woensdag 8 november 2017

EINDE VAN HET 'ZWARTE PIET DEBAT' / COLUMNIST AART DEKKER: n.a.v. Interview 'De Zwarte Pietendiscussie is niet schadelijk, eerder gezond' - VK-Interview 180 graden: H.M. van den Brink

Cartoon overgenomen van 'tijdschriftlover.nl' en hoort bij het artikel 'politiek_en_maatschappij/waarom_het_zwarte_piet-debat_geen_morele_discussie_is'
Ik deel niet alleen graag dingen op mijn Blog, ik geef ook graag kado'tjes. En dus heb ik Sinterklaas altijd een leuk feest gevonden. Totdat het -met 'Surprises en Gedichten Verplicht' en mijn verjaardag precies een week ervoor- steeds vaker in tijdnood kwam, en de voorbereidingen op het feest voor mij meer stress dan plezier werden...

Maar daar gaat deze post niet over, die gaat over 'het Debat'...het Zwarte Pieten Debat dus... Mijn 'Aha-moment' tijdens dat 'Zwarten Pieten-Debat'?

Dat was toen ik schrijver Robert Vuijsje met zijn (zwarte) (kleuter-)school-(en altijd daarna)-vriend op zag treden bij -ik denk toen nog Pauw&Witteman, maar dat kan ik fout hebben- waarbij deze twee vertelden dat Vuijsje -toen het Zwarte-Pieten-Debat echt stoom begon te maken- zijn vriend vroeg "Maar hoe vond jij het dan, vroeger op school, als Sinterklaas binnen kwam met zijn zwarte vrienden?" En die vriend antwoordde "Afschuwelijk....net zoals de activisten tegen Zwarte Piet altijd zeggen...niet leuk; zo'n man die er uitzag als ik en die raar praatte en dom deed..."

Cartoon overgenomen van   ---  Hier  ---

Op dat moment viel het muntje ook bij mij! Ik begreep die vriend. Ik begreep ook dat het niet gaat om de intenties bij het Sinterklaas-feest -want natuurlijk heeft het overgrote deel van de mensen daar geen kwade bedoelingen bij- en ook dat het Sinterklaas-feest -een KINDER-feest immers- een feest moet zijn voor ALLE kinderen die erbij zijn, en niet alleen voor de kinderen die zich niet bezwaard voelen door een deel van de vorm van hoe het feest ooit vorm heeft gekregen.

In de maanden erna volgde ik zoveel mogelijk alles wat er in het kader van 'het Debat' in de media gebracht werd. Zo hoorde ik op de radio een man die er zijn levenswerk van had gemaakt om alle op Sinterklaas lijkende feesten overal op de wereld mee te maken en te documenteren. Daarvan leerde ik dat 'Onze Mythe' -dat Sinterklaas een Oer-Nederlands feest was, en nergens op de wereld elders bestond; ook ik heb dat meermaals aan buitenlanders verteld omdat ik niet beter wist dan dat het waar was- helemaal niet klopt; overal op de wereld bestaan er versies van het feest en zijn er 'Zwarte Pieten' -al hebben die allerlei licht, of iets zwaarder verschillende verschijningsvormen- en niet zelden hebben die geen positieve connotatie-...weer wat geleerd...
Cartoon van: 'krewinkelkrijst.nl/'

En het dieptepunt voor mezelf kwam een paar weken later -het was vlak na de aanbieding van 'de Piettitie' van Wildersgetrouwen op het Malieveld (aan wie weet ik niet meer), waarbij een oudere vrouw -Papoea- die er ook met een demonstratiebordje op een  stok aanwezig was, dusdanig belaagd werd door 'Piettitie-getrouwen' die in haar een anti-Zwarte_Piet-demonstrante zagen -ze zag er tenslotte (een beetje) uit als een Zwarte Piet!?!- dat god-betere-het de crew van Pownd haar moest ontzetten, anders was het misschien wel slecht afgelopen met die bejaarde dame...
...en na de Pauw & Witteman-aflevering waarin Anouk met haar manager vertelde over haar ervaringen met en mening over het Sinterklaas-feest in de klassieke vorm met Zwarte Pieten; ze heeft tenslotte enig recht van spreken want al haar kinderen...nee, verder ga ik niet..! Ons nichtje Geerke was bij ons op visite, en ik vroeg haar "Heb je Anouk gezien, bij Pauw&Witteman?" En voor ik het wist zaten we in een hevige ruzie(dat was ons nog nooit eerder gebeurd)...het enige wat ik me van het wat en hoe nog kan herinneren, was dat ze vertelde dat ze ook de Piettitie had ondertekend, en dat ik zei "...maar Geerke, denk nou eens even na..." En laat ik expliciet even melden: in die lieve meid(Geerke dus) geen vezel die ook maar een beetje neigt naar racisme of discriminatie, of welk negatief sentiment dan ook!

Cartoon overgenomen van: 'kuleuven.be/thomas/page/zwarte-piet/'

Goed, voor mij is het Zwarte Pieten Debat inmiddels wel beslecht, al zal het nog lang duren voordat het feest overal in Nederland, en bij iedereen, zijn nieuwe vorm zal hebben gevonden, en de aanpassing van die 'klassieke' vorm van Zwarte Piet -al schijnt die hooguit een kleine eeuw te bestaan; dus niet zo heel erg 'klassiek'- veranderd is in een nieuwe en algemeen geaccepteerde vorm voor de 'Hulpjes van Sinterklaas'- voltooid zal zijn...

Cartoon overgenomen van:   ---  Hier  ---
Op dit moment ben ik bijna zover dat ik met een gerust hart kan zeggen 'dat ik er helemaal klaar mee ben, met dat debat dus', dus zal ik na deze post -hoop ik dan; je weet immers maar nooit wanneer er weer eens iets oprispt...- hooguit nog wat dingetjes die ik al bijna klaar had, en waarvoor geldt dat ik het jammer vind ze ongepost te laten, het debat, het debat laten...

AART DEKKER


De aanleiding voor het bovenstaande was het onderstaande Volkskrant-artike van een Ex-Zwarte-Piet:

H.M.van_den_Brink(Foto: (c)Ivo_van_der_Bent)
De originele versie van het onderstaande artikel op VK.nl lees je   ---  Hier  ---


 

 

De Zwarte Pietendiscussie is niet schadelijk, eerder gezond

180 graden: H.M. van den Brink

Schrijver H.M. van den Brink (61) was zelf Zwarte Piet, maar is nu voorstander van de regenboog-Piet.

Zwarte Piet is een grappige verkleedpartij. Het is Nederlandse folklore. Mijn zwarte en bruine familieleden - kinderen van mijn broers en aangetrouwde schoonzussen - vonden dat geloof ik ook. Het was in elk geval geen issue. Ik speelde zelf ooit enthousiast Zwarte Piet voor kleuterklassen, inclusief rare stem en dom gedrag. Mijn kinderen hebben een paar jaar geleden nog veel moeite gedaan om mee te mogen lopen met de intocht van Sinterklaas in Amsterdam, pikzwart geschminkt. Ik was ontroerd.'

Het kantelpunt

De vraag moet zijn: als andere mensen er heel heftig aanstoot aannemen, wil ik er dan toch mee doorgaan?
'Ik realiseerde me na de eerste acties dat we in de Zwarte Pietendiscussie de verkeerde vraag stellen. De vraag is niet: wat voor gevoel heb ik zelf bij die figuur? Daarop kun je antwoorden: ik ben geen racist, het is een onschuldig spelletje. De vraag moet zijn: als andere mensen er heel heftig aanstoot aannemen, wil ik er dan toch mee doorgaan? Dan is mijn antwoord: nee. Ik heb geen bijzondere behoefte om andere mensen te kwetsen of te beledigen als daar geen majeur belang mee is gemoeid. Dat laatste is hier niet het geval. Vind ik. Als iemand anders dat belang wel ziet, zal zijn antwoord 'ja' zijn. Dat mag. Daarvoor hebben we vrijheid van meningsuiting.

'Het gaat in deze kwestie niet zozeer om wie er gelijk heeft. Er is geen absoluut gelijk. Of andermans gevoelens terecht zijn, daar ga ik niet over. We hebben wel allemaal belang bij een fatsoenlijke samenleving. Sommige politici proberen zich van het thema meester te maken en creëren daarbij een tegenstelling tussen een traditie die 'van ons' is en die wordt aangevallen door 'de anderen'. Maar die zogenaamde anderen horen ook gewoon bij ons. Dus zullen we met ieders belangen rekening moeten houden. Gelukkig is traditie een betrekkelijk iets. Veel tradities zijn tegen het einde van de 19de eeuw of nog later verzonnen in het kader van de natievorming. Geen probleem om ze te veranderen. Zwarte Piet is nog helemaal niet oud. Het kinderfeest wordt echt niet bedorven als hij een andere kleur heeft.'

Nieuwe opvatting

Soms kunnen twee standpunten tegelijk waar zijn, afhankelijk van de persoon, de tijd en de plaats
'De tijd van Zwarte Piet is voorbij. Folklore verandert, behalve als een cultuur versteend is, dood. Regenboog-Piet is een goed idee. Het zwart schminken van witte mensen kan geen principe zijn. Het PVV-voorstel om de kleur van Zwarte Piet bij wet voor te schrijven zou ik schandelijk noemen, als het niet ook zo belachelijk was. Maar ik zou het ook onzin vinden als er nu een wettelijk verbod op Zwarte Piet kwam.

'Van mij hoeft het verschijnsel ook niet van de ene op de andere dag afgeschaft te worden. Amsterdam doet het verstandig door de verandering nu gestaag door te zetten, want dat doet recht aan de gemengde bevolking van de stad. Ik kan me best voorstellen dat er gemeenschappen zijn waar het langer duurt. Mensen zijn bang voor verandering, daar kun je begrip voor hebben. Maatschappelijke opvattingen zijn niet onwrikbaar, dat is ook het thema van mijn laatste roman Dijk. Soms kunnen twee standpunten tegelijk waar zijn, afhankelijk van de persoon, de tijd en de plaats. De vraag is: hoe ga je daarmee om?
Nederland beroemt zich vaak op zijn openheid en tolerantie. Dat heeft nooit geklopt, en zeker nu niet
'Ik vind dat in onze samenleving kwesties steeds vaker in valse tegenstellingen worden gegoten. Daardoor wordt het gesprek onmogelijk. De Zwarte Pietendiscussie an sich is niet schadelijk, eerder gezond. De politisering van onze cultuur is dat wel. Het is griezelig dat in Nederland geleidelijke ontwikkelingen langzamerhand verdacht zijn, dat je meteen stelling moet kiezen en dan bij een partij hoort. Je bent ofwel nationalist, ofwel een volksverrader die de ondergang van de natie nastreeft.

'Nederland beroemt zich vaak op zijn openheid en tolerantie. Dat heeft nooit geklopt, en zeker nu niet. Op weinig plaatsen in Europa trekt een politieke beweging die het sluiten van grenzen en het discrimineren van een godsdienst propageert zoveel kiezers. Geert Wilders eist respect voor een retoriek die in alles respectloos is. En voor wat betreft Sint en Piet: de kern van dat verhaal was nog niet zo lang geleden dat een keer per jaar een man met een mijter en een groot boek verscheen, die oordeelde of kinderen wel braaf waren geweest. Alleen wie zoet was, kreeg lekkers. De stouterds werden geslagen met een takkenbos, in de zak gestopt en mee naar Spanje genomen - ze zagen papa en mama nooit meer terug. Die traditionele kern is in een jaar of twintig, dertig geheel en geruisloos gesloopt. Daar hoor je Wilders niet over. Maar zwarte schmink, huidskleur, zou opeens van essentieel belang zijn voor het feest? Daar zit toch echt een verdacht luchtje aan.'

Het effect

'Ik ben mezelf met andere ogen gaan bekijken. Door en dankzij de ogen van anderen. Dat is winst, een verrijking. Ik zie mezelf met mijn zwarte hoofd op dat schoolplein tussen de kleuters staan en denk nu: best wel een beetje raar. Ik speel tegenwoordig dus liever de gutmensch Sinterklaas.'








Geen opmerkingen:

Een reactie posten