zondag 3 februari 2019

AART DEKKER: LEER DE DUTCH WINDMILLS KENNEN / SPELERSPORTRET: Eerstejaars Professional Bennett Koch 'vindt Dordrecht Awesome' / Windmills vs. DH Suns (Zo 3 feb, 16hrs) / DBL /

Bennett Koch, eerstejaars prof bij de Dutch Windmills in Dordrecht, was de derde van drie broers die speelde voor Northern Iowa University, in een periode waarin die school opzienbarende successen vierde.

INTERVIEW:  Leer Ze Kennen Die Dutch Windmills

Eerstejaars Professional Bennett Koch van Dutch Windmills vindt 'Dordrecht Awsome!'

De Dutch Windmills Basketball Dordrecht hebben er negentien wedstrijden op zitten en staat de teller op Winst 10:9 Verlies. De club staat vier verlieswedstrijden achter op het de laatste seizoenen ongenaakbare Donar Groningen en drie verlieswedstrijden voor op Den Helder Suns, de tegenstander van zondag 3 februari 2018, en de koploper van de onderste vijf DBL-clubs. Deze wedstrijd is dus best belangrijk voor beide teams; voor Windmills om de flinke voorsprong op de onderste vijf in stand te houden of zelfs te vergroten, voor Suns om het gat naar Windmills verder te verkleinen. Den Helder Suns verloor recent PG/Floorleader Lavone Holland, en vond Oranje International Leon Williams als vervanger. Wederom komt er dus een jonge International terug naar de DBL Buitenlandse League.

Het onderstaande profiel van Bennett Koch kwam tot stand door het invullen van een digitaal vragenformulier aan het begin van het DBL-seizoen. In december volgde een gesprek waar ook Ryan Richardson aan meedeed. Dat werd een zeer prettig en geanimeerd gesprek met twee spelers die aan hun eerste seizoen als prof in Europa bezig zijn en -toevallig of niet- beiden op hun universiteit psychologie studeerden.

Koch is een voor zijn lengte atletische speler die vooral verdedigend over opvallend snelle voeten beschikt. Hij komt als enige van de Amerikanen van Dutch Windmills meestal van de bank voor Jito Kok die een stuk ervarener is als speler in het Internationale Basketball. Maar hij speelt wel degelijk een belangrijke rol bij het Dordtse team en heeft erg veel 'Upside', een term die staat voor ruimte om zichzelf te verbeteren. En omdat hij aan alle kanten liefde voor de sport ademt en van plan is als het even kan nog heel lang door te spelen, zou hij hij best wel eens een heel eind kunnen komen. Maar voorlopig heeft hij het erg naar zijn zin in Dordrecht, dus hoop ik dat Dutch Windmills nog lang plezier van hem zal hebben (AD)


Topbasketball: spelers portret

Q: Naam
Bennett Koch


Q: Shirtnummer
10

Q: Lengte
2m07

Q: Gewicht
103.3 kg

Q: Positie
C/PF

Q: In welk jaar ben je geboren?
1995

Q: Wie is je moeder?

Brian

Q: Wie is je moeder?

Donna

Q: Heb je broers? 
Hoe heten ze?


Ik heb twee oudere broers: Adam(30) en Jake(28). Ze speelden alle twee, net als ik, voor Northen Iowa.

Q: Heb je zussen? Hoe heten ze?

Een jongere zus Maddie(18), zij speelt volleyball en basketball.

Q: Wie van je vader, moeder, broers, zussen basketbalt / basketbalde ook? En bij welke club of clubs?






Mijn vader speelde op The University of Stevens Point(DIII).

Q: In welke stad/dorp ben je opgegroeid?


Ik ben geboren en opgegroeid in Ashwaubenon Wisconsin. Dat is een plaatsje met 12.000 inwoners.
Q: Naar welke scholen ging je?

Ik speelde basketball op Ashwaubenon HS en bij The University of Northern Iowa.
Q: Op welke leeftijd begon je met basketball?


Ik speel basketball zolang als ik me kan herinneren, dat is misschien ook wel logisch met zoveel oudere basketballers in de familie.

Q: Wie waren je coaches en wie is/zijn het nu?


Kevin Phillips at Ashwaubenon.
Ben Jacobson bij Northern Iowa.
En nu natuurlijk Geert Hammink.
Q: Van welke coach/coaches leerde je het meest, en waarom?




In eerste instantie van Ben Jacobson. Omdat ik toen ik naar college ging, ik nog heel veel moest leren; ik moest fysieker worden en mijn snelheid leren gebruiken. Nu van Geert: hij weet alles, speelde met Shaq en op het hoogste niveau in de NBA en Europa.

Q: Kan je wat zeggen over Rechts- en Linkshandigheid? Het viel me op dat je een het begin van het seizoen onder de basket alles met rechts wilde afmaken, terwijl je best goede inside-moves hebt waarmee je twee kanten op kunt. De laatste tijd zie ik je ook af en toe naar je linkerhand gaan; wordt het leven dan niet stukken gemakkelijker?















Daar werk ik wel aan ja.
Q: Wat heb je geleerd bij je club in het afgelopen jaar? Waarom is wat je geleerd hebt, belangrijk voor je?



Q: Voor een school als Northern Iowa ben je best wel lang; niet alle scholen van dat niveau hebben zulke lange spelers?







Ik probeer het simpel te houden, te doen waar ik goed in ben. Bijvoorbeeld goed verdedigen.


Mijn universiteit had een deal met The University of North Carolina; we speelden drie jaar achter elkaar tegen ze en deden het goed. Een keer wonnen we zelfs; we konden ze op 67 punten houden en wonnen met  67-69. Dat gaf me een kick; dat ik daar een goede rol ik kon spelen door dat te doen wat ik goed kan.

Q: Wat zie je als je sterkste punt / punten in het basketball, en waarom?



Ik leerde daardoor ook het belang van goed verdedigen; ik leg er trots in goed te verdedigen.

Q: Op welke punten wil je jezelf verbeteren, en waarom?




Ik denk dat je altijd door kunt gaan je zowel aanvallend als verdedigend te verbeteren. Nu wil ik ook graag mijn Jumpshot verbeteren, dat is iets nieuws voor mij; als ik daar beter in word dan is dat een wapen extra en wordt het moeilijker me te verdedigen.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, de rest van dit seizoen? En hoe wil je dat bereiken?





I wil zo goed mogelijk spelen met mijn team en veel wedstrijden winnen. Ik probeer het per dag te bekijken; iedere dag weer beter gaan verdedigen en natuurlijk ook aanvallend beter worden.


Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 3 tot 5 jaar? En hoe wil je dat bereiken?




We zullen zien waar het basketball me brengt. Het is een perfecte mogelijkheid om de sport te spelen waar ik van hou. En bovendien een kans om meer van de wereld te zien.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 5 tot 10 jaar? En hoe wil je dat bereiken?




Ik wil gewoon de beste basketballer worden met de mogelijkheden die ik heb, en dan zie ik wel waar dat me brengt, daar kan ik nu nog niet zoveel meer over zeggen.
Q: En wat wil je bereiken na je carrière als speler?


Ik ben psychologie gaan studeren met het idee dat ik misschien sportpsycholoog zou kunnen worden. Ryan Richardson, die ook aan het gesprek deelnaam studeerde trouwens ook psychologie(AD). Maar ik denk dat ik altijd tenminste voor een deel met basketball bezig zal blijven, in welke vorm dan ook.


Q: Waar ben je je ouders het meest dankbaar voor, in relatie tot basketball?



Voor mijn genen; door mijn talent -zowel voor de sport als voor de studie- daardoor kwam ik in aanmerking voor een scholarship (een studiebeurs, AD) en kon ik gratis studeren. Maar mijn ouders hebben me ook altijd in alles gesteund, dus ook daarvoor ben ik ze dankbaar.

Q: Favoriete site / channel / vlog etc. op Internet:



HBO - Game of Thrones. (Daar praten we even over door, omdat ik net aan die serie begonnen ben, AD).

Q: Wat is je beste gewoonte?

Ik probeer altijd overal vroeg te zijn.

Q: En wat is je slechtste gewoonte?


Q: Waar woon je in Dordrecht?





Q: Hoe was het voor jullie om Alec Wintering zo geblesseerd te zien raken, en hoe gaan jullie daar mee om? 







Q: En hoe gaat het met Lavonte Dority (toen net nieuw bij het team)?



Q: "Ik zou graag een dag willen ruilen met... Omdat..."



Q: "Mijn ultieme droom is: . . ."


Q: Waarom?

Ik kan soms nogal rommelig zijn. 

Mijn roommate Stefan (Topalovic, het interview vond plaats in de week dat hij wegging bij het team, AD). Nu woon ik in de Biesbosch, maar ik zal wel snel verhuizen, misschien dat Lavonte Dority mijn nieuwe roommate wordt, ik weet nog niet waar ik terecht kom en met wie.



Ryan: Ik kreeg er buikpijn van. Maar hij gaat er zo goed mee om; hij is zo positief, als je met hem bent heb je een goede dag... 
Doordat Roel de hardste werker van het team is, en echt elke dag vooruit gaat, hebben we de positieve lijn gewoon door kunnen zetten, zijn we niet achterop geraakt.

Dority kostte ons weinig aanpassing...hij krijgt veel vrijheid om te doen wat hij goed kan, en hij is best ervaren.

 Met Chris Brown -zanger, artiest- die kan erg goed dansen.


Ik zou graag ooit een huis bezitten in het Noorden van Wisconsin.
Ik denk dat ik heimwee had toen ik de vraag beantwoordde(in oktober, AD), maar ook omdat het daar prachtig is...meren, bomen, bos, en het is er doodstil, je hoort er geen door mensen gemaakte geluiden...alleen maar natuur.




Q: Wie is je favoriete speler?


Q: Wie is je favoriete sporter (buiten het basketball):


Q: Je speelde in Iowa, hoe zit het met worstelen? (Dat is een grote universiteitsport in Iowa, AD). Heb je de film Foxcatcher gezien?

Michael Jordan vanwege de mentaliteit en drive.

Dat vind ik moeilijk te beatwoorden. Tom Brady(American Football) misschien, of Michael Phelps?






Ja, dat is waar; een geweldige film!




Q: "Ik zou wel een avondje willen stappen met... omdat..."


"Emma Watson because she’s my celebrity crush; absolutely georgeous but also intelligent and a spokesperson...". Maar eigenlijk denk ik daar zo ongeveer elke dag anders over...
Q: "Mijn levensmotto is: . . ."

Aardig zijn tegen iedereen.

Q: Hoe kijk je aan tegen de DBL, zoals die nu is?



Best wel goed; de Top-teams zijn echt goed. "I just like it!"

Q: Wat zou er moeten gebeuren, om van de DBL een zeer aantrekkelijke en succesvolle League te maken?





Voor ons: "growing pains", maar dat zal voor iedereen opgaan.
Ryan: it would be nice to go out and promote our club...

Q: En wat vind je van de stad Dordrecht?
"I think it's awesome!" Zoveel geschiedenis. Het is krankzinnig om voor een gebouw te staan dat veel ouder is dan onze hele natie!

Bennett noemde hierboven al het woord 'dansen'...wat hij op deze foto doet...als je wilt lezen waarom, en in een moeite door wat meer wilt lezen over 'Mid-Major Basketball Scholen' in Iowa en de Mid-West, lees dan ---  dit artikel  --- het filmpje eronder maakt een en ander nog gekker....
**

Eerder verschenen Spelersportretten van de Dutch Windmills Dordrecht:


#5   Roel van Overbeek - 'Roel van Overbeek ineens de startende PG voor Dutch Windmills'  ---  Hier ---

#

#7   Pim de Vries - 'Oer-Bosschenaar Pim de Vries wil op Eigen Benen Staan bij Dutch Windmills' ---  Hier  ---

#

#13 Jito Kok - 'Globetrotter Jito Kok is een Steal voor de Dutch Windmills'   ---  Hier  ---

#


Geen opmerkingen:

Een reactie posten