zaterdag 27 augustus 2022

COLUMN AART DEKKER: 'A Giant Night of the Orange Lions' - een Idee /


Het idee voor/van dit stukje is niet nieuw, sterker nog; ik heb de essentie ervan jaren geleden – toen de Mannen Orange Lions hun wedstrijden nog speelden in de kleine zaal van de Sporthallen Zuid in Amsterdam – al eens aangereikt aan een van de grote mannen van het toenmalige NMT, een van de zakelijke redders van het Nationale Mannen Team toen dat dreigde te worden wegbezuinigd dus...


Vanavond – 27 augustus 2022 – beleeft het Nederlandse Basketball een uniek moment; ik volg het NT al meer dan 40 jaar intensief, mijn geheugen is volgens mij best redelijk, maar toch kan ik me niet herinneren dat Spanje – altijd al een Wereldtopper, maar zeker de laatste 15 jaar uitgegroeid tot de duidelijke Nr.2 van de wereld – voor een officiële wedstrijd naar Nederland kwam, en vanavond is dat dus een feit!


Toen ik mezelf ruim een jaar geleden ging verdiepen in 'the Road to the Fiba World Cup 2023' voor de Orange Lions zag ik een reëel pad naar het WK voor het Boegbeeld van het Nederlandse Basketball. Een Eerste Groepsfase met vier landen, waarvan een drie doorgingen naar de Tweede en laatste Groepsfase, met medeneming van de onderlinge winstpunten. Rusland? Lastig, maar niet ondenkbaar dat de Oranje Mannen er een keer tegen zouden kunnen stunten. Italië? Haalbaar om er tenminste één, maar misschien wel twee keer van te winnen. En IJsland? Hoezeer ik de IJslanders ook bewonder en vrees als tegenstander; als je wat wilt als Oranje Basketball, dan moet je daar gewoon van winnen...


En dan die Tweede Groepsfase. Spanje? Normaal gesproken onverslaanbaar, maar wel de mooiste tegenstander die je maar kunt treffen...Thuis spelen tegen Spanje; uniek! Oekraïne, Georgië en Noord-Macedonië? Allemaal lastig, maar écht goed spelende Orange Lions zouden er punten tegen moeten kunnen pakken...en als alles dan mee zou zitten...wie weet, misschien zou Oranje voor de tweede keer deelnemer van een WK kunnen worden...


Het schudde het idee dat ik al langer had wakker. Ik zocht alleen nog een goed moment om het op te schrijven...


Dat moment leek steeds niet optimaal, want Nederland gaf al in het Eerste Window twee mogelijke winstwedstrijden weg; zowel tegen IJsland thuis als in Italië uit, werd nipt en onnodig verloren. Daarna volgde het bizarre Window dat tweemaal Rusland zou brengen. Uit op de dag datPutin Oekraïne binnen viel, en dus ging de thuiswedstrijd niet door. Fiba wachtte vervolgens lang met de beslissing de Russen uit te sluiten van het vervolg. En in het laatste Window werd vervolgens nog nipter en meer onnodig van IJsland verloren en bleek Oranje kansloos tegen een herboren Italië.


En kort daarop werd het programma voor de Tweede Groepsfase bekend; Spanje bleek – vanavond dus – al direct de eerste thuiswedstrijd. Dat maakte mijn idee als serieus voorstel onmogelijk. Toch denk ik dat het als concept een belangrijke bouwsteen voor het Nederlandse Basketball zou kunnen worden, dus schrijf ik het dan nu maar op.


De NBB heeft al enige tijd al marketingconcept het idee van 'de Basketball Community' omarmd. Dit gaat er van uit dat het aantal mensen dat op enige manier in Basketball geïnteresseerd is vele malen groter is dan het aantal leden van de Bond. En dat als je die mensen op welke manier dan ook aan je kan binden, het Nederlandse Basketball commercieel veel aantrekkelijker kan worden dan het als relatief kleine ledenbond ooit zal zijn. Ik deel dat idee.


De vraag is wel 'Hoe?'


Hoe maakt je duidelijk aan potentiële marketing- en media-partners dat de NBB staat voor een grote groep mensen?


Mijn idee is simpel: 35.000-40.000 NBB-leden zijn dan weliswaar geen grote Bond vergeleken met de Grote Sportbonden in Nederland; als ze een aanzienlijk deel van die mensen in een fantastische entourage bij elkaar weet te brengen, dan maakt dat wel degelijk indruk. En aangezien hoe dan ook je eigen actieve leden toch de kern van zo'n Basketball Community moeten vormen zeg ik: breng een aanzienlijk deel van je leden bij elkaar als je Boegbeeld een belangrijke en aantrekkelijke wedstrijd speelt. Organiseer daar nog een en ander omheen om ook andere geledingen van je Bond zichtbaar te maken. Eenmaal per jaar een Signature Event waar je laat zien wat het potentieel van je sport is; met zo'n 10.000-20.000 Basketballers bij elkaar!


Ik realiseer me heel goed dat dit geen kwestie is van een zaal huren en een wedstrijd plannen; je zal lang van te voren met inschakeling van al je verenigingen moeten gaan werken aan het bij elkaar brengen van zoveel van je leden, en het organiseren van een aansprekend spektakel eromheen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het kan, en dat de winst op diverse vlakken groot zal zijn. Voorbeelden dat dit zo werkt zijn in binnenland – zie de Korfbal Finale – als in het buitenland – The Night of the Giants in Antwerpen – met gemak te vinden...


Bij deze!


Verder wens ik iedereen een unieke ervaring vanavond:


19h00 TopSport Centrum Almere

Orange Lions vs. Spanje

op TV bij ZiggoSport

of via Livestream van Fiba: --- Hier ---


AART DEKKER

(De foto is overgenomen van 'The Night of the Giants', 2016)




 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten