zondag 13 augustus 2017

ORANJE BASKETBAL / ORANGE LIONS / ZOMER 2017 / BESCHOUWING: Nederland Vs. Albanië - '(TV-)Publiek, Wat een Rare Wedstrijd! & Er zijn Europees GEEN Gemakkelijke Wedstrijden meer!''

Al met al was de eerste Thuiswedstrijd van de Orange Lions in de WK 2019 Pre-Qualifiers een ietwat bevreemdende... Ik heb wat notities gemaakt, heb zo eens gelezen wat anderen schreven en over de wedstrijd nagedacht, en heb de wedstrijd Oostenrijk vs. Albanië ook nog even afgewacht. Nu kan ik mijn ei wel leggen denk ik; ik hoop dat dit stuk voldoende nieuws in zich heeft om de moeite van het lezen waard te zijn.

Een aantal invalshoeken...

Het Publiek en de TV-kijkers

Er werd gespeeld in de kleine zaal van Sport Hallen Zuid in Amsterdam(SHZ) en ook al was het buiten lekker, en niet echt (te) warm, binnen was het dat wel. Ik sprak vlak voor de wedstrijd NMT-Voorzitter Bert Kragtwijk nog even en zei tegen hem "...maar volgende week moet eigenlijk die grote zaal vol!..."

Zijn antwoord was "...dat die beslissing nog moest worden genomen, dat het zeker geen gegeven was dat die zaal dan goed gevuld zou zijn, het overhevelen van de inrichting veel werk zou zijn, en dat het nu tenminste 'knus' was..." En daar had hij gelijk in.

De zaal zat goed vol; je voelde dat het publiek er positief inzat, maar nog in afwachting was van wat er zou komen. Toen ik ging zitten dacht ik: "Maar het is wel klef warm, dat wordt zweten!" ...en alhoewel alle Europese Teams in dit soort zomercampagnes tenminste een deel van de wedstrijden in landen spelen waar de thermometer de laatste tijd tot achter in de 30, of zelfs over de 40 graden Celcius -en dus wel wat gewend zijn- was mijn volgende gedachte: "Zweten kunnen die Albaniërs in ieder geval nog beter dan onze jongens..."

Eerder op de dag bladerde ik door een willekeurige omroepgids die zo af en toe bij ons op de mat valt, en toen dacht ik "Eens kijken of de wedstrijd erin staat." Dat bleek het geval; zie het plaatje linksboven -een uitsnede van het knipsel hiernaast-...Tsja, wat moet je daarmee?

Als het in deze ene gids zo staat, dan zal hij in vele andere, in kranten, maar waarschijnlijk ook op vele websites zo staan vermeld...en je moet jezelf wel heel erg vervelen om door het lezen van '19.25 Nederlands Team' in de verleiding te komen de TV aan te zetten, en 'Kanaal 14' in te tikken...

Dit is toch wel een dingetje; er wordt door veel mensen met inside-informatie nog weleens smalend, dan wel bezorgd gefluisterd dat de kijkcijfers van Nederlands Basketball op ZiggoSport toch wel erg laag zijn. Zo'n vermelding als bovenstaande lijkt me daar -op zijn zachtst gezegd- niet erg bij helpen...

Maar wat doe je eraan? Hoe kan ervoor gezorgd worden dat die vermelding wel in het oog springt, en mensen verleidt om wel het betreffende kanaal op tijd in te schakelen? Ik heb daar weinig te suggereren; ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dat varkentje moet wassen.

Ik kom straks nog even terug op het publiek in de zaal -de ongeveer duizend M/V die de moeite hadden genomen -op tijd; het was al dagen uitverkocht- kaartjes te bestellen, Euro 16,- af te rekenen en naar Amsterdam en de Sport Hallen Zuid te komen.

Oostenrijk en Albanië

Ik zeg het weleens vaker -als er weer eens badinerend wordt gepraat over een team, een uitslag; zelfs bij de Oranje Jeugd Teams gebeurt dat regelmatig-

"in Europa mag je NIEMAND onderschatten

Armenië speelde tot voor kort zowel bij de Jeugd als bij de Senioren een zeer beperkte rol,
dat is ineens anders geworden; er worden veel 'Armenians in Exile' -lees: Amerikaanse Armeniers-
teruggehaald en het land versloeg landen waartegen ze weinig tot geen kans werd toegedicht.
Foto overgenomen van Fiba.com, die siet schreef er een artikel over, dat lees je   ---  Hier  --- 


Jarenlang gebruikte toen nog Coach Ton Boot Luxemburg als illustratie voor zijn stellingen dat het op die manier nooit wat zou worden met Oranje "ze zouden nog van Luxemburg gaan verliezen als het zo doorging; er moest van nul af gebouwd gaan worden met de allerjongste Jeugd, en dan zou het misschien 10 jaar later vruchten afwerpen..." Het is ook een onderschatting van Luxemburg, met een bevolking van de orde van IJsland -kijk eens wat die allemaal aan het doen zijn!- heeft het Groot-Hertogdom zeker bij de jeugd regelmatig best aardige teams, en het is so-wie-so niet sympathiek om een ander land zo te stigmatiseren.

Gelukkig is er niet naar zijn filosofie gehandeld, want dan zou er indertijd onder Coach Burhan Alibegovic niet zijn gepromoveerd naar de A-Divisie, en zouden die lichtingen nu niet de kern van het huidige Oranje A-Team vormen, en zou er ook in 2015 niet deelgenomen zijn aan EuroBasket, en zou Nederland ook in 2016 zeker niet zo goed hebben gepresteerd - beter dan in de cyclus daarvoor, maar doordat bijvoorbeeld Roemenië nu -als organiserend land- gratis deelname aan EuroBasket 2017 kreeg, moest Oranje enkele plaatsen hoger eindigen dan in 2014 voor hetzelfde wapenfeit; Kwalificatie!

Ik ben ervan overtuigd dat we kleine stapjes blijven maken, alleen al doordat er jaar-in, jaar-uit ploegen worden afgevaardigd naar de MU16, MU18 en MU20-B-Divisie Toernooien.

En vroeg of laat dringt er weer een door tot de A-Divisie -dat moment is dichterbij dan menigeen denkt!- en dan kunnen die stapjes -zeker als deelname op A-Niveau structureler wordt- stappen worden.

Wat dat met Oostenrijk en Albanië te maken heeft?

Alles!

Ik zag bij Albanië-Oostenrijk bepaald geen Madurodam-basketball van 'Rood', kon je dat toen wellicht nog wijten aan de zwakte van Albanië -zelfs ik neigde daar in tegenspraak met mijn betoog hier en nu een beetje toe- ik zag zeer degelijk en fysiek hard verdedigende Oostenrijkers, en die hebben in Madurodam helemaal niets te zoeken, zeker de meer dan 2.20m lange Poltl natuurlijk niet, en ook de atletische beul Mahalbasic zou grote moeite hebben zich door de paden van Madurodam te wringen, en dan heb ik het over de paden voor de 'Real-size-bezoekers' en niet over de miniatuurversie...

Mijn indruk van Oostenrijk werd bevestigd bij Oostenrijk-Nederland; Nederland speelde best goed, verdedigde ook fysiek hard, maar ook tactisch uitgekookt, was beter dan de Oostenrijkers, maar kon ze nooit definitief wegzetten.

Tsja, en dan Albanië, ik zag daar een nieuwe zaal, maar bitter weinig publiek, en als je dan als Albanier zijnde, in zo'n volle Oranje-gekleurde zaal binnenstapt, en het temperatuurtje is 'lekker' voor jou, dan wil je de mouwen best eens opstropen en er flink invliegen. Zeker als jouw staf een uitstekende analyse heeft gemaakt van de wat zwakkere plekken van Oranje zijn.

Die Moser -genaturaliseerd of niet- is natuurlijk een hele leuke speler; eigenlijk precies het type dat Oranje nog ontbeert. En die stond dus enkele keren vrij, flink achter de driepuntslijn 'Up-top', kreeg de bal, en peerde hem erin. En dat geeft zo'n team van een 'klein land' dan vleugels, en heeft ook invloed op alle andere betrokkenen; te beginnen met de scheidsrechters, die denken dan ook "He, ze zijn niet zo slecht als ik dacht..." en dat wil je als thuisspelend team natuurlijk liever niet.

Orange Lions

De toeter en het laatste fluitsignaal hadden geklonken, de wedstrijd tegen Albanië was afgelopen. Vlak voor mijn neus toonde een(1!) man blijdschap; een van de nestoren van de ploeg -Henk Norel- ik heb niet iedereen op dat moment in de ogen of het gezicht kunnen kijken -dus wellicht heb ik mensen op/langs het veld die ook vreugde toonden over het hoofd gezien, maar veel zullen het er niet geweest zijn.

Want het was een ietwat bevreemdende wedstrijd geworden. Nederland was natuurlijk beter; ik vertelde de mensen om mij heen dan ook dat ik dacht dat Oranje uiteindelijk Albanië zou breken, en dat het dan zomaar nog even snel 20-30 punten verschil zou worden. Een minuut voor tijd leek ik gelijk te krijgen; het was +18, en er waren meerdere kansen om het verschil op of over die 20 te tillen. Maar in die laatste minuut werd er wel heel hard geklunsd, en dus kwamen de Balkanmannen zelfs nog terug tot 14...

Internationaal gezien is er dan weinig aan de hand; 'Winst is Winst!' En de boog kan niet continu gespannen staan. Toch vond ook ik dat er iets mats over Oranje lag. Bij vlagen werd er fantastisch verdedigd, en schitterend gerend en afgerond. Maar dat duurde meestal te kort, en -het moet gezegd worden- Albanië speelde veel beter dan verwacht, wat trouwens in retroperspectief bewijst dat Oostenrijk wel degelijk een behoorlijk team heeft, en dat die overwinning van Nederland in Oostenrijk dus ook een fraaie was.

Het stond nog zo zwart op wit in het programmaboekje...

Uit het Programmaboekje (je kunt het hele Programma ---  Hier  --- downloaden):

Albanië onderneemt serieuze pogingen om weer een rol van betekenis te spelen in het Europese Basketball. De historische lijn van de Albanezen vertoont enige gelijkenis met die van de Orange Lions. In 2012 werd de Albanese nationale ploeg letterlijk stil gezet, daar waar dat in dezelfde periode voor het Nederlands team dreigde. Gelijktijdig met de komst van een nieuwe coach in 2016 is het programma weer opgestart. Antonis Constantinides -de hoofdcoach van het Cypriotische Apoel- is een opleider die de opbouw van de Albanese nationale ploeg structureel probeert aan te pakken. Het credo van Constantinides is: ‘Basketball is repetition’ (basketball is herhaling). Net als Nederland liep ook Albanië de kwalificatie voor EuroBasket 2017 mis. De Albanezen eindigden in poule F als derde en lieten Slowakije nota bene achter zich. De Slowaken werden met 72-65 op een serieuze nederlaag getrakteerd. Albanië is dan ook geen land om te onderschatten. Weliswaar doen de cijfers anders vermoeden. Nederland en Albanië troffen elkaar vier keer eerder. Alle vier die duels eindigden in Nederland - se zeges. De laatste keer – op 5 september 2009 in Vlore – tijdens de EK-kwalificatie zelfs in 96-63. Oranje stond destijds nog onder leiding van Marco van den Berg.

Niet voldoende ter harte genomen? Ik weet het niet; er speelde wel iets...tenminste, dat meende ik uit de lichaamstaal van een aantal spelers af te lezen. Maar dan nog; de Orange Lions speelden niet hun beste wedstrijd van de laatste jaren. Ik zei dan ook tegen mijn vrienden dat er toch 'iets aan de hand was', maar wat..? Maar ik zei ook dat je in een serie vaker zo'n wedstrijd er tussen hebt zitten; vorig jaar was dat de eerste, thuis tegen Oostenrijk...slap begonnen, publiek mat en stil, met een nipte nederlaag tot gevolg, een nederlaag die ervoor zorgde dat Oranje nu ontbreekt op EuroBasket, en veroordeeld is tot het spelen van deze serie Pre-Qualifiers...en die wake-up-call heeft Oranje dus nu gehad zonder puntenverlies.

En het publiek in de zaal? Dat was uiterst van goede wil, maar de wisselwerking publiek<->Team op het veld was ook niet optimaal. En voor een groot deel van het publiek was deze toch lang redelijk spannende wedstrijd misschien wel veel leuker dan een veegpartij... Maar een hete, kolkende 'Hel' was het nog zeker niet. Aanstaande woensdag dan maar, met nog 300 M/V meer, en met een Oostenrijk dat ook met bevreemding naar Nederland-Albanië zal hebben gekeken, en er zeker hard tegen aan zal gaan. 

Onderstaande mensen zullen enkele van die 300 extra te pakken hebben en ook in de zaal zitten. Ik begrijp de beslissing om niet te verkassen naar de grote zaal waar het o zo moeilijk is echt sfeer te scheppen. Maar ik vind wel -en stelde dat ook in een discussie op de Facebook-groep Basketball-Liefhebber NL/BE, we moeten er echt naar gaan streven grote zalen zo vol te krijgen dat er geen muis meer bij kan, zoals Antwerp Giants eenmaal per jaar doet met de grote zaal in hun Sportpaleis; gewoon, 5.000, 10.000 of zelfs 15.000 man...het kan, daar ben ik van overtuigd! Maar dan moeten we met zijn allen op tijd 'Buzz' gaan maken; mensen lang van te voren warm maken, meeslepen naar die wedstrijd, sfeer en spektakel maken. Te beginnen in november, februari en juni; want dit Oranje moet in ieder geval een land achter zich houden en ook in 2018-2019 nog in de Qualifiers actief zijn. De tegenstanders zullen fraaie zijn, dus ook nog eens 'Wedstrijden die Echte Basketball-Liehebbers niet mogen missen!'

Jeltje Schreuder 16e ook al uitverkocht!! Vlgd keer grotere zaal?

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden9 uur
Beheren
Jeff de Vlugt Ziggo Sport

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden8 uur
Beheren
Jeltje Schreuder Ja heb ik gekeken Jeff, maar in de zaal is toch leuker

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden8 uur
Beheren
Jeff de Vlugt Ja, maar zonder "deskundig" commentaar van Mart Smeets 😝

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden8 uur
Beheren
Jeltje Schreuder Ik denk dat ik wel zonder kan 😉

LeukMeer reacties weergeven
Beantwoorden1 uurBewerkt

Ik hoop dat Oranje de planken uit de vloer loopt woensdag!


AART DEKKER


Andere stukken over de wedstrijd Nederland vs. Albanië:

Het verslag (met Stats) op de DBL-site:   ---  Hier  ---


Live-Game-Notes van Joris Zandbergen:   ---  Hier  ---

Een bijdrage van 'Vanafdezijlijn.nl':   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten