zondag 27 januari 2013

Waarom Erben Wennemars mijn Favoriete Sportman was (en voorlopig nog in mijn Top-10 zal blijven)

Erben Wennemars at the World Championships 200...
Erben Wennemars at the World Championships 2007 in Heerenveen. (Photo credit: Wikipedia)
Heel lang was Erben Wennemars absoluut mijn 'Favoriete Sportman' (Sporter). Inmiddels is Erben al een tijdje 'Topsporter af', alhoewel..? Of er op dit moment niemand is die hoger scoort op mijn lijstje 'Favoriete Sporters', daar zou ik even goed over na moeten denken (dat heb ik dus al een tijdje niet gedaan...), maar Erben zou nog steeds hoog scoren, het NRC-artikel hieronder bevestigt mijn gevoel over hem maar weer eens...

Waarom ik hem zo graag zie? Dat komt natuurlijk o.a. doordat ikzelf, diep in mijn hart, mezelf meer Schaatser voel dan wat anders ook (zelfs meer dan Basketballer dus!), en Erben is nu eenmaal (ook) een Schaatser, alhoewel hij sprinter was en ik veel meer een duursporter. Maar dat is niet het belangrijkste; veel meer nog gaat het om de 'Absolute Liefde voor de Sport' die hij vrijwel altijd uitstraalt. Daarnaast beleeft hij de sport als een kind; hij draagt het hart op de tong, daardoor kleunt hij ook weleens mis (niet alles wat hij doet of zegt is altijd doordacht), maar als hij eens een scheve schaats rijdt, dan komt dat later wel weer goed; hij lijkt mij niet iemand waarop je lang boos kan blijven...

Het onderstaande stuk toont dit alles weer eens in optima forma...(het stond trouwens niet eens op de sportpagina's, maar bij het 'Algemene Binnenlandse Nieuws', en misschien was dat ook wel terecht...)



Erben Wennemars mocht niet meedoen aan de NK marathonschaatsen.En toch werd hij 35ste. Zijn liefde voor natuurijs werd beloond.

Voor liefhebber altijd plek op natuurijs

[afbeelding]
Boven: Mariska Huisman sprint naar de titel bij de vrouwen. Midden: Christijn Groeneveld komt alleen over de finish. Onder: Erben Wennemars is blij dat hij mag meedoen.
Foto's Eric Brinkhorst
.
Elburg.
Door onze redacteur Henk Stouwdam | pagina 4 - 5
Het zou een rustige vrijdag worden voor Erben Wennemars. Rond acht uur reed hij van huis om in Beesd een nieuwe auto op te halen, zijn enige verplichting die dag. Zo’n acht uur later blies hij uit op een tuinstoel na 100 kilometer op natuurijs te hebben geschaatst. De man die aanvankelijk niet mocht starten finishte als 35ste bij de NK marathonschaatsen in Elburg. „Dit was gaaf, man.”
Eigenlijk had Wennemars zich een dag eerder al neergelegd bij zijn startverbod. Hij had nog wel getelefoneerd met de schaatsbond om te informeren of er geen uitzondering gemaakt kon worden. Niet dus. Had de voormalige wereldkampioen sprint in de rangschikking van de B-rijders maar bij de eerste dertig moeten staan; die werden bij de NK aan het peloton A-rijders toegevoegd. Nummer 38 kreeg geen voorkeursbehandeling, ook al heet de persoon in kwestie Erben Wennemars en heeft hij een erelijst waar geen marathonschaatser aan kan tippen. Hij legde zich erbij neer, maar maakte dat voor het slapen nog even kenbaar op Twitter: ‘Helaas mag ik morgen niet meedoen aan de NK op natuurijs, hoe graag ik ook zou willen.’
Als Jan-Martien van de Wetering in zijn woonplaats Elburg om vijf uur ’s ochtends opstaat, zijn laptop openklapt en de tweet van Wennemars leest, komt de ploegleider van de Husqvarna-Gardena-ploeg direct in actie.Hij belt de schaatsbond om te vragen of Wennemars als zesde rijder aan zijn marathonschaatsploeg mag worden toegevoegd. Van de Wetering beschikt over vijf rijders, terwijl er maximaal zes zijn toegestaan. Hij heeft bewust een plek opgehouden. Om eventueel een extra schaatser te kunnen toevoegen, vooral met het oog op de NK of een Elfstedentocht. Wennemars is zo’n speciaal geval voor wie hij graag een plekje inruimt.
Van de Wetering: „Natuurlijk, de publiciteit is meegenomen, maar Erben is een liefhebber, niet zo’n langebaanschaatser die pas tijdens een NK het marathonschaatsen leuk vindt. Hij was vorig jaar in tranen omdat de Elfstedentocht niet doorging, dat zegt genoeg. Ik had bijvoorbeeld geen Mark Tuitert voor één rondje binnengehaald.”
Nadat de schaatsbond groen licht had gegeven belde Van de Wetering met Wennemars. Die zat in de auto. maar aarzelde geen moment. Hij keerde, belde de garage en zei dat hij niet zou komen en racete terug naar Dalfsen. Thuis moest hij eerst zijn schaatsen slijpen, die een dag eerder hadden geleden toen hij in Giethoorn een toertocht reed. Intussen had Van de Weterings echtgenote in Elburg een schaatspak uit de kast gehaald en het nummer 2 erop genaaid.
Om half twee stond Wennemars aan de start op het Veluwemeer. Hij kon het natuurijs wel zoenen, zo gelukkig was hij.
Tweeënhalf uur later zeeg Wennemars neer in een tuinstoel. Hij had last gekregen van koude voeten en een pijnlijke heup. Maar verder had hij genoten, ook al had hij halverwege de wedstrijd moeten lossen. „Man man, toen de cracks echt de kraan opendraaiden kon ik het tempo niet meer bijhouden, al was ik wel de laatste die eraf vloog. En ik heb ’m wel uitgereden, hè, ook al reed ik achteraan. Honderd kilometer. De natuur was prachtig, vooral naarmate het weer grauwer werd. En ons groepje werkte goed samen. Om er bij de finish toch nog een sprint uit te persen. Ik werd zesde of zo. Omdat ik nog een duw kreeg. Ach, wat maakt het uit. Het was machtig mooi.”
De bijvangst van zijn onverwachte gastoptreden: een vaste plek in Van de Weterings ploeg. Zo zijn de regels. Met gevolgen, want Wennemars kreeg na afloop te horen dat hij zich vandaag voor de Ronde van Scharsterlân moet melden. En woensdag voor de open NK op de Weissensee in Oostenrijk. Wat een verplichtingen plotseling. Heeft Wennemars een contract dan? „Ben je gek. Ik rijd voor een schaatspak.”

1. BAM; 2. BAM; 3. BAM

Kunst- of natuurijs, het maakt de marathonschaatsers van de BAM-ploeg niet uit. Zij domineren elke wedstrijd. Dus vrijdag ook de NK op natuurijs op het Veluwemeer bij Elburg. Op het podium stonden drie schaatsers van BAM.
Christijn Groeneveld / Foto's Eric Brinkhorst
Duidelijker kon hun overwicht niet gedemonstreerd worden. Kampioen werd Christijn Groeneveld uit Heerhugowaard, tweede Arjan Stroetinga uit Waskemeer. Derde werd Jorrit Bergsma uit Aldeboarn, de onttroonde kampioen die olympische ambities heeft op de vijf en de tien kilometer. Groeneveld was in de laatste ronde ontsnapt uit een groepje van drie rijders en kwam solo over de finish. Zo was het eerder Mariska Huisman uit West-Graftdijk niet vergaan. Zij werd kampioen bij de vrouwen dankzij een gewonnen massasprint. Tweede werd Foske Tamar van der Wal uit Groningen en derde Daniëlle Lissenberg-Bekkering uit Almere.

(NRC, 26 januari 2013 door Henk Stouwman)


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten