zaterdag 17 augustus 2019

BASKETBALL NEDERLAND / DUBBEL COLUMN 'HEY LEON, HEY AART': Leren van volleyballers, een nieuwe bondscoach en meer Nederlands basketbal / ORANJE BASKETBALL / COLUMNISTEN LEON KERSTEN & AART DEKKER /

Hey_Leon...


jij weer terug van vakantie, ik heb het fort bezet, weet niet of het nog van vakantie (basketball of anderszinds) gaat komen deze (na-)zomer, (want) die verhuizing wil maar niet af...

Best wel weer ontwikkelingen in jouw drie weken vakantie en daarna...dus aan de slag!
We hadden het afgelopen weekend een huis Olympisch Kwalificatie Toernooi in een van de grote wereldsporten  in eigen land; de mannen volleyballers mochten in eigen huis proberen voor het eerst in vijf Olympiades zich weer eens te plaatsen voor de Spelen van Tokio 2020. Het lukte ze tegen de mondiale Nummer-2 – de USA – (net) niet in wat uiteindelijk de Finale bleek; ze verloren met 1-3, met nog wel kans op (iets) beter.
Hey Leon: heb jij de volleyballers ook gevolgd? En wat kunnen wij basketballers hiervan leren?
Hey Aart. Ik hoop dat iedereen een goede vakantie heeft of heeft gehad. Ik heb het erg druk op het werk en met de kinderen thuis van school, dus het volleybal heb ik niet gevolgd. In algemene zin vind ik het wel knap dat zij zich al zo lang op een goed niveau weten te handhaven met incidentele uitschieters naar boven. Dat kent het basketbal niet. Hopelijk gaat het daar wel naartoe. Wat ik overigens wel weet (nadat ik het heb opgezocht) is dat op één speler na de hele selectie in buitenlandse competities speelt. Dat is bij het basketbal niet zo. Ik denk ook dat spelers in het buitenland beter worden, maar ja dan moet je wel goed genoeg zijn. 

Hey Leon: ik schreef het al vaker “Als we met het Nederlandse basketball echt wat willen, dan moeten we zelf toernooien gaan organiseren, of het nu gaat om groepsfases van EuroBasket, OKT’s of Jeugd-EK’s; zelf organiseren betekent veel meer aandacht van publiek en media, meer focus en druk, maar daardoor ook meer ervaring…je wordt gewoon meer serieus genomen!“ Volleybal en basketbal zijn toch op veel vlakken vergelijkbare sporten in Nederland? Wat vind jij van deze denkwijze?
Hey Aart. Is helaas grotendeels een gepasseerd station. De FIBA heeft nu windows en een kwalificatiecyclus. Wat rest is een groepsfase van het EK. Theoretisch is dit mogelijk en praktisch misschien ook wel nu ik erover nadenk. Probleem is wel even dat er een goede selectie moet staan. Misschien over een paar jaar als de besten van onder 20, onder 18 en het nu goed draaiende onder 16 (finalist op EK voor B landen) volwassen zijn. Kan de sport in de tussentijd mooi volwassen worden in Nederland, ik bedoel dat de clubs professioneel kunnen worden. De fans beleving kunnen proeven. En dan in Ahoy of Ziggo Dome een groepsfase van het EK. Nice. Organiseren is niet het probleem, draagvlak wel. Maar een volwassen generatie Keye van der Vuurst de Vries, Rienk Mast, Tristan Enaruna, Jamie Bergens, Nathan Kuta. Waarom niet. 

Hey Leon: De NBA gaat er ook mee beginnen; de Coach-challenge. Een kwestie van tijd dus voor we dat ook in het (Internationale) Basketball tegemoet kunnen zien… Of niet? Wat denk jij; leent Basketball zich er net zo voor als Volleyball?  En wat zouden de consequenties (kunnen) zijn voor de de Coaching-staven?
Hey Aart. Natuurlijk leent basketbal zich hier ook voor. Evenwel is de NBA op technisch gebied lichtjaren verder dan Nederland. Iedere wedstrijd wordt met tientallen camera’s geregistreerd. Zo kan een challenge ook goed beoordeeld worden. Qua Nederland is het nu gelijk klaar want er staan slechts zelden professionele camera’s. Wat de NBA doet boeit me verder niet. Ik denk ook niet dat de coaching wezenlijk veranderd, het is een extra gereedschap. 

Hey Leon: Het viel me ook op dat de Volleyballers een (nieuwe?) sponsor hebben in de Rabobank. Opvallend? Of niet? Moet de NBB daar toch ook maar eens aan gaan kloppen?
Hey Aart. Nee de NBB, maar ook de DBL moet nergens aankloppen. Stel je voor dat een bedrijf vragen gaat stellen? Het basketbal in Nederland moet volwassen worden, professionaliseren op alle vlakken, op het veld, buiten het veld en in de communicatie naar de sponsoren en fans toe. Als het basketbal ooit echt gaat leven en de neuzen dezelfde kant op staan, dan komen er vast partijen die zaken willen doen. 

Hey Leon: En dan meteen maar door naar het volgende thema: ook de Volleyballers hebben een nieuwe coach, en net als bij de Mannen Basketballers is dan een Italiaan.
Hey Leon: Jij verwachtte Johan Rooijakkers als nieuwe man op de bok bij de Mannen Orange Lions, Technisch Directeur Okke te Velde toverde een volkomen onverwachte man uit de hoge hoed. Jou kennende ben je al op onderzoek uitgegaan… Wat leverde dat je aan inzichten op?
Hey Aart. Ha ja ik ben zeker op onderzoek uit geweest. Lijkt me een goede coach. Wel eentje die in feite heel zijn leven bij Trento heeft gewerkt. Goed werk, maar nu voor het eerst een andere Italiaanse club. Verder Italiaanse bondscoach onder 20 geweest. Hoe hij functioneert als bondscoach van Oranje die zijn spelers slechts een paar dagen per jaar bij elkaar heeft, geen idee. In ieder geval totaal andere koek dan een clubteam. Ik ga Buscaglia heel binnenkort spreken, dan weet ik ook meer.

Hey Leon: Een buitenlandse hoofdcoach  – zeker als dat geen full-timer is –  stelt hele andere eisen aan de staf om hem heen dan een coach die de Nederlandse situatie en de betrokkenen  – bijvoorbeeld de groep spelers waaruit hij moet putten –  kent. Voorlopig heeft hij voor de oefen-interland in Polen volgende week als Assistent Matthew Otten en als videoman Raoul Straathof toegewezen gekregen. Is dat  –los van deze twee mannen; niets negatiefs over hen–  niet een beetje aan de magere kant? Wat en wie zou jij graag om Maurizio Buscaglia heen zien worden aangesteld?
Hey Aart. Nou ja weet je. Het is niet heel moeilijk om de juiste selectie te kiezen want veel keus voor Oranje is niet en dan ga ik er maar vanuit dan iedereen beschikbaar is in de windows. Het is ook niet dat er 30 man nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden. Dus als je een nieuwe start maakt, dan ook alles nieuw. No problem. Belangrijkste is dat de coachingstaf vertrouwen in elkaar heeft en het vertrouwen wint van de spelers. Bottom line is dat er over twee wedstrijden van Zweden moet worden gewonnen, al het andere tegen Kroatië en Turkije is mooi meegenomen. De opdracht is om het EK te halen (en het faillissement van het Nederlandse basketbal te voorkomen).

Hey Leon: Tenslotte dan ook maar gelijk even de nieuwe Technisch Directeur Okke te Velde zelf:
Hey Leon: Te Velde is natuurlijk iemand met plenty (Internationale) Basketball-ervaring, maar tegelijk is zijn CV wat betreft Basketball-relevante-ervaring nogal beperkt. Denk jij dat hij in deze functie –waar je toch eigenlijk draagvlak bij nodig hebt in alle geledingen van het Nederlandse basketbal– de juiste man op de TD-functie is? Idem: en hoe zit dat wat betreft relevante contacten buiten het kleine Nederlandse basketbalwereldje?
Hey Aart. Ik kan hier geen oordeel over geven. Ik ken hem niet goed genoeg en ik weet ook niet wat zijn visie is. Verder moet hij afgerekend worden op zijn prestaties en daarvoor moet hij wel de tijd krijgen. Het lijkt mij geen makkelijke job in een land waar iedereen het beter weet, waar alle neuzen alle kanten op staan en eigenbelang prevaleert. Ik ga uit van het beste in de mens en dus zal Okke te Velde zijn best doen. Of het genoeg is zien we over een paar jaar wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten