maandag 29 januari 2018

DVHN INTERVIEW WILLIAM PLOMP MET DONAR GRONINGEN SPELER DRAGO PASALIC / TEAM! ': Drago Pasalic - 'De kracht van het grotere geheel' / BIJZONDER / MULTI-MEDIA KRANT / TOEKOMST DBL NLDse BASKETBALL ZAALSPORT / GOED VOORBEELD / SHARTIE

Drago Pasalic, in actie in België tijdens het met 84-65 verloren Europe Cup-duel tegen Mons-Hainaut.
Drago Pasalic, in actie in België tijdens het met 84-65 verloren Europe Cup-duel tegen Mons-Hainaut.(Foto: DvhN)










Het is op dit moment -mede dankzij de successen van Donar Groningen; een mooi voorbeeld van een Win-Win-combinatie voor alle andere kranten in Nederland!- zo'n beetje 'De Basketballkrant van Nederland', ik heb het natuurlijk over het 'Dagblad van het Noorden.' En dan heb ik het nog niet eens over het multi-media-platform dat de Krant, in combinatie met anderen, ook nog eens is.

William Plomp is de vaste Basketball-man, en die krijgt in deze hausse -maar hopelijk kan hij zelfs nog groeien in die rol- veel ruimte om mooie basketball-verhalen te schrijven. De vast lezers en volgers van Donar Groningen en DvhN zullen het onderstaande Interview dat hij maakte met een van de Prijs-vissen die de Groningse Club en Staf hebben binnengehengeld -de ervaren  Kroatische Topper Drago Pasalic- allang hebben gelezen. Ik deel dit verhaal dus vooral voor mijn lezers en volgers voor wie het DvhN en Donar geen gesneden koek zijn, en die Pasalic misschien nog helemaal niet, of maar nauwelijks kennen; iedereen met een beetje interesse in Basketball, moet deze man leren kennen en gaan volgens. Niet in het minst door de bijzondere mentaliteit die hij op en rond het veld, en ook in dit Interview, ten toon spreidt! Daarnaast hoop ik met dit stukje te bereiken dat meer mensen eens afstemmen op het Multi-media-platform 'Dagblad van het Noorden', want wat er het laatste anderhalve seizoen in Groningen aan het groeien is is nieuw voor het Noorden (van Nederland), en belangrijk voor het gehele Nederlandse Basketball, denk ook aan Aris Leeuwarden! En zelfs van belang voor de Nederlandse Zaalsport in het algemeen...

Afgelopen zondag was 'de Noorderlijke Derby' in een (bijna) uitverkocht Martiniplaza -voor de niet-ingewijden, dan hebben we het over veel meer dan 4.000 M/V/kind publiek; hoeveel andere teamsportclubs halen dat in Nederland?- uniek natuurlijk!

Dagblad van het Noorden berichtte daar natuurlijk uitgebreid over, o.a:   ---  Hier ---

Reageren? Graag!

AART DEKKER

Vanavond (Dinsdag) is alweer de volgende Grote Europese Wedstrijd:

vs
dinsdag 30-01-2018
18:00 uur, Costas Papaellinas Arena, Nicosia
 Ongetijfeld te volgen via 'DvhN', Livestream i.i.g ook:   ---  Hier   ---

 

De kracht van het grotere geheel


In het rijtje Cluj (thuis), Keravnos (uit) en Mons (thuis) dienen vanavond in Martiniplaza eerst de Roemenen als prooi voor het hongerige team van coach Erik Braal. Het is het honderdste Europese duel van Donar. Hoeveel Drago Pasalic er in zijn lange carrière heeft gespeeld, kan hij zich niet eens herinneren, maar het zijn er tientallen geweest in zijn reis langs elf landen.

Europees spelen

,,Europees spelen blijft iets speciaals’’, blikt de 33-jarige Kroaat vooruit op alles wat komen gaat. ,,Het leuke vind ik dat het noordelijke basketbalpubliek dat ook steeds meer begint te ontdekken. Vorig seizoen werden competitiewedstrijden consequent beter bezocht dan Europese duels, maar je ziet het veranderen.’’
Terecht ook, vindt Pasalic. ,,Internationale confrontaties kunnen zo meeslepend zijn en hebben zoveel kwaliteit. Mooi om dat als speler in deze frequentie naar Groningen te kunnen brengen. Die beslissende wedstrijd in de eerste ronde tegen Antwerp Giants was met 4350 toeschouwers zelfs uitverkocht. Toen hing er echt play off-sfeer in Martiniplaza. Geweldig.’’

Speciale band

De 2.08 meter lange center komt tegenwoordig van de bank, omdat zijn collega Thomas Koenis af en toe de pannen van het dak speelt. Pasalic kan er mee leven, zeker als Koenis - zoals twee weken geleden tegen de Cyprioten - goed is voor een duizelingwekkende cijferreeks van 25 punten (zeven driepunters), vijf rebounds en vijf assists.
De twee hebben een speciale band. ,,Ik ben blij dat hij over is gekomen van Leiden, want hij maakt mijn leven hier een stuk makkelijker’’, zegt Pasalic met een knipoog. ,,Ik hoef op mijn leeftijd niet perse meer veertig minuten te spelen. We praten veel over het spel, bespreken hoe we bepaalde tegenstanders kunnen bespelen. We hebben een click. Vooral ook omdat we elkaar niet zien als concurrenten, maar als ware teamgenoten met een gezamenlijk doel.’’

Haantjesgedrag

Dat is de reden waarom Pasalic er naar eigen zeggen geen enkel probleem mee heeft dat hij geen starter meer is. ,,Dat was wel anders toen ik twintig was. Dan heb je een leeftijd waarop je jezelf wilt bewijzen, goede stats wilt neerzetten, maar dat haantjesgedrag ligt ver achter me. Natuurlijk wil ik een goede wedstrijd spelen, belangrijk zijn en mijn aandeel hebben in het succes, maar ik geloof inmiddels meer in de kracht van het grotere geheel.’’
De Kroatische reus ziet dat grotere geheel nog wel een ronde verder komen in Europa. ,,In het begin van het seizoen vroegen veel mensen, inclusief ikzelf, zich af of we zonder onze steunpilaren van vorig jaar, Lance Jeter en Chase Fieler, weer hetzelfde niveau konden bereiken. Ik had oprecht mijn twijfels, maar inmiddels zie ik dat we de goede richting op gaan en kan ik echt zeggen dat we een sterk team hebben. Een groep die zelfs boven vorig seizoen kan uitstijgen. Toen waren we afhankelijk van de kwaliteiten van twee individuen. Binnen dit team hebben we veel meer opties.’’



William Pomp

Sportverslaggever met als aandachtsgebieden onder meer voetbal, basketbal, motorsport en olympische sporten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten