maandag 27 november 2017

COLUMNIST AART DEKKER / ORANGE LIONS @ ROEMENIE: Beschouwing 2e Helft & Conclusies: 'Stappen Gemaakt, Leerproces gaat door & Zelf Organiseren(2) Loont!'

Ik schreef in mijn voorbeschouwing dat ik dacht dat Nederland het publiek in Cluj misschien wel 'mee'zou kunnen krijgen...als...het goed zou (blijven) verdedigen en spektakel zou kunnen brengen in de aanval...even hoorde ik dat effect zelfs op mijn TV hier in Nederland...maar toen ging Nederland rommelen, liet het het toen nog abominabel schietende Roemenië 'van de haak' schieten...in het derde kwart was het publiek grotendeels stil...ongelovig dat Roemenie misschien wel ging winnen, of in bange afwachting van een Oranje dat misschien wel terug zou kunnen komen...? Wie zal het zeggen..? Roemenië kwam los, en Nederland nooit meer...(Foto overgenomen van Fiba.com)
Mijn verhaaltje naar aanleiding van de Eerste Helft lees je   ---  Hier  --- (mocht je dat niet al gedaan hebben)...

De tweede helft...

Als je het laat gebeuren dat je in een put valt, is het niet gemakkelijk eruit te klimmen, zeker niet als de tegenstander vertrouwen krijgt dat ze nooit hadden mogen krijgen...

Ik denk -vroeg in het derde kwart- nog steeds dat Oranje gaat winnen, maar de tijd gaat wel wat dringen bij de Time-out bij 46-33 en 17min te gaan...Na deze TO begint de Nederlandse verdedigen 'te pakken', maar als je dan de bal weer onbenullig weggeeft (Turnover Yannick Franke; die mag zo gewoon niet gebeuren!) dan wordt het wel heel erg lastig...'the Game After the Game Before?'

Er volgt een fase van 'Trading Baskets', ondanks dat er wel degelijk gevochten wordt in de verdediging...al zitten er ook Roemeense scores tussen waarbij je denkt "...??...". En scores uitwisselen doet het niet genoeg als je er 13 achter staat...

Ik heb het gevoel -zie mijn commentaar bij de foto bovenaan- dat het Roemeense publiek ook weet dat Nederland beter kan, maar het ziet die grote voorsprong en die wegtikkende tijd..! Afwachtend...zo kwam het op mij over wat betreft het mooie publiek van Cluj...maar toen de winst binnen was was het natuurlijk feest...
(Nick Oudendag, Jito Kok, tegen een penetrerende PG Watson; hij hielp Roemenië aanzienlijk (Foto: Fiba.com)

Nick Oudendag 'Ploetert en Sprokkelt', wordt zelfs een tijdje min of meer de 'Goto-man'... Dat vind ik leuk en ik gun het hem vet, maar het zou niet nodig moeten zijn...en ik vermoed dat het ook niet vooraf gepland was...er staan als je nodig bent is een grote waarde! Het derde kwart eindigt bij 54-46.

Te doen, maar het voelt niet echt goed...'Schutters moeten blijven schieten' zegt een aloude basketballwijsheid. Maar ik vind Yannick niet echt een Schutter; hij is op een Goede Dag een Scorer, en in deze fase zie ik hem open Jumper(s) te gemakkelijk nemen en missen, waar Oudendag op dat moment 'de Hot Hand' heeft...

Romania for 3! Moldoveanu op de bank...(Foto: Fiba.com)
Ik weet: zelfs de Beste Defense kent zwakke plekken...en die zwakste plek in de Oranje 'D' openbaart zich meestal rond 'the Top', en Roemenië kan zeker -Streaky!- schieten.

Vlad Moldoveanu -hij geldt als 'de Ster', en is waarschijnlijk de Best Betaalde Roemeense Basketballer van dit moment, maar ik vind hem toch een tikkie 'dubieus', gaat in deze fase zelfs ook scoren...toen wist ik dat we -Oranje- 'in last' waren...het voelt 'shaky, heel Shaky'!

Oranje loopt op een gegeven moment zelfs tegen 18 punten achter aan te kijken...wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar het benodigde wonder zat er na die 18 punten achter al snel niet meer in. En dan mag je jezelf gelukkig prijzen dat er toch nog teruggeknokt wordt tot 7 punten bij het einde...

Ik wilde het volgende liever niet schrijven -had natuurlijk liever gezien dat de Orange Lions een supergevoel hadden meegenomen naar het Tweede Window, en gezien dat zelfs een minimale Thuiswinst tegen Roemenië in Window-3, deelname aan Seizoen-2 van de Fiba WK Qualifiers in 2018-2019 zou hebben gegarandeerd... Maar dat is helaas niet het geval... En dat maakt de volgende waarheid wel juist: eigenlijk maakt deze verliespot niet eens zo heel veel uit als je alleen maar naar Winst/Verlies kijkt -ervan uitgaande dat Roemenië niet ook van Kroatië gaat winnen, geen onmogelijkheid-, maar je ziet het na zo'n solide wedstrijd als vrijdag j.l. tegen Kroatië  natuurlijk heel graag net zo' n solide uitwedstrijd en dan ('dus' ook) winst in Cluj. Maar blijkbaar zijn 'we' dus nog niet zo volwassen en solide...

Window-2 gaat nu bepalen hoe reëel het overleven van deze eerste Qualifiers-ronde, maar meer nog de kansen op Kwalificatie voor het WK zullen worden; wel stukken meer spanning, dat dan weer wel. Maar naast de factoren 'Zelfvertrouwen & Volwassenheid' zou het ook 'in de Media' veel beter hebben gewerkt als...nou ja; het is niet anders!

Ik denk dat we met 'de Orange Fever Travel & Support Groep'toch maar een Road-trip Italie en Kroatië moeten gaan organiseren! Wie doen er daarmee mee?

Wat ik dan weer wel bemoedigend vond, was dat er bij Oranje geen paniek of hangende koppies zichtbaar waren, en er doorgevochten werd en de schade nog enigszins beperkt werd...want: ik denk dat een Nederland in goede doen in juni gehakt kan maken van Roemenië, zeker als daar een uitverkocht en schroeiend heet MartiniPlaza achter gaat staan...ook hier: wie helpt ermee om die Hal uit te verkopen!?!?

De Toekomst van dit Oranje Basketball Team? Daar is echt niets mis mee, maar....

...ik zou zowel het NMT, als de NBB toch echt eens ter overweging willen geven eens een Bid op de Organisatie van (een) EuroBasket (groepsfase) te gaan verkennen...

Want 'De Les' van Roemenië 2017 -zowel waar het EuroBasket in Cluj, als deze wedstrijd in Cluj betreft-  is toch echt (wederom; ik schreef er eerder over afgelopen zomer, toen vanuit Oradea, Roemenië, bij de MU20B): ZELF ORGANISEREN LOONT! Want dat is wat ik vandaag wel als de belangrijkste conclusie durf te stellen: Roemenië heeft geprofiteerd van die Organisatie; zij hebben nu een NBA-waardige Arena, zij het met de halve voor de NBA benodigde capaciteit, het Team is echt 'Thuis' in Cluj, en het is doorgegroeid vanuit die MU20B en EuroBasket, ondanks de daar vijf relatief kansloos geleden nederlagen!

Ik vind dit ook wel een aardig moment om de Coaches-staf/-staven van Anton van Helfteren eens te complimenteren: met een stabiliteit en duidelijkheid in het wisselbeleid bij de Orange Lions dat meestal goed uitpakt en rust geeft. Ik denk dat ik -en ik ben toch een aardig relativerende coach- er deze wedstrijd moeite mee zou hebben gehad die stabiele lijn vast te houden, en ik weet dat er best weleens kritiek klinkt op juist die stabiele lijn...Toon; ga gewoon door op deze manier!
Watson vs. Kloof (Foto: Fiba.com)

Een moment in de eindfase van de wedstrijd wil ik nog wel even uitlichten: de Roemeense aanval waarin het 1-on-1 Charlon Kloof vs. Watson was; wat een verdedigende superieure 15-20 seconden waren dat! Toch denk ik dat het feit dat Watson er nu dus wel bij was, Roemenië zeker heeft geholpen bij hun 'volgende stap'.


En dan nog een vermanende opmerking van deze ouwe lul voor onze Oranje Sterren (die het aangaat; wie de schoen past trekke hem aan...): die 'Vlad' -nogmaals; ik ben geen fan!- verdient dus een rugje of Tien(10!) per maand (als het niet nog (veel) meer is!). Ik vind hem dus helemaal niet zo'n 'Ster'...maar zit wel in die 'Salaris-league'...daar moeten zeker de Oranje mannen die nog niet in die salariscategorie vallen op een rustig moment eens hun gedachten over laten gaan...

Ik hoorde bij de laatste Time-out die hoorbaar te volgen was dat Toon al schakelde naar 'als het dan deze voor deze pot niet genoeg is (om te winnen), dan is het toch in ieder geval belangrijk voor de return/de Thuiswedstrijd tegen Roemenië later dit seizoen..! Want zo werkt het dus in het Internationale Basketball; 'Jammer maar helaas...uithuilen, van leren...werken aan een echte stunt in een volgende wedstrijd; winnen uit bij Italië en/of Kroatië bijvoorbeeld...


Mart doet ook nog een vermanende beschouwing..."Oranje Heren, kijk eens naar het kolommetje Turnovers...!" Die stapelden zich namelijk op tot het aanzienlijke getal van 21...als je dan ook nog 3:15 Driepunters schiet...tsja...dan helpt 'Hustlen' - 19 Rebounds meer!!! - onvoldoende om te winnen...


AART DEKKER


De Persconferentie na afloop -voor coaches en spelers een verplicht nummer en veelal geen plezier:


Alles over de wedstrijd Roemenië - Nederland is    ---  Hier  --- te vinden en de wedstrijd is ook terug te kijken:   ---  Hier  ---

In de andere wedstrijd in Groep-D, Kroatie - Italie vind je    ---  Hier ---


Alle Uitslagen in de Europese Zone van het Eerste Fiba-Window van afgelopen Vrijdag en (deze) Zondag lees je   ---  Hier  ---

Er wordt ook nog gespeeld in drie andere Zones:

de Uitslagen  in Azië                 ---  Hier  ---

de Uitslagen  in de Amerika's   ---  Hier  ---

de Uitslagen  in Afrika              ---  Hier  ---





Geen opmerkingen:

Een reactie posten