zondag 27 december 2015

BOEK / RECENSIE AART DEKKER / LUIS SUAREZ / VOETBAL / AJAX:

Mijn recensie op Google Books:

Suarez is een van mijn favoriete sporters en misschien wel mijn favoriete voetballer van het moment. Waarom? Omdat ik in hem niet alleen een van de beste aanvallers van het moment - een van de allerbeste die Ajax in de moderne geschiedenis had - zie, maar vooral omdat hij in mijn ogen erg puur is, altijd met volledige overgave speelt, een teamspeler is - voor zover je dat als aanvaller-voetballer maar kan zijn -, en hij volgens mij ook een echte 'Winnaar' is.

Niet iedereen zal het met me eens zijn, er zullen zelfs mensen zat zijn die in hem juist een 'loser' zien, vanwege alle incidenten die al gepasseerd zijn met Luis Suarez in een hoofdrol.

Vanwege zijn eigen verhaal aangaande al die incidenten, en om ook verder voor mezelf te checken of ik hem goed zie - of niet natuurlijk - wilde ik dit boek lezen. En ik heb er geen spijt van; voel me alleen maar in mijn observaties/mening bevestigd.

Wat ik verder van het boek vind?

Het is een leuk boek, en leest lekker weg. Ik vroeg me af of Suarez het zelf geschreven zou hebben, of dat een ghostwriter dat voor hem deed... Nergens vond ik in het boek een verwijzing dat het tweede het geval zou zijn. Als het zo is dat hij het zelf deed - vanzelfsprekend natuurlijk wel met de assistentie van een redacteur - dan neem ik mijn petje nog iets verder voor hem af...

En wat betreft die incidenten?

Ik heb nooit begrepen waarom bij het 'Ajax-bijtincident' heb ik me er altijd over verbaasd dat ik nooit ergens las/hoorde of zag, dat de provocatie van Bakkal toch wel iets van een reactie begrijpelijk maakte...niet slim/verstandig waarschijnlijk, maar wel begrijpelijk; ik zag het als het goede oud-hollandse begrip 'van je afbijten', een kunst die je eigenlijk wel moet verstaan, zeker in de harde 'jungles van de sport', zeker in die van vandaag de dag..!
Suarez zelf laat die provocatie vrijwel onbenoemd en benadrukt vooral zijn eigen verantwoordelijkheid erbij. Plusje van de man...

Hoogstaande literatuur is het boek niet, maar ik kan het een ieder die houdt van sport, en benieuwd is naar de mens en voetballer Luis Suarez aanraden.

Voor wie nog niet direct naar de boek-handel wil rennen of het ebook wil aan-schaffen, maar toch interesse heeft om meer van het boek te zien: