vrijdag 8 december 2017

GOED VOORBEELD / POSITIEVE BESCHOUWING NEDERLANDSE BASKETBALL: Alex Van Hoogdalem op Facebook / BEDANKT! / MET ALLE REUZEN DEZELFDE KANT OP!!

Geïnspireerd door Jan Weeber pak ik de handschoen eens op en lever hierbij een inhoudelijke bijdrage. Een beschouwing, evaluatie met bewust een positieve toon.
Het nationaal mannenteam presteert voor het eerst sinds jaren weer behoorlijk. Bovendien met een redelijk jong team met veel potentie. Er zit meer in! Tel daarbij op dat er nog een aantal grote talenten (sommigen met nba potentie) in de leeftijd 15-20 jaar aan zit te komen. We mogen derhalve concluderen dat we goed bezig zijn met z'n allen. Voor het geval je het gevoel hebt dat je onderdeel uitmaakt van de NL basketball familie 😉.
Hoe is dat de afgelopen 10 jaar verlopen? Een aantal van de jonge talenten komen uit een basketballfamilie. Franke, Hammink, Smits. Het bballvirus wordt doorgegeven en er lopen nog meer spelers in de landelijke competities met een bekende vader, die nu vaak training geven. Ah, verklaring nr.1.
Daarnaast zijn er nogal wat academies gestart de afgelopen jaren met serieuze programma's met aandacht voor LTAD, dedicated practice, core stability, meer trainingsuren, enzovoorts. En over het algemeen met trainers die voor een appel en een ei zich met hart en ziel ontfermen over de talenten. Verklaring nr.2.
De nbb en enkele visionairs bij clubs hebben, misschien voor sommigen ongemerkt, samen hard gewerkt aan de organisatie en visie van het NL bball. Als criticaster denk je dat het altijd beter kan, maar feit is dat de jeugdopleidingen veel beter zijn dan 10 jaar geleden.
Voor het eerst sinds jaren doet een NL club weer mee in Europa en niet voor spek en bonen! Weliswaar met veel Amerikanen, maar we zijn weer zichtbaar en kunnen er van leren.
Verder dragen samenwerking met buitenlandse programma's bij aan de ontwikkeling van NL talent. Bijvoorbeeld CBA, Litouwen en diverse colleges. Zij proeven hier van de volgende stap en brengen die ervaringen terug.
Door een gebrek aan geld of positiever uitgelegd, visie, krijgen bij diverse NL clubs talenten speeltijd in de eredivisie. Dat motiveert. Ze verdienen (nog) geen rooie rotcent, maar kunnen wel lekker ballen op het hoogste niveau.
Stel je nou eens voor dat er wel wat geld beschikbaar komt, bijvoorbeeld omdat een NL echt mee gaat tellen in de nba en bball voor de media interessanter gaat worden, dan kunnen we trainers en spelers normaal betalen en verder professionaliseren.
Kortom: We zijn lekker bezig. Vooral doorgaan 👍🏀

***

Mensen die het meeste wat ik schrijf wel lezen, hebben het me vaak genoeg zien schrijven: ik heb in die meer dan 15 jaar dat ik stukjes schrijf en die ook publiceer al veel vaker duidelijk geprobeerd te maken dat ik vaak het gevoel heb gehad dat mensen me een 'onverbeterlijke optimist', 'iemand die teveel door een roze bril kijkt' of zelfs 'naïef' vonden. Dat maakt je soms tot een 'roepende in de woestijn'. Maar vooral uit individuele en persoonlijke reacties weet ik allang dat er ook veel mensen zijn die het 'positief kritische en genuanceerde' dat vaak de boventoon voert in mijn schrijfsels, juist heel erg waarderen, en juist die maken het allemaal de moeite meer dan waard. Maar het is wel zo dat relatief weinig mensen die positieve geluiden ook zelf de wereld in sturen door bijvoorbeeld ook te reageren via de sociale media, of direct op gepubliceerde stukken. Ik heb al tegen veel mensen gezegd dat ze -wat mij betreft- de dingen die ze mij laten weten, beter ook publiek kunnen maken.

Als er dan eens iemand is die dat -uitgebreid!- doet, zoals Alex Van Hoogdalem op bovenstaande Facebook-post, dan ervaar ik dit niet alleen als positief en constructief, maar ook als steun en hart onder de riem.

Dus Alex: Bedankt!

AART DEKKER



Geen opmerkingen:

Een reactie posten