vrijdag 20 februari 2015

Flashback / Aanrader: NPOBest zendt de complete Elfstedentocht van 1985 opnieuw uit

Het had de 'Dag van mijn Leven' kunnen - nee moeten! - zijn. Maar ik dacht dat ik - twee dagen na het schaatsen van de 11-Merentocht - te stijf en moe zou zijn voor de Elfstedentocht, en had me dus niet ingeschreven. Zittend voor de TV zag ik dat het de gemakkelijkste ooit was, en dat ik het met twee vingers in de neus nog zou hebben gehaald... Ik zag mijn 'Grote Droom' - die ik al sinds mijn 8e-10e jaar koesterde - doen wat mijn vader in 1942 had gedaan - 'Zelf meedoen aan de Tocht der tochten' in rook opgaan. Ik dacht: straks duurt het weer 23 jaar voor er weer eentje is..!' Zat af en toe te janken voor de TV...

Maar ik had geluk: in 1986 was er alweer een 11-Stedentocht, ik deed mee, en had alsnog de 'Dag van mijn Leven'... Het was fantastisch; zou er zo uren over kunnen vertellen..!

!985 is nu 30 jaar Geschiedenis, en NOS Studio Sport herhaalt de hele Marathonuitzending op NPO24.nl/NPOBest.
Ook in DWDD werd aandacht besteed aan dit unieke feit:

Mart Smeets op zijn Best!! De Elfstedentocht van 1985 - Mart Smeets en Koos Postema
Maandag 16 Februari 2015

Hij kwam toch! De tocht der tochten in 1985 en het werd een waar volksfeest. De dertiende Elfstedentocht, gewonnen door Evert Van Benthem, was de eerste ná de helletocht van 1963. Themakanaal NPO Best gaat nu het NOS verlsag integraal uitzenden. En aangezien wij grote Elfstedenfans zijn, nodigen wij Mart Smeets en Koos Postema uit. Zij waren erbij als verslaggever, tijd voor het ophalen van smakelijke anekdotes.

Aanstaande zaterdag wordt de Elfstedentocht van 1985 vanaf 5 uur ‘s ochtends integraal uitgezonden op het themakanaal NPO Best. NOS.nl doet live verslag van deze uitzending. NPO Best is hier te ontvangen:UPC: 15Ziggo: 151KPN: 300





De officiële aankondiging:

It Giet Oan! Op zaterdag 21 februari aanstaande is er weer een Elfstedentocht! NPO Best zendt het complete tv-verslag van de Elfstedentocht 1985 die dag opnieuw uit. Het is dan precies 30 jaar geleden dat de tocht werd verreden. De kijker kan al om 05.00 uur terecht op het themakanaal voor de start, gevolgd door een compleet verslag van de tocht van 07.15 tot 18.10 uur. NPO Best zendt de historische 13 uur-durende uitzending van Studio Sport nogmaals uit, op de seconde nauwkeurig. Koos Postema is de centrale presentator. Mart Smeets, Evert ten Napel en Jan Stekelenburg zijn de verslaggevers op de route.

Nederland heeft toentertijd 22 lange jaren moeten wachten op een Elfstedentocht en het is allerminst zeker dat het evenement ook daadwerkelijk kan doorgaan. Het begint alweer te dooien en niemand gelooft er nog in. Toch, op het allerlaatste moment, spreekt voorzitter Jan Sipkema de woorden “it sil heve”, het gaat gebeuren. De NOS was niet voorbereid op zo’n groot spektakel. De duizenden rijders zijn al improviserend voor het eerst uitgebreid in beeld gebracht. Ruim 8 miljoen Nederlanders zitten voor de buis en zien Evert van Benthem winnen. Om 21.20 uur pakken we de draad weer op als de laatste toerrijders de Bonkevaart op schaatsen om het felbegeerde Elfstedentochtkruisje in ontvangst te nemen.

Iedereen kan kijken naar de Tocht der Tochten
De meeste kabelaanbieders geven op zaterdag 21 februari al hun abonnees de mogelijkheid om de complete marathonuitzending te volgen. Bij UPC op kanaal 15, bij Ziggo op positie 151, Kabel Noord 58 en de kijkers van CanalDigitaal kunnen de hele dag terecht op kanaal 13. Op npobest.nl is een volledige lijst beschikbaar met alle kabelaanbieders en de wijze waarop zij NPO Best doorgeven. Via de website is NPO Best ook 24 uur per dag live te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten