dinsdag 30 januari 2018

INTERVIEW HAVENLOODS FRANCISCO ELSON / ROTTERDAMMER VAN DE WEEK: 'Basketbal heeft m'n leven verrijkt'

 Ooit las ik het Groot Rotterdamse Huis-aan-huis-blad 'De Havenloods' vrijwel elke week. Dat kwam omdat wij een huis hadden in Rockanje, en ik daar vaak was, en anders werd hij wel voor me meegebracht. In die tijd waren er nogal wat hoog spelende Basketball-verenigingen in Groot Rotterdam, en dus besteedde de krant veel aandacht aan onze mooie sport. Nu is er nauwelijks iets over van die mooie tijden van het Rotterdamse Basketball. Dat blijkt wel; nadat ik dit Interview tegenkwam, dacht ik -zoals ik eigenlijk altijd doe als ik iets overneem voor juist de mensen buiten het verspreidingsgebied van een medium- even wat extra links naar andere basketball-content. Maar de zoekactie leverde slechts een ander artikel met het label 'Basketball' op; en wel deze: 'Zeven-rotterdamse-sportverenigingen-krijgen-sportplusstatus' in 'de Havenloods' dus. Het zou mooi zijn als ook dit blad weer wat meer 'Basketball zou doen'; Forward Lease Challenge Sports Rotterdam Basketball heeft bij de meeste wedstrijden in Topsport Centrum Rotterdam nog heel wat stoeltjes die gevuld moeten worden, en in Rijnmond wonen dus erg veel potentiële fans..!

AART DEKKER


De originele versie van het onderstaande overgenomen artikel vind je   ---  Hier  ---


Foto: Jaap Deijbel

Rotterdammer van de Week Francisco Elson: 'Basketbal heeft m'n leven verrijkt'

Rotterdam - Het overlijden van zijn 21-jarige talentvolle broer, tijdens een basketbalwedstrijd, was voor Francisco Elson (41) de drive om te slagen in die sport. Nadat hij een NBA-contract bemachtigde, werd hij uitgeleend aan Spaanse clubs. Daarna speelde hij voortdurend in de NBA. Met de San Antonia Spurs werd hij, als enige Nederlandse basketballer, NBA-kampioen. Door zijn mentaliteit slaagde hij, iets wat hij bij Nederlandse sporters te weinig terugziet. Het basketbalveld aan het Henegouwerplein is naar de Rotterdammer van deze Week vernoemd.

Door Jaap Deijbel

Hoe Rotterdams ben je?
"Ik ben geboren in de Middellandstraat en groeide op met twee broers en een zus. M'n vader was lasser en m'n moeder verpleegkundige. Ze waren streng en hielden ons steeds voor; bezorg ons geen schande en zorg dat je iemand wordt in de maatschappij. Je kon geen loopje met ze nemen, want dan wachtte de stok of riem, of kreeg je geen eten. Toch was m'n jeugd gelukkig. Maar als je broer, waarmee je op dezelfde kamer ligt dan aan een hartstilstand overlijdt, dan word je snel volwassen. En dat draag je mee tot aan de dag van vandaag. Ik ging ondanks een verbod van m'n moeder, omdat ik een lekkende aorta-klep had, stiekem basketballen. Toen uit testen bleek dat sporten geen bezwaar was, ben ik met een ongelooflijke passie, pas op m'n vijftiende gaan oefenen op het Henegouwerplein. M'n lengte van twee meter acht was een voordeel, maar ik was geen Jordan of Messi. Meer de Kuijt van het basketbal, werken en oefenen."

Waarom op je achttiende al naar Amerika?
"Toen ik bij Rotterdam Basketbal speelde, belandde ik in 'n scoutingrapport. Vervolgens kreeg ik aanbiedingen. Ik wilde alles uit mezelf halen, stopte met de MEAO en ging spelen voor een junior college in Texas. Daarna voor de universiteit van Californië in Berkeley. Ik moest concurreren met jongens, die uit achterbuurten kwamen en er alles voor deden om te slagen. Ik moest goed Engels leren en plotseling werken met een laptop. Ik werd gepest en miste m'n familie. Met tranen in de ogen stond ik af en toe met ze bellen. Dan doe je snel mensen- en zelfkennis op. Ik kreeg een NBA-contract en vertrok daarna naar Spanje."

Verschillen tussen Nederlands en Amerikaans sportklimaat?
"In Amerika draait alles om passie, keihard werken en winnen. Hier heerst een mentaliteit van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.' Noem me één sporter die hier wordt vereerd, zoals in Amerika. Zelfs Johan Cruijff niet. Ja, na z'n dood krijgt de Arena zijn naam. Echte topsporters in Nederland? Dat zijn Sven Kramer en Arjen Robben, als hij niet geblesseerd is. Bij hen spat de passie ervan af."

Mis je Amerika en het basketbal?
"Nee. Ik ben trots op mijn prestaties. Basketbal heeft m'n leven verrijkt. Ik ben op plekken geweest, waar ik anders nooit zou zijn gekomen. Heb de Amerikaanse president en de koning van Spanje ontmoet. En als cultuurliefhebber was het fantastisch om in Iran te spelen. Maar hier voel ik me thuis. Lekker samen zijn met m'n familie en kletsen met m'n buurtvrienden. Ik importeer nu een crème uit de VS, die zorgt voor 'n sneller herstel van spierblessures en ze ook voorkomt. Het wordt gebruikt bij Feyenoord, Sparta, Excelsior en in de Jupiler League. Maar sporters, die het niet kunnen betalen, krijgen het gratis. Ik begeleid ook een aantal mentaal."

Hoe vind je Rotterdam nu?
"Top! Ik hou van historische plekken, zoals Hotel New York en Scheepvaartkwartier, maar ook de Markthal en de nu bruisende West-Kruiskade."

Heb je een bucketlist?
"Na de Concorde kun je niet meer supersonisch vliegen. Daar komt snel verandering in en dat wil ik meemaken!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten