vrijdag 1 december 2017

BASKETBALL KAMP BIJ DE BUREN BELGIE: Het Kamp van Ex-Oranje Basketball Coach Lucien van Kerschaever / VOOR DE JEUGD

Lucien Van Kersschaever aan 
Aart Dekker
Dag Aart, 

Een gelukkige verjaardag 'Have a Nice Day'. 

Coach van Kers. 
De nieuwe Flyer is er. 

Voor zij die een Basketbal Camp zoeken voor deze zomer 2018 - de inschrijvingen zijn gestart. Groetjes en bedankt voor de hulp dit kenbaar te maken. 

Alle info via: www.vankers.be

Vankers Basketball kampen in Tongerloo. 
Een site voor elke basketbalcoach.


Als jonge basketballer begon ik met twee keer aan het NBB Zomer Kamp op Papendal mee te doen -ik herinner me als coaches o.a. Har en Gien Gootjes en Wil van der Sommen, trainen op buitenvelden, slapen in grote tenten, en de Coopertest op de atletiekbaan en country-runs door het bos, heuvel op en heuvel af, maar ook tegelijkertijd trainingskampen van het Barcelona van Rinus Michels, Johan Cruijff en Johan Neeskens, die met ons in de filmzaal de film 'The Final Game' (Basketball) keken, en Wim Jansen die naast een flipperkast van een van mijn kampgenoten stond te kijken; hij kwam er amper bovenuit, en bijna niemand had door daar er een Grote Voetbalster tussen ons in stond...
Na die twee jaar kwam er iets aantrekkelijkers voorbij: de Nederlandse Oervader alles Coaches -Jan Janbroers, die als arts in België woonde en werkte- organiseerde een zomerkamp in Oostmalle. Ik haalde mijn basketball-buddy Rene Ridderhof over en we gingen met zijn tweeën. Ik herinner me de Challenge-potjes 1-on-1 waarbij Rene , bijna niemand kende hem toen al- natuurlijk de grootste en bekendste speler onder de coaches -een van de gebroeders Harrewijn, weet niet meer of het Ruud of Hugo betrof; wel dat die ruim de bietenbrug op ging, ook in de herkansing- als tegenstander uitkoos. Wat later kwam Janbroers op een rustig moment eens bij mij polsen hoe dat eigenlijk zat, en wie onze coach was -dat was natuurlijk Maarten van Gent-...Toen wij na de lunch eigenlijk nog flink trek hadden, en ik aan hem vroeg waar we wat extra calorieën konden scoren, zei hij: "Ja, het is niet genoeg he? Daar moeten we volgend jaar wat aan doen...en: kom maar mee, dan rijden we even lang de frituur"...en in de auto vroeg hij toen Ridderhof het hemd van het lijf... Ik herinner me ook nog dat op ons slaapzaaltje, bijna, of juist iets meer dan de helft van de Gebroeders Wolfs sliep.

Om een lang verhaal kort te houden: als basketball-minnende jeugd-speler of  -speelster, eigenlijk elke zomer naar minimaal een Basketball-kamp zou moeten gaan. Dat kan natuurlijk in Nederland -alleen niet meer naar een NBB-Kamp, die zijn er met ingang van 2018 niet meer...en dat na toch wel een jaar of vijftig, schat ik zo, maar er zijn plenty goede kampen in Nederland! Maar als je je blik wilt verbreden, dan moet je toch ook ooit eens een Kamp in het buitenland bezoeken, zonder hordes Nederlanders om je heen, maar juist veel jeugd uit andere landen! 

En waarom dan niet naar 'van Kers'...?

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten