dinsdag 10 november 2015

RUSLAND / POETIN / SPORT / DOPING / RIO 2016: Die zag ik dus niet in deze vorm aankomen...

Wow, WOW & WOW!!!

Cartoon: De Tekentafel









Die zag ik dus niet in deze vorm aankomen; het Grote Nieuws van Maandag 9 November 2015 - het WADA dat voorstelt om de Russische Altletiekfederatie te schorsen en dus uit te sluiten van deelname aan de Olympische Spelen van Rio 2016.

NRC bracht het nieuws zo: --- Hier ---

Poetin komt zo - voornamelijk door eigen keuzes - nog meer in een soort '7-Plagen-scenario' terecht. Want - stel de IAAF volgt de aanbeveling op, welke sport is dan de volgende die dit soort maatregelen neemt? Afgelopen zomer was het al even raak bij het Basketball; Fiba schorste de Russische Bond en een Mannen-Jeugdteam werd er het slachtoffer van. De maatregel werd teruggedraaid (of opgeschort) zodat de Mannen mee konden doen aan EuroBasket 2015, maar daar kon Rusland - al dan niet door alle tumult - weinig potten breken...

Een Rusland van Poetin zonder Sport - dat is geen Rusland van Poetin meer... Geen deelname in Rio, geen WK Voetbal organiseren meer...Wow!

Een puntje van commentaar van mijn kant op 'de Aanbevelingen van WADA': als een en ander inderdaad 'staatsgeorganiseerd en wijdverbreid is in de Russische Atletiek' dan vind ik dat je geen atleten levenslang kan schorsen, zeker niet als het de eerste keer is dat ze gepakt worden. Dan worden die atleten twee keer gepakt, terwijl de verantwoordelijkheid eigenlijk bij hogerhand ligt. Dan moet je dus hogerhand aanpakken..!

Toen ik met die gedachte in mijn hoofd ging googelen vond ik het volgende - al een jaar oude artikel op Sport&Strategie.nl:

Is de Russische dopinggebruiker dader of slachtoffer?

Update 10 nov. 18:38: Ik zie nu dat een atlete de kans heeft gehad mee te werken aan het onderzoek - en weigerde - dat geeft weer een beetje ander licht op het bovenstaande...nog eens over nadenken...

Update 10 nov. 20:47: NRC.nl 'Rusland schorsen? Hell of a job."


Meer:

Het WADA-Rapport: --- Hier ---


Persconferentie WADA

Transcript van de onthullende Documentaire van ARD --- Hier ---

Natuurlijk is er inmiddels een oneindig aantal items over dit onderwerp te vinden op het Net; ik gebruikte Google en kreeg deze lijst --- Hier ---


In iedergeval lijkt 'het Rusland van Poetin' aardig in verwarring als je de volgende drie berichten achter elkaar zet:

nu.nl/sport-overig/4159210/russische-bond-schorst-vijf-atleten-dopinggebruik

nujij.nl/algemeen/poetin-vindt-dopingbeschuldigingen-in-wada ongefundeerd...

nu.nl/sport-overig/4161922/rusland-erkent-problemen-met-doping-en-geeft-wada-volledige-medewerking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten