dinsdag 5 december 2017

COLUMNIST AART DEKKER / DONAR VS. ANTWERP GIANTS / FIBA EUROCUP: Niet Klagen; Alweer een Kraker! - De Laatste van het Jaar 2017? / MET ALLE REUZEN DEZELFDE KANT OP!

6 december 2017, een beetje aan de vroege kant voor een Jaaroverzicht, en een echt sluitend Jaaroverzicht ben ik ook helemaal niet van plan te schrijven -veel teveel werk, en bovendien zou ik het veel leuker vinden als 'Het Jaaroverzicht 2017 van het Nederlandse Basketball zou worden samengesteld door 'Ons Allemaal Samen'; wij de Basketball-Liefhebbers Samen, dus niet door mij of een andere schrijver/journalist, niet door deze club of die vereniging, niet door de NBB, het NMT, de FEB, de DWL, niet door...ach u snapt wat ik bedoel; "De NBB, dat zijn wij allemaal SAMEN!", ik schreef -en zei- het al zoveel vaker...

Waar ik me al die 15+ jaren dat ik columns, verhalen en verslagen schrijf het meest tegen verzet heb -en zal blijven verzetten- is de opinie dat 'het Nederlandse Basketball toch helemaal niets voor zou stellen'. Misschien een mooi moment om iets over mezelf te debiteren: er zijn mensen die mij heel goed kennen die zeggen dat -of mij zelfs opzoeken vanwege- ik een erg relativerende, nuancerende persoon ben. Niet iedereen zal het hier mee eens zijn; er zijn mensen die veel/alles van mij lezen die vinden dat ik "alles veel teveel door een Roze Bril bekijk", dat ik bepaalde "mensen en instituten veel teveel de hand boven het hoofd houd", maar er zijn er ook die vinden dat "ik te direct ben, te confronterend" of "te lastig"... Als er zulke tegenstrijdige dingen over je worden gevonden door verschillende mensen, dan hebben die per definitie (bijna) allemaal gelijk, of (bijna) allemaal ongelijk. Ik denk zelf dat diegenen die vinden dat ik goed kan nuanceren het dichtst bij de waarheid zitten, en mensen die mij lastig of te direct vinden moeten maar eens verdenken wanneer/waarom ik tegen ze inga; dat is namelijk vaak het geval als ik de behoefte voel te nuanceren, als mensen erg aan de ene kant gaan zitten kwa standpunt, dan heb ik nogal eens de neiging om gewicht in de tegengestelde schaal te (gaan) gooien. Zo genoeg over mezelf...

Waarom nu deze ontboezeming?

Vandaag speelt Donar Groningen zijn laatste wedstrijd in de Eerste Groepsfase van de Fiba EuroCup, het is een Thuiswedstrijd tegen Antwerp Giants, en de Uitwedstrijd was een kraker; aantrekkelijk, spannend en erg 'op en neer', beide teams hadden fantastische Runs, beiden zagen de tegenstander dan na zo'n Run counteren met 'tegen-runs'.  Voor de neutrale toeschouwers dus zeker een wedstrijd om van te smullen, maar niet alleen voor de 'Neutralen'! Wel werd er lang nagepraat -ik denk vooral in het Groningse Kamp- omdat vrij algemeen werd geoordeeld "dat Donar onnodig had verloren", maar 'He, is dat niet vrijwel altijd zo als een wedstrijd eindigt met een punt verschil, waarbij de verliezer ook nog eens het laatste schot heeft (gemist)?'

De Thuiswedstrijd vandaag belooft een nog grotere kraker te worden: beide -sterke!- clubs staan gelijk op de tweede plaats, en de winnaar plaatst zich voor de volgende Groepsfase waarbij de punten behaald tegen de andere deelnemer uit de Eerste Groepsfase(zie stand Groep-A) meegenomen naar die volgende fase. Omdat Donar ook tegen de nummer-1 -ESSM Le Portel(FRA)- thuis heeft gewonnen zou het dus al op een W:L van 1:1 staan als het doorgaat, wel met een onderling nadelig resultaat -maar ach; wie dan leeft, wie dan zorgt- eerst deze fase overleven!

En wat is daar voor nodig? Logischerwijs: 'gewoon winnen', met welk verschil maakt niet uit. Is er een mooier scenario voor alweer een Kraker te verzinnen? Ik denk het niet.

Nu nog even terug naar de kop en inleiding aan het begin van dit stukje.

Voor Donar Groningen is dit al het zoveelste Hoogtepunt -en dus Kraker- van het jaar 2017. Er werd heel veel gewonnen; in het vorige Europese Clubseizoen werd ook al de Tweede Groepsfase van de Fiba EuroCup gehaald, en dat was voor het eerst in de Clubgeschiedenis. De club werd voor de tweede achtereenvolgende keer Kampioen -ook dat was nog niet vaak gebeurd-, en won de NBB-Beker. De club kwam recent ook nog slechts een puntje tekort om door te stoten naar de Groepsfase van de Fiba Champions League door in en tegen Madrid; door na het tweede gelijke spel in de Verlenging het hoofd te moeten buigen voor Estudiantes Madrid. Het enige minpuntje was de dominantie van Donar in de DBL, maar daar hebben ze zich in het Hoge Noorden nog nooit veel van aangetrokken.

Maar ook elders in het Nederlandse Basketball was sprake van 'Krakers & Successen'. Zoals gezegd: ik voel me niet geroepen het uitputtende Jaaroverzicht 2017 te schrijven. Laten we dat hier en nu SAMEN -'met Alle Reuzen Dezelfde Kant Op!' (*)- doen; ik geef hiermee de aanzet, vul me aan! Nog wel een kleine opsomming, zo uit mijn bolle hoofd:
-Oranje Basketball Mannen wisselde licht teleurstellende wedstrijden af met absolute Klassiekers -zoals een ongekende 71p Uitwinst bij Albanië, en de eerste overwinning ooit tegen Kroatië,
-de Orange Angels (Nationale Vrouwen Team) speelden tegen Frankrijk en Spanje -absolute Wereld Toppers!- maar moet de volgende stap -Kwalificatie voor het eerste Eindtoernooi in vele jaren- nog wel zien te maken,
-er werden diverse Oranje 3X3-Medailles gewonnen EN een fantastisch EK 3X3 georganiseerd in hartje Amsterdam voor een gigantisch publiek en met heel veel Media-aandacht,
-er kwam een DBL-club bij in de DBL, en er zijn optimistische geluiden te horen in meerdere steden voor verdere uitbreiding,
-en de MU16 promoveerde met een Zilveren MU20-B-Divisie Medaille, de WUxx-teams hadden wisselend succes -maar die staan dan ook al langer op hoog niveau-,

-en...oh, nee; nu is het de beurt aan mijn lezers om deze lijst aan te vullen!

Maar eerst vandaag dus alweer een Basketball-Kraker in Nederland -in Martiniplaza te Groningen, 19:30 uur-!

U snapt misschien wel dat ik het niet helemaal zou snappen als die geen Uitverkocht Huis en een kolkende Hel voor Antwerp Giants op zou leveren..?


AART DEKKER

(*) De Slogan 'Met Alle Reuzen Dezelfde Kant Op!!' is bedacht door Marnix Lamers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten