zondag 14 augustus 2022

BASKETBALL BIJ DE BUREN BELGIË: Gaëlle Bouzin (36) is eerste vrouw ooit in staf van Belgian Lions: “Man of vrouw maakt niet uit, je persoonlijkheid is het belangrijkste”

 

Basketbal 

Gaëlle Bouzin (36) is eerste vrouw ooit in staf van Belgian Lions: “Man of vrouw maakt niet uit, je persoonlijkheid is het belangrijkste”

In Top Division 1 was ze vijf jaar geleden de eerste vrouw in een staf van een hoog acterende basketploeg, sinds drie jaar is ze één van de twee vrouwelijke assistent-coaches in onze hoogste klasse en in december 2021 won ze als eerste vrouwelijke hoofdcoach een Champions League-match. Deze week debuteert Gaëlle Bouzin (36) als assistent van Dario Gjergja bij de Belgian Lions, waardoor ze de eerste vrouw in de staf van onze nationale ploeg is.

Peter Rossel Overgenomen van NB.be, originele artikel   ---  Hier   ---

Bouzin noemt zichzelf al haar hele leven “geobsedeerd door het spelletje”, zoals ze basketbal liefkozend noemt. In een kwarteeuw als speelster vielen de vele seizoenen bij eerstelandelijker Knokke-Heist op, maar training geven en coachen zat ook al vroeg in haar bloed. Op haar zestiende volgde ze al een coachesopleiding en elk seizoen leidde ze ook een jeugdteam, bijna uitsluitend jongens.

“De voorbije vijf jaar kreeg ik in Oostende eerst kansen van Sam Rotsaert en vervolgens van Dario Gjergja. Ik ben beiden heel dankbaar. Rotsaert nodigde me uit als assistent bij de basketschool van Basket@sea”, vertelt Bouzin. Keye van der Vuurst en Servaas Buysschaert behoorden tot haar eerste lichting. “Elke dag zagen we hen hard werken en zo maakten ze vooruitgang”, aldus Bouzin, die zelf ook steeds meer van het vak leerde.

In 2018 won haar Duva A-team, allemaal talenten uit de basketschool, het kampioenschap in Top Division 1. Nog een jaar later maakte ze video-analyses voor Filou Oostende op vraag van Dario Gjergja. “Zo is het gegroeid tot wat het nu is”, zegt Bouzin, die snel één van de twee assistent-coaches van Filou werd.

Geen quota nodig

Gaëlle Bouzin slaat geen stappen over, maar ze zet ze wel snel. Dinsdagnamiddag debuteerde ze als assistent-coach van de Belgian Lions, de nationale ploeg. In ‘haar’ Oostende volgt zaterdagavond ook haar eerste interland, tegen Nederland met haar pupil Keye van der Vuurst.

“Al dertien vrouwen hebben een functie in de sportieve staf van een NBA-team. Ik ken maar weinig vrouwen bij Europese teams, maar stilletjes aan is er verandering op til. Zo is de Australische Liz Mills hoofdcoach van AS Salé, de Marokkaanse eersteklasser bij wie Khalid Boukichou basket. Niet elk team hoeft trouwens een vrouw te hebben. De beste kandidaat moet de job krijgen, ongeacht of je man of vrouw bent. Het belangrijkste zijn je persoonlijkheid en de connectie met de spelers. Je people skills zijn belangrijk, maar natuurlijk moet je ook vakkennis uitstralen. Daarmee begint het in elke job: je moet weten waarover je praat. Als de spelers merken dat ze je kunnen vertrouwen en dat je het beste met hen voor hebt, dan komt het wel goed, of je nu man of vrouw bent. We hoeven echt geen quota in te voeren”, benadrukt Bouzin, die in het Belgische mannenbasketbal als vrouw een uitzondering blijft naast Jill Lorent (Leuven Bears). “Daar ben ik niet zoveel mee bezig. Ik heb het geluk te doen wat ik graag doe. Ik heb het geluk dat het zowel voor de club Oostende als voor coach Gjergja de normaalste zaak ter wereld is. Zij staan er voor open. Ik heb mijn eigen persoonlijkheid en ben wie ik ben, maar ik krijg veel vertrouwen om te doen wat ik denk dat goed is. Je werkt als team samen naar een doel. Het gaat niet over mij, of ik nu man of vrouw ben. Het gaat over de ploeg. Waar kan ik de ploeg helpen? Dat is altijd mijn insteek. In de staf van Oostende zijn we goed op mekaar ingespeeld. We gebruiken ieders sterktes om het maximum uit de staf en het team te halen.”

Gaëlle Bouzin heeft het duidelijk prima naar haar zin in het mannenbasketbal. “Als je van je passie je job kan maken en als je elke dag kan doen wat je heel graag doet, dan ben je een gelukkig mens. Dat klinkt heel cliché, maar het is oprecht. Ik heb overigens niets tegen vrouwenbasketbal, maar het is toch een andere benadering. Het fysieke en het atletische vermogen van mannen sprak me altijd aan.”

MEER:

Sporza: 'Maak-kennis-met-de-eerste-vrouwelijke-assistent-bij-de-belgian-lions-wie-is-gaelle-bouzin'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten