maandag 16 februari 2015

SPM Shoeters Den Bosch vs. FraPort Frankfurt 'Alles of Niets'

Shoeters – de enige Nederlandse vertegenwoordiger in Europa dit seizoen als het om Club-Basketball gaat – heeft zichzelf voor het blok gezet: het is nu twee wedstrijden lang, waarvan de wedstrijd aanstaande Woensdag de laatste thuis, 'Alles of Niets'. Persoonlijk vind ik dat Basketball in zijn mooiste verschijning; geen excuses meer, helpers weg, en spelen voor je (Basketball-)leven. En Den Bosch heeft al laten zien dat het in die soort situaties best aardig uit de voeten kan, dus wie weet!?

Mijn laatste stuk over het Europese Avontuur van de Bosschenaren 2014-2015 was een voorbeschouwing voor het Tweeluik SPM vs. Avtodor.
Ik schreef toen o.a:
“Shoeters doet dat meer dan zeer verdienstelijk. Zoals ik in mijn vorige stukjes al schreef: Kijk niet gek op als de Bosschenaren ook de Tweede Ronde gaan overleven, en dan zou er dus voor het eerst in jaren weer een Nederlandse club uitkomen in de Kwartfinale van een Europese Basketball Cup.”

en

“Als dit u er niet van overtuigt dat het echt de moeite is een ritje / avond te besteden aan mooi Internationaal Club-Basketball, aanstaande Dinsdag, 20h – Maaspoort Den Bosch – ...dan weet ik het ook niet meer...”

Ennuh: had ik gelijk?

Of dacht u van niet!?

Ik weet niet wat de 'Men in Black' (or White) de komende twee Europese wedstrijden nog voor ons in petto hebben, maar de kans dat het nog spannender – en/of beter – wordt dan tegen het team uit Rusland, is niet zo heel groot. Maar dat hoeft ook niet; een overwinning met een punt of 6-10 tegen Frankfurt, een overwinning uit bij Tartu in Estland, en een klein beetje geluk zouden voldoende moeten zijn om het TEAM van SPM Shoeters Den Bosch door te zien gaan naar de Kwartfinale van een Europese Competitie, en dat – heb ik me laten vertellen door 'Beatwriter Leon Kersten' – en wie zou het beter weten dan hij?! – zou dan voor het eerst in meer dan 20 jaar zijn!!

Mijn advies aan de Bossche Mannen luidt dus:
“Doe het nu maar een keertje lelijk, maar solide! Wij – de mensen op de tribunes, allen 'Echte Liefhebbers' en/of 'Echte Den Bosch-fans' – hebben het er graag voor over nu eens niet tot en met de laatste seconde door jullie te worden vermaakt met spanning en sensatie; gewoon winnen, en liefst een beetje ruim, en iedereen gaat tevreden naar huis! Geloof me maar...”

Nog even terug naar twee weken geleden:
1) De eersten die ik in de hal tegen kwam, waren de hardste kern, van 'de Harde Kern' van de Zorg & Zekerheid Leiden-aanhang. Kijk die mannen hebben me goed begrepen! Nu nog wat meer 'Echte Liefhebbers van buiten Den Bosch, en een ietsiepietsie meer Bossche Liefhebbers/Fans in de Maaspoort, en dan hebben we een volle zaal. Een zaal bovendien die de vorige keer – meer dan ik de laatste twee jaar heb meegemaakt – haar club daadwerkelijk steunde. En dat is ook nooit weg...
2) Nog even iets over mijn stukken over Den Bosch dit seizoen, en over de reactie van Hoofdcoach Sam Jones na afloop van de bloedstollende pot met twee verlengingen bij de Persconferentie. Jones werd gevraagd “Of hij nog ergens 'spijt van had' ?” Hij dacht even na, en begon toen zijn reactie met: “Nee, ik heb NERGENS spijt van!” Er volgde natuurlijk nog wat toelichting, en die klopte volkomen, wat mij betreft. Maar ik wil die even relateren aan mijn beweringen dat “SPM Shoeters een Team met Twee Gezichten is.” Ik zou natuurlijk heel gemakkelijk die redenering door kunnen zetten - en onderbouwen met argumenten – . Maar dat doe ik nu eens niet; Ja, gezien het verloop van de wedstrijd, zou je kunnen stellen dat een 'Gewonnen wedstrijd' werd 'weggegeven'. Maar dat zou af doen aan hoe Shoeters in die 'gewonnen situatie' terecht kwam; er werd gewoonweg FANTASTISCH GESPEELD, tegen een zeer sterke, goed spelende, en fysiek beter toegeruste tegenstander. Den Bosch moest voor elke misser vechten – en superieur als TEAM spelen – in de verdediging, moest vaak met meerdere spelers zorgen voor Rebounds (vanwege te weinig lengte en fysieke kracht – , en goed en met volle overtuiging aanvallen. Minder volstond niet tegen dit Avtodor Saratov, dat ook nog eens meerdere keren 'het Onmogelijke' presteerde, om terug te komen uit een verloren positie. En ja, er was ook nog 'wat hulp' van een 'Ref', die zich een paar seconden voor (reguliere) tijd een reeds gefloten en aangegeven Persoonlijke Fout op Kees Akerboom omzette in balbezit voor Avtodor...anders hadden we geen verlengingen gezien, en stond Den Bosch nu redelijk riant op 2W:2L!
En vergissingen begaan en schoten missen horen nu eenmaal bij het spelletje Basketball. Dus Jones had gelijk: zijn team was goed voorbereid, voerde de instructies zeer goed uit, en gaf alles iun de strijd tegen een sterke tegenstander. En als je dat toch (zo) verliest, dan moet je leren van je fouten – daar word je inderdaad alleen maar sterker en beter van – , en moet je jezelf zeker niets verwijten! Daarom heb ik in de Persconferentie – voor de verandering – nu eens mijn mond dicht gehouden... En dat deze wedstrijd geen uitschieter was bewijst het verloop van de Uitwedstrijd – die ook weer nipt, en met (alweer) een vreemde actie van een scheidsrechter in de beslissende fase, werd verloren – .

Het is dus aanstaande Woensdag – wellicht voor het laatst, maar hopelijk niet – nog een keer mogelijk om te genieten van Europees Club-basketball. Wat er ook uit de bus komt – Alles of 'Niets' – SPM Shoeters kan na de komende twee wedstrijden so-wie-so tevreden zijn over deze campagne.

Daarnaast heeft het zichzelf, de fans en liefhebbers, en de rest van de Nederlandse Professionele Basketball-clubs bewezen dat clubs met een beetje consistent beleid wel degelijk iets te zoeken hebben in Europa: onder andere Ervaring, Hardheid, en Basketball op een Niveau dat we in de reguliere competitie van de DBL niet te zien krijgen.

En dat is een les die heel wat waard is, ook al kost Europees Spelen natuurlijk ook 'iets' – zoals geld, energie en nederlagen in de DBL – ...maar als je wat wil...
'Niets van waarde' komt gemakkelijk of gratis!



AART DEKKER meer -- Basketball

En voor de echte 'Die-hards' die zich willen prepareren op de Tegenstander van aanstaande Woensdag – Frankfurt – : de wedstrijd FraPort Frankfurt vs. …. vind u -- Hier --

of:

Fraport Skyliners (GER) v Tartu Rock (EST) – Full Game – Last 16 – 2014-15 EuroChallenge

Geen opmerkingen:

Een reactie posten