zondag 7 april 2019

GISTEREN THE LEGENDS....INTERVIEW NEW HEROES SV THE TITANS ZOMER 2018 / ASSISTENT COACH: Jeroen van Vugt / JEUGD ORANGE LIONS / KAMPIOEN MU18 FIBA B-DIVISIE / VERVAECK & POROPAT / DBL /

Interview van voor het Seizoen 2018-2019 met Jeroen van Vugt is overgenomen van de site van de Bossche Supporters Vereniging 'SV The Titans' die helaas recent besloten heeft zichzelf op te heffen. De originele versie lees je   ---  Hier(Deel-I)  --- &     ---  Hier(Deel-II)  ---



New Heroes

Interview Jeroen van Vugt deel I

Jeroen van Vugt werd vorig jaar tot veler verrassing aangesteld als assistent coach van Silvano Poropat. Na zijn eerste jaar als professioneel coach was hij deze zomer de assistent coach van Paul Vervaeck bij het Nederlands team U18. Met dat team werd hij meteen Europees kampioen in de B divisie. Alle rede om hem wat vragen te stellen.  Vanwege de lengte van het interview wordt het in twee delen gepubliceerd.

Gefeliciteerd met jouw eerste titel van het seizoen. Ik spreek met de assistent-coach die Europees kampioen is geworden in de B poule van U18!
Ja, dat kon slechter. Mijn debuut gemaakt en meteen een gouden medaille en ik denk dat het iets moois is om mee te nemen richting New Heroes. Vooral ook omdat er drie jongens uit Den Bosch bij zaten waarvan twee contract spelers, Norbert Thelissen en Stan van den Elzen. Dat is mooi voor Den Bosch maar is zeker ook goed voor het Nederlandse basketball.
Afgelopen seizoen heb je jouw debuut gemaakt als assistent-coach bij New Heroes en deze zomer bij het Nederlands team U18. Je hebt zo samen kunnen werken met twee top coaches, Silvano Poropat en Paul Vervaeck. Wat zijn de overeenkomsten tussen deze twee coaches?
Ze weten beiden waar ze het over hebben. Het zijn twee goede coaches met allebei een groot CV. Silvano een groot CV in Duitsland. Paul Vervaeck een groot CV in België. Ze zijn beiden van het moderne uptempo basketball. Ze zijn qua snel basketball echt met de tijd meegegaan. Ik heb met beide coaches een hele goede band, het zijn gewoon twee topcoaches en het belangrijkste kenmerk is dat ze niet “old school” zijn maar beiden van het moderne basketball.
En wat zijn de verschillen tussen beiden?
Tja, de een is Nederlandstalig en de ander Engelstalig. Paul Vervaeck heeft in het verleden al heel veel met jeugd gewerkt en heeft zo al negen EK’s gecoacht, waaronder U 20 A divisie, B divisie met België. Tevens heeft hij al veel spelers opgeleid naar een zeer hoog niveau tot aan randje NBA toe.
Silvano heeft meer gewerkt met senioren. Hij is al jong vanuit Kroatië naar Duitsland gegaan. Hij heeft daar topploegen gecoacht op een heel ander niveau, een zeer hoog niveau in de Bundesliga. Dat is na Turkije en Spanje in Europa het hoogste niveau.
Wat heb jij van ze kunnen leren?
Bij Silvano ben ik natuurlijk begonnen. Mijn allereerste seconde als coach in de topsportwereld was natuurlijk onder hem. Ik heb hem dan ook heel erg hoog zitten want hij heeft mij vanaf het begin al veel dingen bijgebracht, zoals een video maken, een wedstrijd analyseren, trainingen bespreken, wedstrijden bespreken.
Deze zomer bij Paul heb ik meer vrijheid gekregen. Ik heb bijvoorbeeld de videoanalyse helemaal zelf gedaan. Ik was meer betrokken bij het coachen tijdens de wedstrijden en ook tijdens de trainingen. Dat is ook logisch omdat het werken met Nederlandse jeugdspelers anders is dan werken met Amerikanen en volwassen internationals.
Beide coaches waarderen mij, Paul liet met echt mijn ding doen. Ik heb dat op mijn best mogelijke manier gedaan en denk dat ik dat goed heb gedaan. De samenwerking met Paul was echt top. Dat heeft Paul ook in verschillende interviews gezegd en dan kreeg ik meteen een lach op mijn gezicht. Paul is ook een hele goede leermeester en ik heb heel veel van hem kunnen opsteken.
Dat wil ik nu mee gaan nemen richting New Heroes om te kijken of ik in Den Bosch ook meer zelfstandig kan gaan werken. Ik heb dat al eerder met Silvano besproken. Hij wil ook dat ik meer zelfstandig ga doen, onder andere tijdens de trainingen en zo wil ik proberen weer een volgende stap te maken.
Het vorig seizoen ging voor velen een beetje als een nachtkaars uit, daar werd wat meer van verwacht. Heb je er een verklaring voor waarom het aan het einde van het seizoen niet zo goed ging?
Eigenlijk hebben we vorig jaar een heel goed seizoen gespeeld. Uiteindelijk zijn we gewoon tweede geworden en door het onderlinge doelsaldo werd dat een vierde plaats. We hebben natuurlijk die ene wedstrijd die ik coachte thuis tegen Zwolle met 1 punt verschil verloren. We hebben ook in Leiden een wedstrijd verloren terwijl we 11 punten voor stonden. De halve finale voor de beker, ook tegen Leiden, hebben we maar 5 minuten achter gestaan maar wel meteen heel dik verloren.
Kijk op de momenten dat we er moesten staan stonden we er niet. Dat we werden uitgeschakeld door Rotterdam en dat we de finale van de beker niet hebben gehaald herinnert iedereen zich.
De kwaliteiten waren zeker aanwezig maar de vraag is dan, hoe kan het dat we, zoals je al zei, op de momenten dat we er moesten staan er niet stonden?
Ik denk dat dat ook heel veel met mentaliteit te maken had. We hebben spelers gehad die de echte winnaarsmentaliteit hadden maar ook die dat wat minder hadden. We hadden ook vier rookies. Amerikanen die allemaal groots waren op de school waar ze vanaf kwamen, moesten nu in één keer in een professioneel systeem spelen in Europa wat heel anders is. Het is heel lastig natuurlijk want soms komt er angst bij kijken, of ze weten niet hoe je moet winnen door gebrek aan ervaring. Maar ik denk dat mentaliteit vorig jaar ons grootste probleem was. Als ik echt één oorzaak moet noemen is dat de mentaliteit om op alle ballen te duiken, weten hoe je moet winnen, alle rebounds zijn van ons, dus een beetje meer de echte vechtersmentaliteit. Als je een duw krijgt, niet een stap terug doen maar gewoon een duw terug geven. Dat je een houding hebt van, “Wij zijn Den Bosch en niemand kan ons iets maken”. Dat miste soms vorig seizoen.
Dat gaan we volgend seizoen anders doen?
Dat gaan we volgend seizoen zeker beter doen. We hebben een prachtig team met ervaring.

In deel II lees je wat de rol van Jeroen afgelopen zomer bij de transfers is geweest. Waarom er voor de spelers is gekozen die nu zijn aangetrokken. Praat hij over de competitie, de beker en de tegenstanders in de Europa cup en nog veel meer.
Deel II lees je hier. :

New Heroes

Interview Jeroen van Vugt deel II


Jeroen van Vugt is de assistenscoach van New Heroes en van het nationale team U18. Dit is deel 2 van een uitgebreid interview met hem. Lees eerst deel I, dat kan je  hier lezen.

Wat was jouw rol bij het samenstellen van dat team voor volgend seizoen?
Die rol was best wel groot. Er zijn heel veel spelers voorbij gekomen. Ik heb zelf ook veel met agenten gesproken. Van honderden spelers video’s gekeken waar er dan misschien net ééntje tussen zit die aantrekkelijk genoeg is. Het is een apart wereldje maar wel heel leuk. Het is veel overleggen, als ik vrij was van Oranje was het bellen met Silvano, bellen met Jos, bellen met Bob tot je met zijn vieren één speler hebt die je wil proberen te halen. Mijn rol was natuurlijk niet de grootste maar ik had wel degelijk een rol.
Hoe werkt dat dan? Maak je eerst een schets van het gewenste team met eigenschappen van spelers en zoek je daar dan de juiste personen bij of kijk je naar spelers die beschikbaar en betaalbaar zijn en pas je die zo goed mogelijk in een team?
Je hebt sowieso een budget voor de hele ploeg. We hebben natuurlijk als eerste gekeken naar een point guard. Dan kunnen we Devon van Oostrum tekenen waar we dolblij mee zijn. Hij heeft een Nederlands paspoort en het is gewoon een hele goede speler met internationale ervaring. Een speler van wie wij denken dat hij echt iets extra’s kan brengen.
Dan ga je een beetje kijken voor spelers daar omheen. Vorig jaar hebben we gezien dat we geen driepunts schutter op de power forward positie hadden. We vonden dat we die nu wel moesten hebben want dan zijn we veel gevaarlijker.
Ook moesten we meerdere spelers hebben die makkelijk kunnen scoren. Dat scoren kwam vorig jaar heel veel op de schouders van Keshun te liggen.
Die power forward is Payton Henson geworden. Jonothan William kan daar ook spelen, die kan zowel op de small forward als op de power forward positie spelen.
We hebben natuurlijk meerdere spelers die multi inzetbaar zijn op verschillende posities.
We hebben nu geen spelers met “limitations”. Ze kunnen allemaal aanvallen en verdedigen dus zijn ze aan twee kanten van het veld goed bruikbaar.
We zijn daardoor wat moeilijker bloot te leggen door de verdedigende tactieken van de tegenstanders. Dat is iets waar we ook naar gekeken hebben omdat we vonden dat we vorig jaar niet breed genoeg waren. We hebben natuurlijk ook naar de mentaliteit gekeken.
Wat voor rol had je gedacht voor Steven Cook?
Steven is een speler die een beetje richting Worthy de Jong gaat, heel atletisch, een wat langere forward. Hij is heel bewegelijk. Daardoor hebben we nog wat meer creativiteit binnen gehaald. We hebben natuurlijk Jonathan Williams voornamelijk op de 3. We wilden sowieso een speler hebben die nog extra op de 3 kon maar ook op de 2 ook voor als Jonathan naar de 4 gaat. Steven Cook maakt onze breedte in de selectie compleet. Hij heeft natuurlijk al ervaring in Estland. Dus ook Steven zal een belangrijke rol spelen in onze selectie en of dat nu voor 15 minuten is of voor 30 dat kan ik nu nog niet zeggen maar dat kan ik van niemand nu al zeggen.
Welke spelers heb je naast Nick voor de 5 positie?
Stefan Wessels kan op de 4 en op de 5, Roel Aarts kan op de 5. Payton Hanson kan op de 4 en de 5 dus we hebben meerdere spelers die inzetbaar zijn. Dat is voor alle posities zo dus we kunnen schuiven net waar er behoefte is.
Wat veel fans zich afvragen is waarom Pim de Vries, toch een kind van de club, en een hele goede verdediger, zo vroegtijdig te horen kreeg dat hij naar een andere club kon?
Pim is natuurlijk een zeer nuttige speler geweest voor Den Bosch. Het is een hele goede jongen, er zit een goede kop of en hij heeft een hele goede mentaliteit. Maar wij keken naar spelers die meer kunnen geven aan beide kanten van het veld. Die bijvoorbeeld ook aanvallend meer kunnen geven. Dus niet aan één kant van het veld goed zijn. We zoeken spelers die aan beide kanten goed zijn. Niks ten nadelen van Pim maar we wilden een andere weg inslaan, andere type spelers naast elkaar hebben staan. Zo gaat dat soms in de topsport.
Keshun is vrij laat gehaald.
Ja, dat klopt. Sommige spelers willen graag wat langer wachten om te kijken wat voor opties ze hebben. Keshun is vorig jaar geëindigd met een blessure, hij had in de play-offs wat last van zijn rug. Daarom heeft hij een paar wedstrijden gemist. We wilden eerst kijken hoe dat zich zou ontwikkelen. Er is altijd contact gebleven met Keshun en we hebben altijd de intentie gehad om hem terug te halen. Keshun had ook voortdurend de intentie om terug te komen. Er gaat altijd een tijd overheen als je in contractbesprekingen zit.
Keshun is een echt werkpaard en er was weinig discussie over of we hem terug zouden halen. Bovendien ligt hij goed bij de fans, het is wel iemand waarvoor je naar de zaal komt en hij heeft een goed seizoen gespeeld. Als hij dan terug wil komen en we zijn allemaal tevreden over hem dan halen wij hem graag terug.
Continuïteit is natuurlijk wel een probleem, met name bij Amerikanen. Wanneer een speler goed is is die het seizoen daarna niet meer te betalen en als hij het volgende seizoen wel te betalen is is hij vaak niet goed genoeg.
Dat is waarom we ook blij zijn dat we Keshun terug konden halen. Hij kent de structuur, hij kent de club, hij kent de fans. Voor de organisatie dat is alleen maar goed.
Het is inderdaad vaak lastig voor Nederlandse clubs want wanneer je een speler terug wil halen dan kost dat ook meer geld. Zo’n speler heeft toch een jaar extra ervaring. Nu hebben we het voordeel dat New Heroes qua organisatie en financieel in een zeer stijgende lijn zit. We kunnen het ons ook permitteren om spelers terug te halen. Maar ook kunnen we het ons permitteren om betere spelers te gaan halen. Ik denk dat we een echte topploeg hebben neergezet en nu is het aan SIlvano en mij om er iets van te maken.
Kunnen we het Groningen nu moeilijk maken? Dat is toch wel de betere ploeg de afgelopen jaren.
Dat klopt maar ook Leiden heeft een goede ploeg, Dordrecht heeft een goede ploeg. Ik denk dat de Nederlandse competitie veel sterker zal zijn dit jaar. Zwolle heeft drie spelers terug gehaald, die zullen gelijkwaardig zijn, misschien iets beter omdat ze een ander type guard erbij hebben gehaald.
Onze doelstelling is natuurlijk; voor het kampioenschap gaan spelen en het gat met Groningen kleiner maken.
Dat doe je als je kampioen wordt.
Ja, dat doe je als je kampioen wordt maar ook als je finale zou spelen en met 4-3 of 4-2 verliest. We gaan natuurlijk spelen om te winnen. We gaan spelen om die bekerfinale te halen en we gaan spelen om het kampioenschap te pakken en we gaan spelen om te overwinteren in Europa. Dan moeten we eerst voorbij BC Balkan natuurlijk.
Wat voor tegenstander is dat Balkan Basketball?
Dat is een organisatie met een groot budget, groter dan het budget van New Heroes. Dat zegt niet altijd wat. Ze hebben pas één Amerikaan. Eind augustus zullen ze er wel twee bij halen, nu wachten ze tot de Amerikanen wat goedkoper worden. Bulgaren zijn over het algemeen grote sterke spelers die een redelijk schot hebben. Dus heel ander basketball dan Nederlands basketball. Ik denk dat wij zeker een kans hebben. Het is natuurlijk al begin oktober dus een maand na de eerste training. Dat geldt voor hen ook dus wie het beste is na een maand die gaat door.
Vorig jaar ging BC Basketball er in de tweede ronde uit
Ja, dat klopt dus, die Bulgaarse spelers, dat valt over het algemeen wel mee. Het zijn sterke spelers, rol spelers die redelijk kunnen schieten. Het zal er ook aan liggen wat voor soort Amerikanen er komen spelen. Wij hebben natuurlijk ook goede Amerikanen. Het is lastig, het is misschien niet de makkelijkste loting maar ik vind dat we van onze eigen kracht uit moeten gaan en zo goed mogelijk moeten voorbereiden en dan is alles mogelijk. Het zou prachtig zijn als we de poulefase halen.
Als je die haalt dan zitten we met Minsk (Wit-Rusland), Larnaca (Cyprus) en Mons (België) in een poule. Daar heb je denk ik ook al met een half oog naar gekeken.
Die ploegen zijn nog niet helemaal zeker. Twee van die ploegen, Larnaca en Minsk zitten nog in de voorrondes van de Champions League die ze nog kunnen halen. Het kan ook zo zijn dat wanneer deze ploegen doorgaan naar de Champions League, de beste verliezende ploegen uit de eerste rondes alsnog doorgaan. Stel dat we verliezen van Balkan dan is er nog steeds een kans dat we doorgaan naar de poulefase. Die kans is wel heel klein maar die kans is er. Als we winnen zijn we sowieso door natuurlijk. We moeten gewoon winnen van Balkan dan is er niks aan de hand.
Het is een leuke poule om in te komen. Het is een interessante poule om in door te gaan. Ik denk dat Balkan beter is dan de ploegen waarmee we in de poule komen.
We hebben het gehad over de doelstellingen van New Heroes komend seizoen. Wanneer is het seizoen voor jou als persoon geslaagd?
Het seizoen is voor mij geslaagd als ik een nieuwe stap in mijn carrière kan zetten. Ik ben nu natuurlijk 1 jaar assistent-coach en ik heb als assistent-coach net het Europees kampioenschap gewonnen. Ik hoop dat ik na nog een seizoen als assistent-coach dat ik een vaste naam en gewaardeerde naam krijg in de coachings wereld. Waarbij alle coaches denken: “Hé dat is iemand die we in de gaten moeten houden. Een coach die het nog heel ver zou kunnen schoppen”.
Heb je de doelstelling om hoofdcoach te worden?
Ik heb sowieso de doelstelling om hoofdcoach te worden. Ik zit nog zo vroeg aan het begin van mijn carrière dat ik dit jaar nog heel veel van Silvano kan leren. De tijd zal het leren wanneer ik hoofdcoach kan zijn. Ik kan daar geen jaartal aan vast knopen.
Wat zou je nog tegen de fans van New Heroes willen zeggen?
Dat ze de laatste wedstrijden van afgelopen seizoen moeten vergeten omdat er nu een zeer spectaculair en goed team is samengesteld wat verdedigend en aanvallend zeer goed basketball zal laten zien. Met deze ploeg en de fans en de hele organisatie gaan strijden voor wat we waard zijn en voor de prijzen gaan. We gaan er een mooi seizoen van maken, het begin is al gezet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten