zaterdag 20 oktober 2018

DBL / DUTCH WINDMILLS / SPELERSPORTRET / LEER ZE KENNEN: Globetrotter Jito Kok is een Steal voor de Dutch Windmills - Interview Jito Kok / DBL / ORANGE LIONS /

Zondag 21 oktober Dutch Windmills Dordrecht Vs. Den Helder, 

16h00, Sportboulevard Dordrecht

Leer Ze Kennen Die Dutch Windmills

Globetrotter Jito Kok is een Steal voor de Dutch Windmills


De Dutch Windmills Basketball Dordrecht zijn 'Up and Running'; na een lange periode van planvorming volgde een drukke tijd van het samenstellen van team en staf, het regelen dat iedereen kon wonen en zich verplaatsen, en dat alle faciliteiten er waren om te kunnen trainen, spelen en reizen. Dat is allemaal gelukt en de eerste DBL-wedstrijden zijn gespeeld.

Op dit moment zijn er twee wedstrijden gespeeld en staat de teller op Winst 1:1 Verlies en staat de nieuwe club keurig in de middenmoot.

Columnist Aart Dekker vond het hoog tijd dat de (potentiële) aanhang uit Dordrecht en wijde omgeving kan kennismaken met alle Windmills, te beginnen met de spelers. Daarom maakt hij een zijstapje van zijn primaire stiel als columnist. en interviewt hij de spelers voor een eerste kennismaking. Het is de bedoeling dat minimaal een Windmill per week zich aan u voorstelt.

Als eerste is het de beurt aan Jito Kok. Deze (ooit) Wageninger brak onlangs door als Orange Lions, toen hij tegen die wereldtopper -nota bene in een uitwedstrijd!- veel speeltijd kreeg en die kans die bondscoach Toon van Helfteren hem gaf met beide handen aangreep; het resultaat was een geweldige wedstrijd van Kok en -mede door hem- een teleurstellend resultaat -niemand vindt het leuk om na twee verlengingen nipt te verliezen, en al helemaal niet als de wedstrijd zomaar gewonnen had kunnen worden- maar voor Jito Kok is het alleen maar een aanmoediging en nog eens zo hard tegenaan te gaan. Want...Oranje Basketball Mannen is nog steeds in de race voor Kwalificatie voor het Wereldkampioenschap in China in 2019. 

In de zomer van 2017 werd hij even Basketball-wereldnieuws omdat in een uitwedstrijd in en tegen Italïe NBA-ster Danillo Galinari, die toen net een nieuw NBA-contract had getekend voor jaarlijks meer dan 20 miljoen US-dollars, zo gefrustreerd werd van het tegen Kok opboksen, dat hij uithaalde richting het jukbeen van Jito; dat bleek robuuster dan de vuist van Galinari; die brak zijn hand en miste daardoor EuroBasket 2017. Moraal van het verhaal; Jito Kok gaat voor niemand opzij...

Het interview begon met een digitale lijst met vragen(Q's), waarbij Jito uitblonk in het beknopt antwoorden(A's). In het face2face interview dat volgde in de vorm van een dubbelgesprek waaraan ook teamgenoot Pim de Vries meedeed kostte het uw interviewer tijd en moeite om Kok op zijn praatstoel te krijgen, maar al dat lukte dan bleek natuurlijk dat hij wel degelijk veel interessants te melden heeft.

Zo blijken coach Geert Hammink al een soort van rode draad met elkaar te hebben; ze hebben al veel vaker in de verhouding coach-speler te hebben samengewerkt. Ook komt hij uit een multiculturele familie te komen waarvan zowat iedereen een Globetrotters is. Hij begon te basketballen bij Pluto in Wageningen, en zou het liefst zien dat er ook daar een nieuwe DBL-club zou komen, maar voorlopig is hij nog niet in de gelegenheid om daar dat te gaan spelen; hij heeft namelijk flinke ambities zoals eerst mede de eerste stappen van Dutch Windmills naar (groot) succes te helpen realiseren -daar is hij als hoeksteen van het team essentiëel bij(AD)-, met Oranje de weg naar succes verder doorzetten en ooit successen vieren in de Euro League.

De indruk die het hele gesprek gaf, was van een topsporter die ontzettend in het nu leeft, en niet veel bezig is met het verleden en de toekomst vooral ziet als een stip aan de horizon; geen slechte eigenschap voor een topsporter! Het zou zomaar komen dat we nog heel veel en lang van Jito Kok zullen horen. (AD)


Spelers portret Jito Kok






Q: Naam
Jito Kok


Q: Shirtnummer
13

Q: Lengte
2m06

Q: Gewicht
108kg

Q: Positie
C/PF

Q: In welk jaar ben je geboren?


1994

Q: Wie is je vader?

Jorge Katawala; hij komt uit Mozambique

Q: Wie is je moeder?

Eva Kok


Q: Heb je broers? Hoe heten ze?
De familie woont nu verspreid over Nederland, de USA en Mozambique.
Mijn broers heten Miles(13), Alex(11) & Sinne(20).

Q: Heb je zussen? Hoe heten ze?
Talumba(28)
Q: Wie van je vader, moeder, broers, zussen basketbalt / basketbalde ook? En bij welke club of clubs?
Sinne, Miles, Alex, Eva en Jorge
Sinne speelde onder andere vorig jaar bij Weert in de MU20.
Miles en Alex zijn beter in Honkbal en spelen in de USA.
Q: Wat verwacht je van ze? Gaan wij ze (ooit) nog ergens tegenkomen?
Ze hebben best talent!

Q: In welke stad/dorp ben je opgegroeid?

Wageningen
Q: Naar welke scholen ging en ga je?

Rodenborg College, Pantarijn (Nederland), Oakley(Gran Canaria), en de University of San Diego.


Q: Op welke leeftijd begon je met basketball?
Toen ik 7 jaar was.

Q: Bij welke clubs heb je gespeeld?

Pluto, Matrixx Magixx Nijmegen en bij Eiffel Towers Den Bosch.

Q: In welke teams heb je eerder gespeeld?

CBA Canarias(ESP), daar was ik trouwens roommate met Floris Versteeg, nu hier weer een teamgenoot.
Q: Hoe was het om daar te spelen?
Intens, heb in tien maanden nauwelijks tijd gehad voor iets anders slapen, teen, trainen, spelen en studeren; ik ging 24/7 van Dorm(het leefhuis voor de studenten,AD) naar hal, naar school en weer daar de Dorm.
Daarna:
Colleges in de USA, o.a. bij San Diego
Lavrio Rapla(EST)
CBCValladolid(ESP)

Q: Wie waren je coaches en wie is/zijn het nu?

Teveel veel om op te noemen...
Q: Noem er toch eens een paar!
Johan Rooijakkers, Kyle Bankhead en Bill Greir(San Diego, Toon van Helfteren, Rob Orellana(CBA)...

Q: Van welke coach/coaches leerde je het meest, en waarom?


In eerste instantie volstaat Jito met het antwoord “te veel om op te noemen”. Maar na even doorvragen antwoordt hij met:
Geert Hammink
Q: Omdat hij hier je coach is?
Nee! Ik had hem al eerder als coach bij de Eiffel Towers Basketball Academy in Den Bosch, en daarvoor nog bij Wildcats Nijmegen...o ja, en bij de MU16 was hij assistent-coach...

Q: Wat heb je geleerd bij je club in het afgelopen jaar? 
Waarom is wat je geleerd hebt, belangrijk voor je?




Bij Valladolid moest ik meer een leidinggevende rol vervullen, en bij Nederland-B was ik captain onder Peter van Noord. Daar heb ik veel van geleerd.

Q: In welke Nationale Jeugd Teams heb je gespeeld?

Allemaal 2 jaar elk.
Dit blijkt bij nazoeken bijna te kloppen...van 2009 t/m 2014 was Jito vijf keer voor een Orange Lions Jeugdteam aanwezig op een Fiba Keugd-EK; alleen in 2013was hij bij het toernooi zelf niet aanwezig.
Q: Wie waren je coaches in die Nationale Jeugd Teams?
Eigenlijk te veel om op te noemen...
Q: Graaf eens even; je kunt er toch wel een noemen..?
Johan Rooijakkers was wel vet...en een goede coach.


Q: Wat was je meest memorabele wedstrijd/resultaat met een Oranje team, in positieve zin? En waarom?



De laatste wedstrijd uit tegen Litouwen was erg spannend.
Q: Dat was jouw doorbraak als Orange Lion Senioren?
Ja. Wat een entourage; zoveel publiek en dan zo'n spannende wedstrijd. Nederland verloor nipt na twee verlengingen, terwijl het eerder de wedstrijd bijna gewonnen stond(AD).
Q: En dat nadat je tegen Hongarije, een paar dagen eerder, nauwelijks op het veld kwam? Hoe ga je dan van wedstrijd naar wedstrijd?
Nou dan ga je het veld op en geef je alles wat je hebt. Het zou mooi zijn als ik coach Toon van Helfteren in deze wedstrijd heb laten zien dat ik meer minuten aan kan.
Q: Wat was je meest memorabele wedstrijd/resultaat met een Oranje team, in negatieve zin? En waarom?
Toen we met de MU16 in de B-Divisie verloren voor 3e plek, door een buzzerbeater... Toen was Rolf Franke de coach.
--- Hier --- kan je alles vinden over Jito Kok in Fiba-verband; Jeugd en Mannen (AD).
Q: Wel team was dat? Welke spelers en coaches?
We speelden (geloof ik) toen met Shane Hammink, Bas Veenstra, Peutz, Floris Daar was Geert Hammink toen -als assistent-coach- ook al bij. Stefan Topalovic was er ook bij.
--- Hier --- alles over dat toernooi op de Fiba-site (AD).
Q: Wat betekent spelen in Oranje voor jou, en waarom?
Mijn land vertegenwoordigen is erg belangrijk voor mij.
Vanaf 15e speel ik iedere zomer (als ik word geselecteerd) in Oranje, een groot deel van al die zomers...
Q: Ooit weleens gedacht 'Ik ga niet?'
Nee nooit.
Q: Dus we zien jou niet afhaken, zoals er toch wel wat afgehaakt zijn de laatste jaren..?
Hoogstwaarschijnlijk niet nee.
Pim de Vries mompelt: “...tot je een vriendin hebt.”
Jito grinnikt: Dan gaat ze maar mee...

Q: Wat zie je als je sterkste punt / punten in het basketball, en waarom?



Mijn atletisch vermogen.
Q: En technisch?
Ben ik nog mee bezig, ik heb nog veel te leren. Techniek had ik eerder vaak niet nodig; ik versloeg mijn man toch wel. Maar nu is dat atletisch vermogen niet langer genoeg; nu moet ik wel.
Q: Heb je er spijt van dat je er niet eerder aan ben gaan werken?
Nee geen spijt, iedereen volgt zijn eigen weg.
Q: En tactisch?
Hij kijkt naar Pim; Ik heb wel een beetje inzicht toch..?Jij? Ik denk dat ik het spelletje wel een beetje doorheb.
Q: Op welke punten wil je jezelf verbeteren, en waarom?


Mijn schot van buiten en op midrange.
Q: Hoe ga je dat doen?
Heel veel schieten.
Q: Wat wil je bereiken in het basketball, de komende 12 maanden? En hoe wil je dat bereiken?





Mezelf persoonlijk verbeteren en als team ook. Zo snel mogelijk als team op ons best spelen, ik hoop dat we dan het publiek overtuigen om te komen en te blijven komen.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 3 tot 5 jaar? En hoe wil je 
 dat bereiken?





Europees niveau spelen met de Orange Lions, en zo snel mogelijk met Dutch Windmills zo hoog mogelijk eindigen.

Q: Wat wil je bereiken in het basketball, over 5 tot 10 jaar?




Euroleague spelen.

Q: En wat wil je bereiken na je carrière als speler?



Gelukkig zijn.

Q: Dat be je nu ook neem ik aan?


Ja. Natuurlijk...

Q: Waar ben je je ouders het meest dankbaar voor, in relatie tot basketball?





De goeie genen die ze me hebben meegegeven. En verder natuurlijk al die dingen die je als kind normaal vindt, maar als je goed om je heen kijkt helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn; me stimuleren maar ook vrij laten, alles voor me betalen, me naar trainingen en wedstrijden brengen en weer afhalen, supporten en er altijd voor me zijn als ik dat nodig had.
33. Kan je vertellen wat je allemaal doet en laat voor het basketball?



Wat elke topsporter moet doen en laten; letten op eten, slaap, gezondheid etc.

Q: Favoriete site / channel / vlog etc. op Internet?



Reddit


Q: Beste gewoonte?


Veel slapen.

Q: Slechtste gewoonte?


Ben ik me niet van bewust...nou ja, ik game misschien wel een beetje te veel...maar dat is niet erg toch?

Q: "Ik zou graag een dag willen ruilen met . . . omdat . . ."



Mijn hond Loekie; die is altijd super chill.

Q: "Mijn ultieme droom is: . . ."


Euroleague spelen.

Q: Favoriete sporter (buiten het basketball)?



Usain Bolt.

Q: "Ik zou wel een avondje willen 
stappen met . . . omdat . . ."




Met Barack Obama; dat lijkt me leuk.

Q: "Mijn levensmotto is: . . ."


Heb ik niet

Q: Hoe kijk je aan tegen de DBL, zoals die nu is?



Het niveau is verbeterd ten opzichten van vorige jaren. Meer talent dat weer terugkomt in de league.


Q: Wat zou er moeten gebeuren, om van de DBL een zeer aantrekkelijke en succesvolle League te maken?





Iets meer teams. Iets meer media exposure.

 Q: Welke tips heb je voor clubs die in de DBL spelen (of daar naartoe willen), voor het DBL bestuur, en voor de NBB?



Werk zoveel mogelijk aan de marketing
Q: OK, dat is duidelijk, maar hoe dan? Heb je ideeën?
Ga langs bij scholen, open dagen, breng de spelers naar buiten, loop rond over de markt als het daar druk is; het moet meer gaan leven in Dordrecht, eigenlijk overal in de wijde omgeving.

Q: Welke steden / clubs zouden ook in de DBL moeten gaan spelen, en waarom?




Wageningen natuurlijk; 'Hometown represent'.


Q: "En dit wil ik graag nog even kwijt: . . ."


Q: Wat vind je van Dordt?
Het is een super mooie stad, met vriendelijke mensen, en veel historie. Ik heb nu al een aantal leuke cafés en restaurants ontdekt, en ik ben er eigenlijk nog maar net...
Q: Wat heb je gestudeerd?
Communicatie.
**

Eerder verschenen Spelersportretten van de Dutch Windmills Dordrecht:

#2   Alec Wintering - 'Aanvoerder van Dutch Windmills gedwongen langdurig aan de kant' --- Hier ---

#5   Roel van Overbeek - 'van Overbeek ineens de startende PG voor Dutch Windmills'  ---  Hier ---


#7   Pim de Vries - 'Oer-Bosschenaar de Vries wil op Eigen Benen Staan bij Dutch Windmills' ---  Hier  ---

#9 Hidde Roessink - 'Eerste korte Kennismaking met Hidde Roessink(18jaar, F, 2m04)' --- Hier ---

#10 Bennett Koch - 'Eerstejaars Professional Bennett Koch 'vindt Dordrecht Awesome'  ---  Hier   ---

#13 Jito Kok - 'Globetrotter Jito Kok is een Steal voor de Dutch Windmills'   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten