maandag 25 december 2017

TOEKOMST NLD'se BASKETBALL&SERIOUS REQUEST / STEMDE TOT NADENKEN: Van 'meer, Meer, MEER', via 'minder, Minder, MINDER', naar 'beter, Beter, BETER & Completer!'


 De Opbrengst van 3fm Serious Request 2017

Serious Request levert miljoenen minder op: 5.026.144 euro

Het geld gaat naar het herenigen van families in conflict- en rampgebieden. In 2016 werd, mede door de 'Nagellak-actie van Tijn', 9,25 miljoen euro opgehaald.


Lees onder mijn overpeinzing de rest van het NRC-artikel dat direct na het bekendmaken van de opbrengst van 3fm Serious Request 2017 verscheen.

***

Column Aart Dekker

Van 'meer, Meer, MEER', via 'minder, Minder, MINDER', naar 'beter, Beter, BETER & Completer!!

Het is -voor het eerst in decennia- een eenzame Kerst voor me. Dit schrijf ik niet om zielig te doen, maar als je langdurende relatie voorbij is, en er nog heel veel werk gedaan moet worden voordat je je nieuwe stekkie gevonden hebt, en je leven opnieuw op poten hebt, kan het een keuze zijn de Kerst grotendeels in je eentje te beleven. Dat hoeft niet erg te zijn, en aangezien ik een trouwe, enthousiaste volger ben van in ieder geval Serious Request, en als dat zo uitkomt ook van de Top-2000, dan heb je toch geluid en eventueel beeld ter afleiding of omlijsting bij het werk.

Goed een echte Column van Aart Dekker gaat met 90% zekerheid uiteindelijk richting Basketball, maar daar zal je als Lezer toch nog even voor door moeten lezen, want eerst ga ik het over 3fm en Serious Request(2017) hebben.

In de wereld van vandaag de dag verandert alles continu, en gaat die verandering nog steeds sneller ook. Het is nog maar een paar jaar geleden dat 'Radio-Muziekzender 3fm' het meest succesvolle merk van de NPO(Nederlandse Publieke Omroep) was, en de door Giel Beelen gestarte Fundraiser voor het Rode Kruis jaar-in-jaar-uit meer miljoenen opleverde voor het steeds een nieuw Rode Kruis Thema.

Maar de tijden veranderen dus; 3fm zit in de problemen door verminderende aantallen luisteraars -het is Publieke Omroep, dus wat is het probleem zou ik zeggen; het gaat om het Totale Aantal Kijkers, Luisteraars en volgers via Internet van alle merken van de NPO samen! Het is mij niet bekend of dat Totaal-aantal, en nog belangrijker, het marktaandeel ook echt daalt? En als je met een marktaandeel van enkele procenten al bijna tien jaar lang zo rond de 10.000.000 mensen weet te bereiken via alle gebruikte kanalen -en dat is het geval met Serious Request!- dan stel je echt wel wat voor...
Maar omdat we in een door de VVD geregeerd land wonen, en er dus nooit zuivere -maar juist altijd door geld en opportunistische (lees anti-NPO) sentimenten en motieven gedreven- keuzes worden gemaakt doet dat amrktaandeel er wel toe; al was het maar doordat -bij dalende cijfers- direct de STER-opbrengst meedaalt. Te zot voor woorden.

Nog een stukje VVD-opportunisme; jarenlang verdubbelde de regering de compleet door particuliere giften en georganiseerde -vaak kleine- acties bijeen gebrachte opbrengst. Wat later werd er een lager bedrag bijgepast. Dat ging budgettair neutraal, want het bedrag kwam natuurlijk uit het toch al gigantisch beknotte Budget voor Ontwikkelingssamenwerking, maar een +100%, of enkele Miljoenen extra aan het eind, tikt natuurlijk lekker aan. Maar alhoewel Flutte-I, -II en -III 'de Participatiesamenleving' zegt te willen omarmen, is de trieste waarheid natuurlijk dat die term alleen maar bedacht is om op belangrijke budgetten voor mensen die het nodig hebben te kunnen inhakken...zie de 1.400.000.000 euro's voor de aandeelhouders van grote bedrijven, zonder zelfs maar een beetje onderbouwing.

Serious Request dus sinds een aantal jaren geheel op eigen benen. Tot en met 2012 leverde de Actie een van 1 miljoen tot 14 Miljoen omhoog spuitend bedrag op. Maar ja Nederland zou Hype-land Nederland niet zijn als de aandacht niet een beetje zou verminderen als iets eenmaal 'gewoon' is geworden. Niet dat ik het daarmee eens ben, maar we zijn nu eenmaal een beetje verwend... En gekoppeld aan 'de Hak van Rutte', en het dalende aantal luisteraars, waar zo'n redelijk kanaalgebonden actie het toch grotendeels moet hebben, ging de daling relatief snel;
2013 en 2014 twaalf Miljoen, 2015 acht Miljoen, in 2016 -dankzij het 'Fenomeen Tijn'- een kleine stijging naar bijna negen Miljoen, en nu dus krap aan vijf miljoen.

Is dat erg? Teleurstellend?

Erg is het niet! Ik kom daar zo op terug.

Teleurstellend -voor velen- ongetwijfeld wel; zo'n actie organiseren kost voor de hoofdpartners -3fm en in dit geval de gemeente Apeldoorn (misschien?)- veel energie en geld, en in een Cultuur van 'meer, Meer, MEER!' wordt een daling al snel als 'minder succesvol', of zelfs als niets minder dan een fiasco geduid, en dan gaat het vaak rommelen...

Erg dus?

Nee; helemaal niet! Ook al -ik geef het graag toe, en heb persoonlijk ook nog wat extra duiten in het zakje gedaan om een steentje bij te dragen aan het stuiten van de neergang- ervaar ik het ook wel als teleurstellend, maar dan vooral voor al die mensen die zich (dit jaar) in Apeldoorn en ver daarbuiten, want voor zo'n actie -en zeker als je door zo'n emotionele Rollercoaster heen gaat als die DJ's in dat Glazen Huis en de mensen er direct omheen- is vooral heel veel enthousiasme vereist, en als de apotheose en de publiciteit achteraf dan toch (lichtelijk, of erger) negatief is, lijkt me dat best wel lastig.

Om de vele particulieren en particuliere organisaties die acties georganiseerd hebben die een flink deel van het geld binnen brachten -en laten we wel zijn: 5 MILJOEN Euro in een week is natuurlijk nog steeds heel erg veel geld voor een Goed Doel!!- maak ik me minder zorgen. Waarom? Omdat ik denk dat mensen die zich zo met hart en ziel inzetten voor een uitstekend gekozen Goed Doel, daar so-wie-so erg gemotiveerd voor zijn. En als je dat eenmaal met -enig of veel- succes hebt gedaan, dan doet de opbrengst overall van de overkoepelende Actie er wat minder toe. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat als je het al jaren doet, dat als dan het resultaat van jaar tot jaar afneemt doordat jouw eigen doelgroep minder geïnteresseerd is, het wel degelijk afbreuk aan je motivatie kan doen. Maar ik weet dus niet of dat het geval is. (Reageren met informatie uit de praktijk op dit gebied zie ik graag tegemoet! Dat interesseert mij namelijk zeer.)

Nog een intrigerende vraag -maar dat vind ik tegelijk ook 'een ietwat enge' om te stellen- zou de neergang in opbrengsten van Serious Request (ook) iets te maken hebben met het feit dat het altijd om Goede Doelen 'ver van het bed in het Buitenland' gaat? Als dat zo zou zijn, zou ik dat wel een beetje treurig vinden, maar het is zo maar mogelijk; Nederland wordt steeds meer in zichzelf gekeerd, helaas. Maar het nieuws over de Belgische versie zou erop kunnen wijzen...dus je weet maar nooit...België is ons in wel meer ontwikkelingen voorgegaan... Ik wil trouwens hier niet mee zeggen dat er ook plenty mensen in Nederland die ook wel wat hulp kunnen gebruiken. (Ook bij deze vraag: Reageren? Graag!)

Voor 3fm is deze Actie natuurlijk een erg goed Reclamebord; als de Zender de weg naar boven weer wil zien te vinden, dan is zo'n Actie -deels met nieuwe gezichten- natuurlijk het laatste waar je aan gaat tornen. Bovendien zag ik dit jaar al weer veel vernieuwende elementen; dus ik zou zeggen: "Ga zo door!" Nog een tip, ik geloof dat ik er een of twee jaar geleden ook al over schreef; zoek (nog) meer samenwerking met andere Grote Evenementen. En voor het Nederlandse Basketball in het bijzonder, denk ik dan aan een Groot Internationaal Basketball Evenement in Nederland. En nee, dat hoeft natuurlijk niet perse 'de Basketball Week' te zijn, maar dat mag natuurlijk wel...

Goed, het bruggetje naar het Nederlandse Basketball heb ik geslagen. 

Waarom inspireert zo'n Serious Request Actie me nu zo sterk? Ik ben nu eenmaal een idealist en wat activistisch van aard. En het woordje 'Samen' drijft mij op velerlei manieren; dat blijkt wel uit veel van de stukken die ik schrijf. Maar het meest in de context van het Nederlandse Basketball, omdat ik -ook al zie ik best lichtpunten- vind dat we nog steeds veel te weinig ECHT SAMEN doen; het Nederlandse Basketball kan pas echt groot groeien als grosso modo iedereen dezelfde kant op werkt. Daarom vind ik mij het door Marnix Lamers aangereikte motto 'Met Alle Reuzen Dezelfde Kant Op' (werken) ook zo sterk. Het Nederlandse Basketball is een Slapende Reus, we zijn deel van het -of een van de- Langste Bevolking(-en) op deze planeet, we zijn rijk, hoog opgeleid, zijn creatief. Ik denk dat als we maar Echt Willen -en daar valt goed Samenwerken dus als een van de belangrijkste aspecten onder- dan KAN HET ook! Niet van vandaag op morgen, maar het KAN!!

Dan moeten we als Nederlands Basketball dus initiatiefrijk(-er) worden, creatiever, positiever, constructiever...een beetje meer zoals Serious Request dus was (en is). Dat kunnen we; ook de (A)HBW was ooit zo'n lichtpunt in de donkere dagen rond Kerst & Oud en Nieuw; we moeten het 'alleen' wel even doen. Even? Nee; we moeten het gaan doen EN lang blijven doen, volhouders worden dus. Niet even iets proberen, en er dan weer mee stoppen onder het mom van '...zie je wel...het lukt niet! Nederland wil het niet. NOC*NSF wil het niet, we zijn te klein..' Of welke (drog-)reden dan ook.

Als afsluiting van dit betoog een voorbeeldje, ook alweer uit de net afgesloten Serious Request van 2017, ik weet zeker dat in al het materiaal van de afgelopen week veel meer goede, inspirerende voorbeelden te vinden zijn...als je maar zoekt!

We zeggen vaak dat we "...maar een Kleine Sport zijn...".

Weet je welke sporten in Nederland klein zijn?

Bijvoorbeeld 'TheDutch Dragons...zij waren actief voor Serious Request, haalden 11.000,- Euro op en kwamen ermee op TV:

Monster Drakenboot tocht Serious Request 2017


Want zij zijn een voorbeeld van wat ik bij het volgen van Serious Request ook veel -en ik denk steeds vaker- zie; als je er oog voor hebt, dan kan je jezelf helpen door een ander te helpen, bijvoorbeeld door een stukje publiciteit te krijgen, maar meer nog door vaardigheden te ontwikkelen en ervaringen op te doen die helpen bij het vooruitkomen bij je primaire bezigheden.

Nog zomaar wat slogans:

Veel -zo niet alles- draait om de Jeugd, want: Wie de Jeugd Heeft, Heeft de Toekomst!

Het Nederlandse Basketball Moet: Groter en Beter, en Sterker en Completer.

Want alleen maar 'meer, Meer, MEER!' loopt uiteindelijk dood; niets kan oneindig blijven groeien.

'Beter!' kan ook een graad voor succes vormen. Net als 'Sterker' -minder kwetsbaar worden dus- of 'Completer'...

Moraal van dit verhaal: wij als het Nederlandse Basketball moeten een Cultuur ontwikkelen van: overal in Nederland met kleine, grotere, grote en heel grote activiteiten:

Mensen enthousiasmeren, mensen binnenhalen, aandacht trekken, aandacht vasthouden, energie losmaken, die energie goed richten, geld genereren, dat geld goed investeren, emoties oproepen en die emoties omzetten in drive, langdurige drive en motivatie om ook op langere tijd in het Nederlandse Basketball Actief te blijven, en, en...ach vul dat zelf maar aan..!

Doen we dat, dan moet het ons gaan lukken, sterker nog:
dan Gaat het Ons Lukken!

En wordt het Nederlandse Basketball (uiteindelijk een Grote Sport in Nederland,
en zal Oranje Top Worden, en Top Blijven!


Een Prettige Kerst verder!

AART DEKKER

P.S. Ik ben me ervan bewust dat ik soms een soort Zendeling lijk, misschien wel ben. (Heel) af en toe voel ik me ook weleens een roepende in de woestijn. Ik ben me er al heel lang van bewust dat ik alleen maar wat kan bereiken Samen met Anderen. Hoe meer mensen mijn stukken lezen -en dat betekent in de praktijk 'hoe meer Facebookvrienden ik heb- hoe meer bereik ik heb, en hoe meer kans ik heb dat mijn boodschap overkomt. Daarnaast kan ik concrete ideeën, plannetjes en plannen -ik heb er nog wel een paar- alleen maar werkelijkheid maken als ik de mensen kan vinden die me erbij willen helpen. Dus spreek me aan, stuur me een bericht als je daarvoor open staat. Voeg me toe op Facebook, of -nog beter- ga me direct volgen op deze Blog door de Blauwe Knop 'Volgen' heel veel verder Onderaan Rechts aan te klikken. Alvast bedankt!
 
***

De originele post van het NRC-artikel over de opbrengst van 3fm Serious Request 2017 op NRC.nl  lees je   ---  Hier  --- of hier:

Serious Request levert miljoenen minder op: 5.026.144 euro

Het geld gaat naar het herenigen van families in conflict- en rampgebieden. In 2016 werd, mede door de nagellakactie van Tijn, 9,25 miljoen euro opgehaald.
3FM-dj's Domien Verschuuren, Angelique Houtveen en Sander Hoogendoorn na de bekendmaking van het ingezamelde bedrag. Foto Sander Koning/ANP

Serious Request heeft dit jaar 5.026.144 euro opgebracht, het laagste bedrag in tien jaar. Dat werd zondagavond bekend op de slotdag van de veertiende editie van de 3FM-actie. Het geld gaat naar het Rode Kruis en is bestemd voor het herenigen van families die elkaar zijn kwijtgeraakt door een conflict of ramp. Volgens de organisatie zijn wereldwijd daardoor meer dan vier miljoen familieleden naar elkaar op zoek. Het precieze bedrag wordt pas volgend jaar bekend, wanneer het Rode Kruis zijn jaarcijfers bekendmaakt.
Sinds maandagavond verzorgden de 3FM-dj’s Angelique Houtveen, Domien Verschuuren en Sander Hoogendoorn de marathonuitzending vanuit het Glazen Huis in Apeldoorn, zonder vast voedsel te eten. Tegen betaling draaiden ze 24 uur per dag verzoeknummers.
Voor het eerst in acht jaar zat er weer een vrouw in het Glazen Huis. Lees ons interview met Angelique Houtveen: „Ik zit er niet om een statement te maken.”

Speciale acties

In 2016 bracht Serious Request nog 9,25 miljoen euro op voor kindersterfte door longontsteking. Een groot deel van dat bedrag, 2,5 miljoen euro, haalde het ongeneeslijk zieke jongetje Tijn op met zijn nagellakactie. Op 7 juli overleed Tijn op 6-jarige leeftijd aan hersenstamkanker.
Familie en vrienden van Tijn zetten de nagellakactie in 2017 voort. Iedereen kan op het evenement Winterland op de Grote Markt in Breda tegen betaling nagels laten lakken. Deze zondag maakte de vader van Tijn, Gerrit van Kolsteren, bekend dat ze 49.000 euro hadden opgehaald voor Serious Request. Ze lakken echter nog door tot en met 30 december.
Ook dit jaar vonden speciale inzamelacties plaats. Zo betaalde iemand 5.000 euro voor een rondleiding door prinses Margriet door de tuinen van Paleis Het Loo. Minister Hugo de Jonge verkocht zijn omstreden gekleurde schoenen voor 3.500 euro en Anky van Grunsven gaf een paardrijles weg voor 2.000 euro.

Bedrag daalt

Het opgehaalde bedrag vertoont al jaren een dalende lijn. Bij de eerste editie in 2004 haalde men 916.000 euro op. Een jaar later 2,2 miljoen, mede dankzij 1 miljoen euro van de Nederlandse regering. Tot en met 2009 stortte de regering bij (in 2009 3 miljoen euro). Het recordbedrag van 13,8 miljoen euro werd in 2012 opgehaald voor de terugdringing van babysterfte. Dat daalde een jaar later naar 12,3 miljoen en sindsdien verder. Mede door Tijn kwam het bedrag in 2016 iets hoger uit dan in 2015.
In België werd bij een vergelijkbare actie wel een nieuw record gebroken. De twaalfde editie van Music for Life van omroep VRT leverde een recordbedrag van 10,8 miljoen euro op. Ook hier verdwenen drie dj’s zes dagen en nachten lang om “zonder vast voedsel te eten” onafgebroken radio te maken.

Problemen bij 3FM

Serious Request is niet zonder belang voor 3FM. De zender wordt geconfronteerd met dalende luistercijfers. 3FM heeft op dit moment een marktaandeel van rond de 4 procent, terwijl dat vorig jaar rond deze tijd nog op 6,3 procent lag. Ook de luistercijfers voor Serious Request dalen de laatste jaren.
Om zo veel mogelijk aandacht te genereren voor Serious Request zetten ook andere NPO-radiozenders zich in. Op de slotdag waren delen van de uitzending ook op NPO Radio 1, 2, 4 en 5 te horen. Tijdens de dubbeluitzending met NPO Radio 1 ging radiopresenator Jurgen van den Berg in het Glazen Huis dieper in op het thema en toen het de beurt was aan NPO Radio 4-presentator Ab Nieuwdorp werd er meer klassieke muziek gedraaid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten