zaterdag 11 mei 2019

COLUMN AART DEKKER / DBL PLAY-OFFS HALVE FINALE GAMES-1: 'Nipt...Het kan verkeren...'Niet tot de Dikke Dame de Blues Zingt' / ZZ LEIDEN / LANDSTEDE ZWOLLE / NEW HEROES DEN BOSCH / DONAR GRONINGEN / DUTCH WINDMILLS DORDT /

Zorg en Zekerheid Leiden vs. Donar Groningen Game-1 Halve Finale DBL Playoffs, uw Columnist ZIT achter de Perstafel

Nipt...Het kan verkeren...'Niet tot de Dikke Dame de Blues Zingt'

Leon Kersten en ik bespraken het al tijdens de laatste episode van onze dubbelcolumn: een heel seizoen spelen voor het bereiken van de Playoffs en dan binnen 51 uur is de helft van de clubs uitgeschakeld voordat ook maar iemand meer dan de harde kern van de aanhang doorheeft dat 'het' begonnen is. Natuurlijk mede doordat de krachtverschillen tussen de traditionele Top-4 en de traditionele rest zo groot zijn op dit moment.

Sport is (vooral) alleen maar leuk als het: 1) spannend is, 2) de betrokken teams diep moeten gaan om te kunnen winnen, liefst heel diep; op het scherp van de snede moeten spelen, 3) niet voorspellen valt wie er gaat winnen (juist dat voorspellen maakt sport ook leuk, maar dus niet als dat te gemakkelijk is).

Wie die situatie een heel klein beetje leuker hadden kunnen maken in het seizoen 2018-2019? Voor insiders en mensen die mij een beetje kennen zal het niet verbazingwekkend klinken: Dutch Windmills Basketball Dordrecht dus... In de bovengenoemde dubbelcolumn maakte ik al duidelijk -tenminste dat hoop ik dan- dat mij de lol van het (Nederlandse) Basketball wel even verging toen de nieuwe club van de stad van mijn jeugd -Dordrecht dus- er op voor mij volstrekt onduidelijke gronden uit werd gezet. Om verduidelijking te krijgen stelde ik in een Open Brief aan het DBL-bestuur een aantal vragen over het 'Wie, wat, waar, wanneer en waarom'. Ik heb nog geen antwoorden, maar ik heb nog steeds hoop dat ze er wel gaan komen...sterker nog: ze MOETEN er 'gewoon' komen, gebeurt dat niet dan voedt dat alleen maar de speculaties en het gevoel van 'er zal wel iets aan de hand zijn, iets niet deugen, een luchtje aanzitten'...

Afgelopen donderdag begonnen de Playoffs dus 'echt'; ZZ Leiden en Landstede Zwolle hadden in dat lange reguliere seizoen dik verdiend thuisvoordeel Thuisvoordeel gewonnen in de Halve Finaleseries waar de kop nu vanaf is. Thuisvoordeel waar Leon en ik dus al vraagtekens bij hadden; een Finaleserie tussen Donar en Landstede zagen we als een reële optie.

Ik zit nogal associatief in elkaar, dus toen ik mijn plekje achter de perstafel van de 5 Meihal in Leiden innam, kon ik toch de volgende gedachte niet onderdrukken: “...hier had nu zomaar ook Dutch Windmills kunnen staan...misschien wel moeten staan...”

Wat volgde was een dijk van een wedstrijd waarbij het eerste deel slechts Zorg en Zekerheid luidde; niet dat Donar nou zo slecht speelde, maar de inmiddels bekende 'Leidse Blauwe Storm' blies Donar 'gewoon' weg, en het verschil liep hoog op...zodanig dat de gedachte af en toe wel even bij me opkwam dat die onvoorspelbaarheid van de uitkomst van de strijd tussen deze twee clubs in deze wedstrijd zich (nog) niet zou manifesteren...

Fout dus! Zelfs na een achterstand van bijna twintig punten, en later – nadat Donar al eens helemaal terug was gekomen in de wedstrijd – nog eens een aardig gaatje van tegen de tien punten en een schijnbaar onoverbrugbaar gaatje in de laatste twee minuten, wisten 'die andere Blauwen' het gaatje toch te overbruggen en om te vormen tot een 1-punts-overwinning waarmee het Thuisvoordeel van Leiden werd afgepakt en nu in Groningen rust. Met dank aan de formidabel spelende veteraan Teddy Gipson – ik heb weer ouderwets van hem genoten – en de al even formidabel afsluitende Arvin Slagter – die is ook nog steeds Goud waard, en ook dat is heerlijk als zo'n speler ooit ook bij jouw clubje zijn wedstrijden speelde...

Een wedstrijd die helemaal paste in een week waarin er epische gevechten werden uitgevochten door Ajax, Tottenham, Liverpool, Barcalona, Chelsea en Eintracht Frankfurt dus. Sport zoals sport (zoveel mogelijk) altijd zou moeten zijn, maar ook uitkomsten waarin maar weer eens duidelijk werd dat je met slim opereren best wel veel rijkere clubs kunt verslaan...maar waarin uiteindelijk toch heel vaak het Grote Geld zegeviert...

In de andere serie – tussen Landstede Zwolle en New Heroes Den Bosch – was gezien de uitslag – iets minder sprake van een prachtig gevecht, daar zal Landstede vanavond moeten laten zien dat die uitslag een negatieve uitschieter voor hun en/of een positieve voor tegenstander New Heroes was; niet uitgesloten, maar dan zal het uit een ander vaatje moeten gaan tappen, dus daar ga ik vanavond maar eens heen...

Ik hoop op nog heel veel van dit soort wedstrijden in het resterende deel van de DBL Playoffs; nipt beslecht dus, want: 'It Ain't Over Till the Fat Lady Sings the Blues'..!

Veel plezier – bij voorkeur Live in Martiniplaza of de Maaspoort; want het kan zomaar voorbij zijn als je er niet van meet af aan zorgt dat je erbij bent... – vanavond!



AART DEKKER

Meer lezen over de eerste Halve Finale wedstrijden of de tweede van vanavond?


Van de DBL-site:





Columns e.a. stukken:


Facebook Jan Weeber: 'WE ARE THE CHAMPIONS'...(nog wel)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten