dinsdag 27 november 2018

ORANGE LIONS BASKETBALL PROMOTIE / ...: 'Henk Pieterse: ‘Eén vingertje maakt een groot verschil’

Basketballegende Henk Pieterse verzorgt een workshop en vertelt over respect op Kindcentrum Meander. (Foto overgenomen via Topics.nl, van AD-Sport, ©Roel van der Aa, meer:   --- Hier  ---)




Henk Pieterse: ‘Eén vingertje maakt een groot verschil’

DEN BOSCH - Basketballers van oranje vragen Bossche scholieren tijdens een speciale gymles aandacht voor respect.
,,Ik stak vanmorgen mijn duim omhoog naar automobilisten. Het gevolg: vriendelijke reacties. Stel je voor dat ik steeds mijn middelste vinger had gebruikt. Er zit op je hand maar één vingertje tussen, maar het effect maakt een groot verschil."

Respect

Ex-basketballer Henk Pieterse probeerde gisteren met humor, basketbaloefeningen en af en toe een wijze les groepen 6 en 7 van Kindcentrum Meander iets over respect in de sport en de wijk te leren. Hij deed dat tijdens een bijzondere gymles met Thomas van der Mars en Shane Hammink van het Nederlands basketbalteam. In de zaal hangt een spandoek: 'Pesten stopt, Respect begint'. ,,Respect is nodig" aldus Noëlle (9) na de speciale clinic. ,,Respect is beleefdheid. Dat je bijvoorbeeld een tegenstander overeind helpt nadat die is gevallen in plaats van dat je hem of haar uitscheldt." Chiel (10) heeft meegeluisterd: ,,Wat die vervelende klasgenoten dan zeggen? Dat zijn woorden die je beter niet in de krant kunt schrijven."
Pieterse en enkele basketballers van het nationaal team bezoeken in twee dagen honderden scholieren van basisscholen in Den Bosch en Empel. Ze vragen naast respect meteen wat extra aandacht voor hun sport. Oranje speelt donderdag namelijk in de Maaspoort in Den Bosch een belangrijke WK-kwalificatiewedstrijd tegen Polen.
Basketbal heeft mij een enorme boost voor mijn zelf­ver­trou­wen gegeven
Henk Pieterse, basketballegende
,,Basketbal heeft mij een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen gegeven", vertelt Pieterse die goed is voor 101 interlands. ,,Ik ben vroeger tot op het bot gepest vóórdat ik ging sporten. Was een 15-jarige jongen van twee meter vijf, woog 65 kilo; had geen vrienden. Ik gebruik mijn voorbeeld om respect onder de aandacht te brengen van kinderen." Volgens de ex-basketballer van oranje kunnen bekende sporters hun steentje prima bijdragen aan een betere omgeving. ,,Kijk naar Virgil van Dijk van het Nederlands voetbalteam. Zijn gebaar met dat trainingsjasje over de schouders van dat meisje in ons land is aangeslagen."





Geen opmerkingen:

Een reactie posten