelijk te NBA te halen, dan moet hij gewoon doen wat hij wil doen, en dan wens ik hem alle succes en hoop ik dat hij zijn droom waar gaat maken. Het onderstaan de is dus niet bedoeld daar iets aan af te doen.


Q-Hey Leon: waardoor komt het dat het verhaal Rienk Mast zo groot is geworden, en dat het zo doorrolt? Zijn het die magische drie letter ‘NBA’? Komt het omdat er nu eindelijk eens een Gronings Talent doorbreekt? Wat denk jij?
Hey-Aart: Voor mij is de interesse en aandacht voor zijn persoon vooral een teken dat basketbal wel degelijk een voedingsbodem heeft in Nederland.

Zijn verhaal is trouwens wel mooi. Ooit in Amerika geweest, op jonge leeftijd gezegd dat hij de NBA wil halen en nu al goed in Nederland. Lekker verhaal toch.

Dat gezegd hebbende Bradley University lijkt geen aansprekende naam, maar deze school heeft wel 38 spelers voorgebracht die de NBA-draft hebben gehaald. Dat maakt de keus een stuk logischer. Beter op een wat ‘kleinere’ school opvallen dan op een ‘grote’ school in de schaduw acteren.
Of Mast de NBA haalt, statistisch is de kans miniem, maar hij moet er absoluut voor gaan. Het is zijn droom en zolang het kan, kan het.

Gisteren bezocht ik de training van Oranje en heb ik zijn fysiek eens goed bekeken. Mast is toch wat atletischer gebouwd dan ik dacht, tegelijk had ik het gevoel dat er dan de afgelopen jaren misschien niet het maximale uit is gehaald. Met zijn lengte wordt hij in de jeugd natuurlijk snel onder het bord gezet. Achteraf is het makkelijk praten, maar een coach die hem op zijn 12e op de 3 had gezet, als small forward, en zo ook had getraind qua fysiek, wie weet tot wat dat had kunnen leiden.

Gaat Mast het niveau Geert Hammink halen, moeilijk hoor. Eerder zie ik hem als een soort Robin Smeulders of Nicolas de Jong die, als hij fit blijft (knieën en rug) in Europa een hele mooie carrière kan krijgen.
Hey Leon, Hypes hebben nu eenmaal vaak het kenmerk van ‘over de top gaan’. Je kunt ook overdrijven, en daarmee een beeld scheppen dat nauwelijks waar te maken valt, dan zadel je zo’n jonge speler op met extra druk, kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen. De term ‘Supertalent’ wordt nogal eens gebezigd in dit verhaal. Je weet, ik heb tien jaar lang het Internationale Jeugdbasketball gescout. Ik zou in mijn rapportages over Rienk Mast -denk ik- niet snel die kwalificatie bezigen; ‘Groot Talent’? Ja dat wel, maar Supertalent? Dat nu (nog) niet. Waarom? Ik zou namen kunnen noemen als Rik Smits, Marcel Huijbens, Francisco Elson, Geert Hammink, Peter van Paassen, Dan Gadzuric en Peter van Rij (niet uitputtend), maar ik wil een andere referentie geven: Nemanja Alexandrov(SRB), ook wel gespeld als ‘Aleksandrov’. Die jongen zag ik voor het eerst spelen bij het Fiba-Europe MU16 EK 2003. Een SF/PF van 2m08, kon rennen en springen, beweeglijk als een (veel kleinere) Guard, een Ballhandler om door een ringetje te halen, kon schieten, 1-1-spelen, verdedigen, rebounden als de beste; de meest getalenteerde speler in een super MU16 team dat Kampioen werd. Rob Meurs en ik hebben hem gevolgd tot en met 2009 waar Rob het laatste rapport over hem maakte waarmee hij hem af waardeerde van ‘een zekere NBA-speler’, naar een speler die in de Nederlandse DBL een dragende speler zou kunnen zijn. De eerste regel van zijn rapport: “What happened to this kid? Injuries changing teams and a lot of bad luck, but also soft mentality and not the type of Serbian athlete you might expect.” Sommigen in Nederland zullen zich herinneren dat hij een tijdje in België speelde. Ik heb gezocht naar video van rond 2003, maar vond dat niet, maar er is video van hem, ik nodig iedereen uit die eens te bekijken. Het is maar een naam, maar wel eentje die mij direct te binnen schiet als ik de term Supertalent hoor. Valanciunas, Kanter, Rubio (Ricky), Batum, zomaar nog wat namen in die categorie.

Q-Hey Leon: wil jij hier eens wat dieper op ingaan? Wat denk jij ervan?
Hey-Aart: Er zijn enorm veel factoren die van invloed zijn op een carrière. Jij vergeet agenten nog te betrekken in dit verhaal. Niet altijd wordt voor de speler de beste keus gemaakt, is mijn indruk. Supertalenten tsja. Teodosic vind ik werelds, maar in de NBA lukt het hem niet. Was Rik Smits een supertalent? Ton Boot testte hem af bij Den Bosch, niet eens raar want Smits basketbalde toen net een jaar en Boot wilde niet opleiden alleen winnen.

Is Tristan Enaruna een supertalent? Hij zit duidelijk op de radar van NBA-scouts. Giannis Antetokounmpo. Ik zag hem op het EK spelen tegen Nederland, tegen Kees Akerboom. Uitstekende speler, overduidelijk, maar zo super als hij nu is, dat zag ik toen niet. Eigenlijk zou je de ontwikkeling van grote talenten op de voet moeten volgen om het oordeel super er aan toe te kunnen voegen, zeker ook het mentale gedeelte.
Q-Hey Leon: ik zag dat je binnenkort de fandag van Donar gaat opluisteren. Leuk! Ter promotie: wat ga je daar ongeveer vertellen?
Hey-Aart: Eerlijk gezegd, ik heb nog geen idee wat de vragen gaan zijn. Ik geloof dat het publiek vragen kan stellen. Ik vind het leuk om over basketbal te praten en in Groningen zit veel kennis. Kan alleen maar goed zijn voor het basketbal.


ORANJE BASKETBAL




Hey Leon, de Grote Zaal van SHZ Amsterdam; zomaar ineens weken van tevoren uitverkocht voor de wedstrijd van aanstaande vrijdag tegen Litouwen. Wie had dat gedacht. Natuurlijk wel met heel veel Litouwers; er komen zeker 300 M/V uit Litouwen mee; ongekend! En dan is de inschatting dat misschien wel de helft van de in Nederland verkochte kaarten naar Litouwers in en rond Nederland zijn gegaan. Mijns inziens een kans op een groot basketball-feest, maar dan moeten de Orange Lions en de Oranje-fans er wel klaar voor zijn!

Q-Hey Leon: hoe schat jij een en ander in? Gaan we een herhaling van de geweldige wedstrijd in Litouwen van november tegemoet? Met misschien wel winst voor Oranje Basketball, maar in ieder geval met een leuke en spannende wedstrijd?
Hey-Aart: Hmmm. Ik kwam de Sporthallen Zuid gisteren binnen en dacht gelijk wat heeft de tijd hier stilgestaan. Het is nagenoeg hetzelfde als in de kampioenstijd van Astronauts. Eigenlijk vind ik die hal niet van deze tijd. Tribunes heel ver van het veld en een lange zijde die in feite bestaat uit bankjes. Qua sfeer geloof ik helemaal niet in een feest, in de hoofdstad willen ze borrelen niet supporten.

Sportief gezien zijn er natuurlijk ook wat dingetjes. De basis-vijf van Oranje is helder, de bank is piepjong. Toen ik dat tegen de bondscoach zei, antwoord hij -terecht- met: je wordt zelf oud.
Sommigen willen niet meer, sommigen kunnen niet (Bieshaar bijvoorbeeld moet geopereerd worden, de Amerikanen zijn niet beschikbaar) dus dit is het.

De Litouwers, die al zeker zijn van het WK, hebben op hun beurt acht nieuwe spelers bij vergeleken met het vorige treffen en dat is slecht nieuws voor Oranje.

Die nieuwelingen gaan, denk ik, de planken uit de vloer lopen om te bewijzen dat ze goed genoeg zijn voor het WK. Geen kadootjes dus. Hun ‘vaste’ kern had er vast een iets relaxter over gedacht en er een gezellig uitje in Amsterdam van gemaakt. En voor de duidelijkheid, hun met alle respect tweede garnituur speelt gemiddeld echt op een veel hoger niveau dan de Eredivisie.
Kortom, Oranje moet het beste boven halen om van deze Litouwers te kunnen winnen.
Q-Hey Leon: en dan volgt daarna nog de laatste wedstrijd in deze WK-Qualifier-reeks -uit tegen Polen- wat denk je daarvan?
Hey-Aart: Polen moet waarschijnlijk winnen van Nederland om zich te plaatsen voor het WK. Uitverkochte hal, dat kan weleens een hele lastige vervelende avond worden voor Oranje. En let wel die Polen zijn top 12 in Europa echt een goede uitgebalanceerde ploeg. Zij zijn één of twee topspelers verwijderd van de Europese en daarmee wereldtop.
Q-Hey Leon: met deze twee wedstrijden komt dan een eind aan een hele lange Kwalificatie-cyclus. En daarmee een moment om terug te kijken: heeft Nederland er alles uitgehaald wat erin zat? Is er de afgelopen twee jaar progressie geboekt? En hoe moet het nu verder?
Hey-Aart: ABSOLUUT is er progressie geboekt.

Op het veld dan. De kern staat, is op elkaar ingespeeld, verdedigend zit het goed in elkaar en Oranje heeft zich gevestigd in de Europese middenmoot, aangetoond dat het EK geen oprisping was. Er wordt nu jeugd ingepast en dat is zo belangrijk voor hun ontwikkeling, wedstrijden op dit niveau hebben Worthy de Jong, Arvin Slagter en Roeland Schaftenaar (om er een paar te noemen) in hun jonge profjaren niet gehad. Dat is o zo belangrijk.

Daarom is het o zo belangrijk dat Nederland zich plaatst voor het volgende EK in 2021, waarvan de kwalificatie in november begint.

Ik zou daarom niets veranderen aan de technische staf. Natuurlijk heeft Toon van Helfteren geen eeuwige houdbaarheidsdatum, maar de positie van Oranje is zo fragiel dat er nu niet aan het systeem getornd moet gaan worden. De risico’s zijn simpelweg te groot.

Bovendien sportief kun je dit Oranje verwijten dat er thuis niet is gewonnen van Hongarije, maar verder heeft de ploeg het in de tweede (attentie 2e!!) WK-kwalificatieronde niet raar gedaan, niet bijzonder goed, maar ook niet bijzonder slecht. Ik heb al eerder gezegd dat we simpelweg talent missen, aanvallend talent. Wat dit betreft zou ik Oranje wel op het EK willen zien over twee jaar met Tristan Enaruna, mits hij zich doorontwikkelt en de andere jonge Oranjemannen natuurlijk. Morgan Stilma maakte trouwens ook een heel aardige indruk, vooral zijn fysiek (kijk vrijdag zelf maar en tel er vijf jaar bij op).

Dat gezegd hebbende is het akelig stil wat betreft het NMT. Van Helfteren is maandagavond bondscoach af en wat dan? Dat zullen de trouwe Oranje-spelers zich ook afvragen.

Misschien is geen nieuws, goed nieuws. Toch zou ik graag iets horen over continuïteit, over versterking van de organisatie of het binnenhalen van geld/sponsoren. In dit licht is het raar dat het mandaat van het NMT is verlengd van oktober 2019 tot 1 januari 2020. Overigens zijn er de afgelopen jaren ook veel dingen goed gedaan door het NMT, dat moet ook gezegd worden.
Eigenlijk is er maar één ding waar ik op hoop (tegen beter weten in vrees ik) en dat is dat het gehele Nederlandse basketbal centraal geleid gaat worden met een duidelijke onderbouwde visie voor alle onderdelen.
**

Voor degenen die (terug) willen lezen wat er de laatste maanden zoal in de media is verschenen over Rienk Mast en zijn keuzes voor de toekomst:








Ik voeg er gelijk een aantal andere bronnen bij die van belang zijn voor het verhaal:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten