zondag 4 oktober 2015

DBL / NIET-NIEUWS / SPM SHOETERS: Jos Frederiks - Topper in het Nederlandse Basketball - Stopt als (Technisch) Manager bij SPM Shoeters

Foto 20 april 2010, Nu.nl: DEN BOSCH - Jos Frederiks (#7) wordt vlak voor de wedstrijd tegen Landstede basketball bejubeld door zijn ploeggenoten.


Verrassend nieuws uit Den Bosch - op het moment dat ik schrijf niet meer heet van de naald - was het - begin September 2015, ik was al veel te druk met Oranje Basketball, reizen, etc, om er op dat moment veel mee te kunnen doen. Ik neem aan dat het bericht dat Jos Frederiks stopte met zijn werk voor 'Nederland's Meest Roemruchte Professionele Mannen Basketball Club' - SPM Shoeters Den Bosch dus - bij de meeste (Echte) Basketball-liefhebbers in Nederland geen nieuws meer is, mocht iemand het gemist hebben, door de zomer, vakantie, of andere oorzaken, dan weet u het nu...

Ik zou er graag nog eens een flink verhaal aan weiden - maar dan met input van Jos zelf, wie weet heeft hij er vanaf nu weer wat tijd voor, want ongeveer een jaar geleden meldde ik hem al graag eens wat dieper in te gaan op zijn visie en aanpak - maar dat kwam er door zijn volle agenda (nog) niet van.

Toch is dit wel een mooi moment om in ieder geval even aan te stippen dat een van de meest invloedrijke basketballers van zijn generatie - want dat is Jos Frederiks zeker! - (hopelijk tijdelijk) een stapje van de sport af doet. Jos was een zeer goede speler, is Ex-international, speelde vele jaren in de betere/beste teams van Nederland, won Kampioenschappen en andere prijzen, was erbij wanneer - vooral onder de vlag van Eiffel - Bijzondere Overwinningen in Europese Wedstrijden werden geboekt, en was een van de betere Schutters van de laatste decennia... Hij was ook een Teamspeler, ik had weleens het gevoel dat hij er als 'Schutter' nog wat meer uit had kunnen halen, maar misschien was dat ten koste gegaan van zijn rol als teamspeler, ik weet het niet...

Maar zijn grootste wapenfeit moet toch wel zijn dat hij van een club die jaren boven zijn stand had geleefd - terwijl de prestaties juist daar wat bij achterbleven -, een financieel failliete organisatie zelfs, direct nadat hij als speler 'met pensioen ging' het management overnam, en een nieuwe gezonde organisatie uit de grond stampte. Het zou voor het Nederlandse Basketball natuurlijk een ramp zijn geweest als dat niet gelukt was - als na het verdwijnen van Topclub ABC Amsterdam, ik had het gevoel dat die club in Bossche ogen toen DE (te kloppen) Rivaal was, ook Den Bosch zelf verdwenen zou zijn... Jos Frederiks heeft het vast en zeker niet alleen gedaan, maar ik denk dat de klus die hij klaarde voor iemand die net zijn basketball-schoenen aan de wilgen heeft gehangen, niet overschat kan worden! En dat het hem is gelukt, dat is dus een 'Prestatie van Formaat'! Vanwaar akte...

Ook zonder deze zware klus, was Jos Frederiks voor mij al een van de Toppers in het Nederlandse Basketball, maar een mooier moment om die stelling te bezigen komt er waarschijnlijk nooit meer...dus daarom NU!!

Ik kan me heel goed voorstellen dat Zondag 4 oktober, 14h in de Maaspoort - bij de SuperCup tussen DBL-Kampioen SPM Shoeters Den Bosch vs. Bekerwinnaar Donar Groningen, de Bossche Basketballwereld zal worden uitgenodigd Jos Frederiks 'Groots' uit te zwaaien...Extra reden voor Bossche - en andere - Basketball-liefhebbers om deze wedstrijd bij te wonen, en tot een zeer sfeervolle te maken..!

En verder? Naast dat interview dat ik graag met hem zou willen maken... Hoop dat hij nu af en toe eens tijd heeft om mee te doen als er onder de vlag van het 'Goede Oude Oranje'/de Ex-internationals weer eens ergens een potje wordt gespeeld..!

AART DEKKER


Hieronder de aankondigingen die ik las, waarin het afzwaaien van Jos Frederiks werd bekendgemaakt.

Van: Basketballleague.nl

Jos Frederiks stopt als technisch manager bij SPM Shoeters.
Frederiks stopt bij SPM Shoeters

DEN BOSCH, 1 september 2015 - Jos Frederiks (39) stopt met zijn werk voor SPM Shoeters Den Bosch. De technisch manager heeft de beslissing genomen omdat hij vindt dat zijn werk bij de huidige kampioen van Nederland erop zit.


"Ik heb mezelf de afgelopen jaren met heel veel plezier ingezet voor de club”, stelt Frederiks. “Ik heb hier hele mooie tijden meegemaakt met de kampioenschappen en het vinden van een nieuwe hoofdsponsor als absolute hoogtepunten. We hebben zowel organisatorisch als sportief een solide basis voor de toekomst neergelegd, waardoor ik met een gerust hart deze stap kan nemen."

Frederiks ruilde in 2010 zijn spelerstenue in om als algemeen directeur in Den Bosch aan de slag te gaan toen de club in grote – financiële - problemen verkeerde. Hij saneerde en reorganiseerde de club tot de gezonde organisatie die het nu is.

Voordat Frederiks de leiding van de club, waar hij debuteerde in het profbasketbal, in handen kreeg, was hij zeventien jaar eredivisiespeler en speelde hij vijftien keer voor Oranje.

Het bestuur van SPM Shoeters respecteert zijn keus, maar vindt het tegelijk erg jammer. Voorzitter Albert Dominicus van SPM Shoeters: “Jos heeft ongelofelijk veel betekend voor deze club en daarmee voor het basketbal in Nederland. De tijd en energie die hij er de afgelopen jaren in heeft gestoken, is onmeetbaar. We zullen hem missen, maar de deur staat altijd open en we hebben zijn telefoonnummer.”

Het bestuur van de club heeft coach Sam Jones bereid gevonden de taken van Jos over te nemen in de functie van Sports Director. Hiermee is de continuïteit van de club gewaarborgd.



Van SPMShoeters.nl een iets uitgebreidere versie van dit bericht:

JOS FREDERIKS VERLAAT SPM SHOETERS DEN BOSCH
01 september 2015
Jos Frederiks (39) stopt met zijn werk voor SPM Shoeters Den Bosch. De technisch manager heeft de beslissing genomen omdat hij vindt dat zijn werk bij de huidige kampioen van Nederland erop zit.
"Met een gerust hart""Ik heb mezelf de afgelopen jaren met heel veel plezier ingezet voor de club. Ik heb hier hele mooie tijden meegemaakt met de kampioenschappen en het vinden van een nieuwe hoofdsponsor als absolute hoogtepunten. We hebben zowel organisatorisch als sportief een solide basis voor de toekomst neergelegd, waardoor ik met een gerust hart deze stap kan nemen."

Reorganisator
Frederiks ruilde in 2010 zijn spelerstenue in om als algemeen directeur in Den Bosch aan de slag te gaan toen de club in grote –financiële- problemen verkeerde. Hij saneerde en reorganiseerde de club tot de gezonde organisatie die het nu is.

Voordat Frederiks de leiding van de club, waar hij debuteerde in het profbasketbal, in handen kreeg, was hij zeventien jaar Eredivisiespeler en speelde hij vijftien keer voor Oranje.

Het bestuur van SPM Shoeters respecteert zijn keus, maar vindt het tegelijk erg jammer.
"Hij heeft ongelofelijk veel betekend"Voorzitter Albert Dominicus van SPM Shoeters: "Jos heeft ongelofelijk veel betekend voor deze club en daarmee voor het basketbal in Nederland. De tijd en energie die hij er de afgelopen jaren in heeft gestoken is onmeetbaar. We zullen hem missen, maar de deur staat altijd open en we hebben zijn telefoonnummer."
Sam Jones Sports Director
Het bestuur van de club heeft Coach Sam Jones bereid gevonden de taken van Jos over te nemen in de functie van Sports Director. Hiermee is de continuïteit van de club gewaarborgd.


Ik had het bovenstaande al on-line staan, toen ik met wat zoeken ook nog een lang interview van Jos Frederiks met het Brabants Dagblad vond. Belangrijkste onderwerpen: het bovenstaande, maar ook bijvoorbeeld de 'Zwarte Bladzijde' uit zijn spelersloopbaan, toen hij door een zware hersenschudding lang uitgeteld was.

Het eerste stukje van dit interview:



BD.nl, zaterdag 12 september 2015

‘Artsen hadden geen idee, dat was heel eng’

Jos Frederiks sluit met vertrek bij SPM Shoeters een deel van zijn leven af ‘Ik durf er nu met een gerust hart uit te stappen’


Jos Frederiks (nr. 8) had vier jaar bij Weert nodig om later een bepalende speler te worden in Den Bosch.

Jos Frederiks pakte de landstitel in 1996, 1997, 2003, 2006 en 2007. Ook won hij vier keer de nationale beker
Iedere sportcarrière kent zo zijn zwarte bladzijde. In het geval van Jos Frederiks een flink hoofdstuk zelfs. Want een verwaarloosde hersenschudding kostte de gewezen basketballer anderhalf jaar. „Heel moeilijk, heel zwaar. Ik kon niks. Ik hoefde maar op te staan en had al hoofdpijn”, gaat de Bosschenaar elf jaar terug in de tijd. „De artsen hadden geen idee. Het was beangstigend. Zou ik nog wel terug kunnen komen? En op een gegeven moment twijfelde ik zelfs of ik nog een normaal leven terug zou krijgen.”

Het hele interview met het Brabants Dagblad lees je via Blendle --- Hier ---


Geen opmerkingen:

Een reactie posten