zaterdag 24 juni 2017

DEBAT TALENT & TALENTONTWIKKELING / NEDERLANDSE BASKETBALL / CTO, RTC'S, ACADEMIES, NBB: 'Wat Is Talent? Is het Aangeboren of Trainbaar?'

In een tijdvak waarin in het Nederlandse Basketball het 'topic Talent' nadrukkelijker op de agenda staat dan ooit tevoren, kan ik niet anders dan de door Matthijs Groot gestarte discussie doorgeven aan een groter publiek.

Reageren, hier of op de Facebookpage? Graag!

Talent is niet aangeboren. Talent is jezelf een doel stellen en bewust zijn wat je moet doen en laten om dat doel te bereiken. Doelbewust trainen om substantieel betere resultaten te behalen maakt elk individu een talent.
Iedereen kan bijvoorbeeld één van de beste schutter van Nederland worden. De vraag is hoe ga jij elke dag daar mee bezig zijn om dat doel te bereiken. Doelbewuste training om jezelf te prikkelen en stimuleren, doorzettingsvermogen tonen, tussendoelen stellen, niet opgeven, want de journey is eenzaam en het doel is ver weg.

LeukMeer reacties weergeven
Opmerking plaatsen Buffer
Reacties
Fo Si Mons Talent is wat ergens in je verborgen zit. Ook het talent om iets van het talent te maken. Als iets van dat ontbreekt zul je nooit de beste dunker worden. #lifeissimple
Erwin Faijdherbe Deel 1 is waar, deel 2 is niet waar.
Matthijs Groot Dus jij kan niet de beste schutter van NL worden?
Aart Dekker Nee hoor, wat mij betreft; mijn hoogtepunt w.b.t. schieten was 11 punten in 1:11minuten, toen ik al vier jaar ziek was en niet meer had getraind. Maar het heeft me 15 relatief gezonde jaren gekost om een redelijke schutter te worden. Jan Dekker zei een...Meer bekijken
Aart Dekker Maar hard werken kan je een eind brengen hoor! Maar ik neem aan dat jij nu bezig bent aan te tonen dat jijzelf de allerbeste schutter van Nederland te worden. Wanneer kunnen we het komen checken?
Aart Dekker Erwin Faijdherbe en ik zitten op de eerste rij!
Erwin Faijdherbe Inderdaad, en nu zeker niet meer.
Aart Dekker Talent is zeker aangeboren Matthijs Groot, zelfs het 'jezelf een doel stellen en bewust zijn wat je moet doen en laten om dat doel te bereiken.' is deels aangeboren talent, en dan moet je het ook nog eens allemaal zelf doen, want alleen talent brengt niemand ergens...
Matthijs Groot Stel nou dat ik mij vanaf nu elke dag volledig ga inspannen om de beste schaker ter wereld te worden. Ik ga mij verdiepen in grootmeesters, ik ga oefenen, ik ga trainen, ik doe er alles voor. Ben ik dan in staat om over pakweg 20 jaar mijzelf een gootmeester te kunnen noemen in het schaken? (ik denk van wel...). Zo ja, ben ik dan een talent in schaken?
Aart Dekker Jij misschien wel, al vind ik het (zelfs) op jouw leeftijd rijkelijk ambitieus. Maar zeker 90% of human mankind zeker niet!
Matthijs Groot Aart, ik sluit de discussie af met jou aan te raden dit boek te kopen: https://www.managementboek.nl/.../piek-haal-het-beste-uit...


'Piek' is een belangrijk boek dat vastgeroeste ideeën over het menselijk potentieel onderuit…
MANAGEMENTBOEK.NL
Aart Dekker Dat gaat het niet worden Matthijs; teveel te lezen, niet de ogen, energie en ook niet in de situatie ervoor. Ik ben het met je eens dat de menselijke geest veel vermag, maar tot jijzelf je eigen gelijk hard maakt, deel ik je stelling niet. Als jij het wel waarmaakt, dan zal ik nederig mijn mening -zelfs als scout- aanpassen!
Aart Dekker Trouwens, wel bedankt voor de tip! Gaat in mijn database...
Joeval Benjamins Ik zeg proberen.....
Matthijs Groot Joeval Benjamins ik zou graag een speler vinden die met mij het onderzoek aan wil gaan. In off season 1000 schoten per dag, gedurende seizoen 500 schoten per dag naast de reguliere training. Kom ik aan einde van het seizoen op zo'n 200.000 schoten. Ik durf te voorspellen dat schot% met 15-20% verbetert.
Joeval Benjamins Het leek mij veel.cooler om jou in 20 jaar topschaker te zien worden:)
Dat je specifieke acties kan verbeteren door te oefenen betwijfeld niemand denk ik.

Beantwoorden
1
20 uur
Matthijs Groot Daar zijn grootmeesters echt 10-15 uur per dag mee bezig. Ik vrees dat me dat niet lukt.
Erwin Faijdherbe Ik heb onvoldoende lees-talent.
Eric Kropf Ik ben het zelden zo oneens met je geweest, Matthijs. Ik zie talent als een natuurlijke begaafdheid, als een natuurlijke aanleg, een unieke gave, als het vermogen om iets beter te doen dan anderen het kunnen doen. Talent is volgens mij dan ook per defi...Meer bekijken

Beantwoorden
1
21 uur
Marc Kuijper Schaakmat

Beantwoorden
1
20 uur
Matthijs Groot Eric, je spreekt nu volledig over fysieke talent. Lees het boek Piek waarin onderzoekers laten zien dat aangeboren talent (behalve de 2.24m) niet bestaat, maar dat alles door consequent hard werken, doelbewuste training mogelijk is om te bereiken. Boek...Meer bekijken
Eric Kropf Wat versta jij dan precies onder een fysiek talent? Ik noem bijvoorbeeld spelintelligentie. Is dat een fysiek talent volgens jou? Kan iemand met een IQ van 80 of zelfs 100 echt schaak grootmeester worden, denk je? Kan iemand zonder creativiteit de Nachtwacht schilderen?
Matthijs Groot Eric Kropf lees het boek! Idd heeft iq niks te maken met de mogelijkheid om grootmeester te worden. Talent kan natuurlijk ook zijn fantastisch kunnen hoofdrekenen. Talent is alle straten in Londen (voorbeeld uit boek) als taxi chauffeur uit je hoofd kennen en alle denkbare routes van welke plek dan ook kunnen beschrijven. Echt een interessant voor jou Eric!
Eric Kropf Wie zegt je dat ik het niet al gelezen heb? Ik ben het er gewoon totaal mee oneens. Iedereen kan ergens goed in worden, als hij daar maar voldoende energie in stopt, is het betoog van Ericsson. Maar in dat "ergens" zit nu juist de ontkrachting van zijn...Meer bekijken
Matthijs Groot Oh excuus Eric. Maar jij denkt niet dat als jij nu zegt ik wil heel graag de beste worden (ik ken je; jij wilt overal de beste in zijn) in klaverjassen. Denk je dan niet dat jij als super slim persoon dat kan bereiken?
Of dat je wilt leren golfen?
Kevin Landman Ik zie talent als volgt; een persoon kan pieken in zijn "brain capacity" tijdens een bepaalt event (sport, muziek, etc). Waardoor deze persoon zich onderscheid met de rest.

Beantwoorden
2
20 uur
Jesse Landman Bepaalde mensen kunnen wel een genetische voorsprong hebben voor een bepaalde sport. Bijvoorbeeld: Donkere mensen hebben genetisch meer witte spiervezels in hun lichaam= meer explosiviteit. Dus hebben deze mensen al een aangeboren voorsprong in een bepaalde sport.
Matthijs Groot Eens! Gelukkig bewijst Dafne Schippers dat niet alleen donkere atleten explosief zijn.

Leuk
Beantwoorden
2
19 uur
Jesse Landman Matthijs Groot Nee dat is zeker waar
Tyronne Marioneaux My take.

Well, physical talent seems a gift at birth. I saw a 6’1 high school kid dunking. He had the ball higher above the rim than a seven footer, before he threw it down. No amount of training or determination can get you up that high. 
...Meer bekijken
Freek Geurts 👍🏻

Beantwoorden6 uur
Freek Geurts spot on 👍🏻

Beantwoorden6 uur
Aart Dekker Matthijs Groot Da's een beetje flauw Matthijs...Daf is de uitzondering die de regel bevestigt; ze heeft tientallen Nederlandse Witte Collega's die net zo hard of harder trainen en nooit uit haar schaduw en veelal die van hun donkere Nederlandse collega's zullen komen...
Rolf Franke http://www.encyclo.nl/begrip/talent


1) De gave om dat wat hen bezighoudt door klanken, woorden, symbolen of beelden weer te geven. (2) begaafdheid; gave Ruimere term: begrippen met betrek...
ENCYCLO.NL

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden
1
16 uur
Eric Kropf OK. Aangeboren dus!

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden15 uur
Alex Van Hoogdalem Het is een typische mythe uit de Amerikaanse cultuur om het volk te stimuleren om meer uit zichzelf te halen en dat je alles kan bereiken. En het is deels waar, growth mindset. De praktijk is weerbarstiger.

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden6 uur
---  Hier  --- gaat de discussie op Facebook ongetwijfeld verder

UPDATE:

Gerard van der Steen heeft een foto van Basketball For Coaches gedeeld.
14 uur
foto van Basketball For Coaches.
Basketball For Coaches
Hard work doesn't require talent!
This is something we all must constantly emphasize to our players.
In the end, the player who works harder will usually come out on top!

1 opmerking:

  1. Nog een flauwe, maar wel waar: je kan een olifant niet leren touwtje te springen. (Daar heeft ie t talent niet voor).

    BeantwoordenVerwijderen