zondag 25 november 2018

AART DEKKER: LEER DE DUTCH WINDMILLS KENNEN / SPELERSPORTRET: Opeens de startende PG voor de Dutch Windmills - Interview Roel van Overbeek / DBL /

Roel van Overbeek tegen Den Helder Suns(Foto overgenomen van de DBL-site)

INTERVIEW:  Leer Ze Kennen Die Dutch Windmills

Roel van Overbeek werd ineens de startende PG voor Dutch Windmills

De Dutch Windmills Basketball Dordrecht hebben er een kwart van het reguliere seizoen opzitten.

Op dit moment zijn er negen wedstrijden gespeeld en staat de teller op Winst 5:4 Verlies en staat de nieuwe club bovenaan de middenmoot.

Columnist Aart Dekker vond het hoog tijd dat de (potentiële) aanhang uit Dordrecht en wijde omgeving kan kennismaken met alle Windmills, te beginnen met de spelers. Daarom maakt hij een zijstapje van zijn primaire stiel als columnist en interviewt hij de spelers voor een eerste kennismaking.

Het derde portret is dat van Roel van Overbeek. Hij speelde vorig seizoen voor Basketball Academie Limburg, en die club gaf hem aanvankelijk niet vrij voor de overstap naar Dordrecht. De Jeugd-international -die nog niet zolang geleden 18 jaar oud werd- was voor het eerst speelgerechtigd in dezelfde wedstrijd waarin Alec Wintering een ernstige beenblessure opliep, sinds dat moment is hij de startende PG van de Dutch Windmills en doet dat goed.

Het interview begon met een digitale lijst met vragen(Q's), waarbij Roel beknopt maar volledig antwoorden(A's) gaf. In het face2face interview dat volgde in de vorm van een dubbelgesprek waaraan ook teamgenoot Alec Wintering meedeed toonde hij zich een rustige maar besliste persoon.

Afgelopen donderdag stond hij de eerste 36 minuten van de wedstrijd zonder wissel op het veld. (AD)




Topbasketball: spelers portret



Q: Naam

Roel van Overbeek


Q: Shirtnummer
5

Q: Lengte
Q: Groei je nog?

1m87
Een beetje.

Q: Gewicht

76.5kg

Q: Positie (PG,SG,G, etc.)


PG

Q: In welk jaar ben je geboren?


2000

Q: Wie is je vader?


Pieter van Overbeek

Q: Wie is je moeder?


Henriëtte van Overbeek

Q: Heb je broers? Hoe heten ze?


Ja: Jeroen(26) en Marijn(16)

Q: Heb je zussen? Hoe heten ze?

Een: Laura(30)
De oudste twee hebben een andere vader.
Q: Wie van je vader, moeder, broers, zussen basketbalt / basketbalde ook? En bij welke club of clubs?






Niemand uit mijn familie heeft eigenlijk een basketball verleden. Mijn broer heeft volgens mij een jaartje gebasketbald in Oirschot.
Q: In welke stad/dorp ben je opgegroeid?


Oirschot

Q: Naar welke scholen ging en ga je?


Ik heb vorig jaar mijn VWO afgerond bij het college in Weert. TU Eindhoven, Biologie, misschien later door, maar dan andere studie.

Q: Op welke leeftijd begon je met basketball?


8

Q: Bij welke clubs heb je gespeeld en speel je nu?



Ik ben begonnen bij BV Rooi in Sint Oedenrode, omdat er in mijn eigen dorp geen club was. Daarna heb ik een aantal jaar op dubbele licentie gespeeld bij Sint Oederode en in Oirschot omdat daar toen wel een team kwam. Vervolgens heb ik een jaartje in Eindhoven gespeeld en daarna ben ik naar Weert gegaan. Nu speel ik voor de Dutch Windmills.

Q: In welke teams heb je gespeeld en speel je nu?


BV Rooi
Oirschot
Almonte
BAL/BSW
Dutch Windmills
Nationale Jeugdselecties.

Q: Wie waren je coaches en wie is/zijn het nu?


Radenko Varagic
Koen van Gerwen
Chris van Dinten
Hylke van der Zweep
Heel even Paul Vervaeck
Geert Hammink

Q: Van welke coach/coaches leerde je het meest, en waarom?

Q: Vertel eens wat meer over Radenko; ik ken hem nog niet echt, maar ben onder de indruk van progressie die spelers bij hem maken.



Tot nu toe heb ik het meest geleerd van Radenko. Vooral het inzicht en het lezen van het spel. Daarnaast leerde hij mij ook om altijd met strijd te spelen.





Hij corrigeert elke fout door het stoppen van het spel. Dat is in het begin moeilijk maar het went, en je maakt zeker niet meer diezelfde fout.

Q: Wat heb je geleerd bij je club in het afgelopen jaar? Waarom is wat je geleerd hebt, belangrijk voor je?






Zoals ik al zei: het inzicht en lezen van spelsituaties, als Guard zijnde moet je natuurlijk je teamgenoten kunnen bedienen en juiste beslissingen maken.

Q: In welke Nationale Jeugd Teams heb je gespeeld?




U14, U16(1x), U18(2x), maar de laatste keer viel ik geblesseerd uit.

Q: Wie waren je coaches in die Nationale Jeugd Teams?


Hylke van der Zweep
Koen van Gerwen
Chris van Dinten
Wierd Goedee
Paul Vervaeck (die doet het zoals Radenko, tactisch goed).

Q: Wat was je meest memorabele wedstrijd/resultaat met een Oranje team, in positieve zin? En waarom?






Afgelopen zomer kon ik helaas niet meespelen toen het U18 team Europees kampioen werd, ik ben er wel naar toe geweest om ze te supporteren en het voelde toch een beetje alsof ik bij het team hoorde, maar dit had natuurlijk iets minder waarde omdat ik zelf niet heb kunnen spelen.

Zelf spelend met de U18 tegen Zweden. Dat was een wedstrijd die we met 7 punten moesten winnen om door te stromen naar de laatste acht. Uiteindelijk wonnen we die wedstrijd met 8 verschil.
Q: Wat was je meest memorabele wedstrijd/resultaat met een Oranje team, in negatieve zin? En waarom?





Met de U16 verloren we van Wit-Rusland waardoor we niet naar de laatste acht konden en dus niet meer konden strijden voor promotie.

Q: Wat betekent spelen in Oranje voor jou, en waarom?




Het geeft toch een soort van trots. Het is iets waar je het hele jaar voor werkt en als je dan bij de beste twaalf spelers van jouw leeftijdsgroep hoort en je land mag vertegenwoordigen geeft toch een specialer gevoel dan spelen in clubverband.

Q: Wat zie je als je sterkste punt / punten in het basketball, en waarom?





Ik denk dat ik altijd vrij hard speel en dat ik een slimme speler ben.

Q: Op welke punten wil je jezelf verbeteren, en waarom?




Nog heel veel dingen. Fysiek wil ik me op heel veel vlakken ontwikkelen. Sterker worden, explosiever, sneller, hoger kunnen springen, beter zijn in contact situaties. Daarnaast zal ik nog erg aan mijn schot moeten werken en ik wil mijn decision-making verbeteren.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, de komende 12 maanden? En hoe wil je dat bereiken?







Persoonlijk wil ik bovengenoemde punten verbeteren en dat zal moeten gebeuren door elke dag hard te werken. Met de Dutch Windmills willen we uiteraard de Play offs halen en kijken hoe ver we daarin kunnen komen. Op het eind van het jaar hoop ik natuurlijk deel uit te maken van de nationale jeugdselectie U20 en willen we natuurlijk weer strijden voor promotie naar de A-divisie net als afgelopen jaar met de U18.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 3 tot 5 jaar? En hoe wil je dat bereiken?






Over 3 tot 5 jaar hoop ik bij een topclub in Nederland te spelen of de stap naar het buitenland gemaakt te hebben.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 5 tot 10 jaar? En hoe wil je dat bereiken?






Dan hoop ik in het buitenland te spelen in bijvoorbeeld België of Duitsland.

Q: En wat wil je bereiken na je carrière als speler?




Dat is een hele goeie vraag. Precies weet ik het nog niet, maar het zal waarschijnlijk iets zijn in de richting van basketball, misschien als coach of op een andere manier.


Q: Waar ben je je ouders het meest dankbaar voor, in relatie tot basketball?




Dat ze mij nooit gepusht hebben, maar wel altijd ondersteund. Terwijl ze het altijd druk hebben met de boerderij (koeien).

Q: Kan je vertellen wat je allemaal doet en laat voor het basketball?





Mijn hele levensstijl is eromheen gebouwd, basketball staat op een en de rest zal daarvoor moeten uitwijken.

Q: Favoriete site / channel / vlog etc. op Internet:



Dan kom je toch uit bij de sociale media.

Q: Beste gewoonte:


Strijden en doorzettingsvermogen.

Q: Slechtste gewoonte:


Teveel focussen op basketball. Het leven bestaat niet alleen uit basketball.

Q: "Ik zou graag een dag willen ruilen met . . . omdat . . ."




Luka Doncic, een groot Europees talent met geweldige fundamentals(nu in de NBA, AD).

Q: "Mijn ultieme droom is: . . ."


Spelen in de Euroleague en dan maakt het niet uit waar.

Q: Favoriete sporter (buiten het basketball):



Eliud Kipchoge de marathonloper (houder van het Wereldrecord) vanwege zijn instelling.

Q: "Ik zou wel een avondje willen stappen met . . . omdat . . ."


Ik houd eigenlijk niet van stappen, maar als het moet dan met Geraldine Kemper. Ziet er natuurlijk goed uit en heeft een leuke persoonlijkheid.
Op mijn verzoek legt hij aan Alec Wintering uit wie dat is en wat het programma 'Spuiten en Slikken' inhoudt(AD).

Q: "Mijn levensmotto is: . . ."


Levensmotto wil ik niet zeggen, maar deze uitspraken doe ik wel vaker: ´Het doel van communiceren is dat je mekaar begrijpt´ en ´je kunt meer dan je hoofd denkt´.

Q: Hoe kijk je aan tegen de DBL, zoals die nu is?



Ik denk dat er verbetering in zit, maar dat tien teams voor een professionele basketball competitie erg weinig is. Ik zie het liever naar zestien gaan.


Q: Wat zou er moeten gebeuren, om van de DBL een zeer aantrekkelijke en succesvolle League te maken?







De DBL zal eerst in de breedte moeten gaan groeien door naar bijvoorbeeld zestien teams te gaan. Dat betekent dat er in de jeugd geïnvesteerd moet worden, anders zijn er niet voldoende Nederlandse spelers.

Q: Welke tips heb je voor clubs die in de DBL spelen (of daar naartoe willen), voor het DBL bestuur, en voor de NBB?







Geef jonge spelers de kans.

Q: Welke steden / clubs zouden ook in de DBL moeten gaan spelen, en waarom?





Zoals ik al zei zou het mooi zijn als de DBL naar zestien teams groeit. Dit moet zeker mogelijk zijn met clubs uit bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Den Haag, Haarlem, etc.


Roel van Overbeek in actie voor de Orange Lions Jeugd(Foto: Fiba.com)
**

Eerder verschenen Spelersportretten van de Dutch Windmills Dordrecht:


#
#7   Pim de Vries -'Oer-Bosschenaar Pim de Vries wil op Eigen Benen Staan bij DW' ---  Hier  ---
#
#13 Jito Kok - 'Globetrotter Jito Kok is een Steal voor de Dutch Windmills'   ---  Hier  ---
#

Geen opmerkingen:

Een reactie posten