woensdag 31 januari 2018

SHARTIE VAN ENE, VIA ANDERE...EN WEER TERUG NAAR ENE UITERSTE IN MARTINIPLAZA VORIGE WEEK/WEKEN: Van Youngster X, via 'Evan Bruinsma naar Tim Hoeve' en Wat ik dus (Niet) Begrijp...

Tim Hoeve

Foto Tim Hoeve
Foto © 2016 Sander de Jong.
Overgenomen van 'Donar Museum
Geboren op 15-05-1998 te Groningen
Lengte: 1,95m
Nationaliteit: Nederlands

Speelde basketbal voor Donar in de volgende seizoenen:
  1. Donar 2016-2017 : guard
  2. Donar 2017-2018 : guard
Deze 'Shartie' begon een paar weken geleden in Hal Y, ergens in de DBL, met 'Youngster-X', ging via (al dan niet Youngster) 'Evan Bruinsma in the Zone' vorige week tegen Keravnos 'en het door 'Ervaren Arvin Slagter' alweer grotendeels gesmoorde Relletje aan het einde van die wedstrijd in Martiniplaza, naar Youngster Tim Hoeve aan het einde van een (bijna?) Uitverkocht Martiniplaza tegen Aris Leeuwarden.

Hij gaat ook over 'Botsende Culturen' die je soms nu eenmaal hebt als je Internationaal gaat spelen.

Maar hij gaat bovenal over 'Jong vs. Oud' en iets wat ik dus niet begrijp van 'de Jeugd van Tegenwoordig'....

Die paar weken geleden na die wedstrijd in Hal-Y stuurde ik toen ik thuis kwam nog even met die Youngster-X, die ik inmiddels best goed ken. Hij had in de laatste minuut van een gelopen wedstrijd eerst een 'Pull-up Driepunter Gedrilld', en kreeg de bal een aantal seconden voor tijd in precies dezelfde situatie weer in handen, en dribbelde de tijd 'zogenaamd professioneel' uit, en liet de bal zelfs een paar seconden stuiteren voor de buzzer, en ging zijn tegenstander vast een handje geven...
Deze 'X' heeft jaren moeten wachten op een echte kans op substantieel minuten op het veld, en grijptvdie kans nu (ook eindelijk), en mijn Message luidde dan ook "Waar was jij mee bezig? Krijg je eindelijk minuten, laat je een kans op 6 punten in luttele seconden lopen...voor wat eigenlijk? Mijn hele Eredivisieloopbaan bestond uit 6 officieel gescoorde punten (in ongeveer 50-55 minuten), en dan geef jij zomaar 3 punten weg!?! Waarom in gods naam? Ik prees hem ook voor de eerste wedstrijd die ik hem sunstantieel minuten zag maken, en dat hij dat grotendeels aardig/goed had gedaan. Binnen seconden kreeg ik zijn repliek: "Bedankt voor het compliment...ik geloof dat ik je begrijp..."

En toen kwam 'The Brawl with Cluj', nadat Evan Bruinsma -compleet 'In tha Zone'- die al in no-time het verschil tegen het stugge Keravnos thuis met een punt of tien had opgeblazen, en (waarschijnlijk) zodanig 'In tha Zone' zat als ik Oom Sid ooit ook wel een paar keer heb bezig gezien, en zich er waarschijnlijk niet eens van bewust was dat dat verschil waarschijnlijk als meer dan groot genoeg was, maar in diezelfde 'Zone' nog in de modus 'Doelsaldo vergroten, doelsaldo vergroten, doelsaldo, doelsaldo...' zat, en alleen maar dacht -als hij al 'dacht' überhaupt' en weer een +2 scoorde. Ja, en toen had je de poppen aan het dansen, iets wat Arvin Slagter -met al zijn (Internationale) Ervaring en Instict- waarschijnlijk al mis zag gaan op, of zelfs voor, die +2 van Bruinsma, en dus direct toen hij de kans kreeg al een vat olie op de hoog oplopende golven van de Roemeense Furie gooide. Als ik in de flits trouwens goed waarnam, deed ook coach Erik Braal dat, en stuurde hij Bruinsma -om erger te voorkomen- al zodra hij de kans kreeg direct linea recta richting kleedkamer, ook om erger te voorkomen en de potentiële kruisvaatjes zover mogelijk uit elkaar te houden...

Een goede verstaander, en echte Donarvolger, snapt nu al waar ik naar toe ga...

Tim Hoeve -een Youngster- die in alweer een verrassend diep Europees Seizoen vooral zit te wachten op zijn schaarse minuten -in  ieder geval Europees- schaarse minuten op het veld., terwijl zijn coaches -beiden goede opleiders, dus in andere sferen juist Youngsters iedere minuut gunnend die maar 'nuttig in het proces' kunnen zijn, maar nu vrijwel 'iedere Internationale Wedstrijd in de Internationale Must Win Modus' opereren, toonde een paar dagen later zijn ik noem het maar even Rationale Intelligentie'. Hij dacht waarschijnlijk: "...ik wil niet overkomen zoals Evan Bruinsma...de wedstrijd is gelopen...professioneel uitdribbelen die pot...", en dat vind ik dus niet zo slim, in zijn situatie... Natuurlijk; Aris was geklopt, dus de punten als gevolg van een Buzzer-beating Play van Tim Hoeven, waren echt niet meer nodig voor Donar, en al helemaal niet voor Aris.

En toch stel ik dan: je had die laatste seconden moeten opslurpen alsof het je enige seconden waren die wedstrijd, die week, die maand Tim...een Driepunter moeten Drillen, of een Fantastische Assist op de planken leggen...Anything! En niet zogenaamd professioneel moeten zijn, het werd nu een gemiste kans... En Aris dan? Ach, die 'Friese Fury'kan dat wel hebben...en zo er een Friese Hothead zijn die er wel een belediging in zou zien...dat zij dan maar zo; jij -Tim Hoeve- bent een Youngster die van elke seconde op het veld -of het nu trainingen of wedstrijden in de Hoofdmacht betreft- het Beste moet maken; iedere Opportunity moet grijpen...zo rijk gezaaid zullen die (ook in) Seizoen 2017-2018 nu ook weer niet gezaaid zijn, tenzij je je coaches ervan overtuigt dat je in die geboden kansen  Rocksolid bent...

Deze 'oude Rot' -ooit tien jaar Scout Internationaal Jeugd Basketball geweest, maar voor de meest Donar-wedstrijden (nog) een hele dag onderweg voor het traject Den Haag-Groningen-vise-versa,zou jou namelijk graag eens in Topwedstrijden serieus getest zien worden; juist deze Internationale, en straks weer Play-Off-wedstrijden bieden die 'serieuze tests', maar als je daarvoor niet oefent in de wedstrijden tegen bijvoorbeeld Aris, in de Dying-seconds, dan kan het nog (te lang) duren voor ik je een keertje wel 'To the Max-'getest ga zien worden. En Internationaal geldt juist maar al te vaak: 'Wat Goed is Komt Snel'...

Voor mensen die het bij deze Column passende bewegende beelden willen zien, dat kan via de DBL-site   ---  Hier  ---

AART DEKKER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten