zondag 24 januari 2016

ORANJE BASKETBALL / ORANGE LIONS / EUROBASKET 2015 / COLUMNIST ERIC BUIS / UIT DE OUDE DOOS / 2016 2017: Column van Eric Buis op iBasketball.nl ' De Thuisblijver'

Omdat ik erin genoemd werd, wil ik deze column ook nog via mijn weblog delen... Maar natuurlijk ook omdat de nieuwe cyclus nu bekend is; Nederland tegen Oostenrijk, Duitsland en Denemarken!


De Thuisblijver

“Ow ow ow wat is het genieten en wat betrap ik me zelf erop dat de oranje koorts ook in mijn lichaam is gekropen . Wat we jaren hebben moeten missen merken we nu  pas. Het EK beheerste mijn weekend en ook vanmiddag tijdens het werk vlogen de scheldwoorden en vreugde dansjes over de werkvloer.
Ik ben dus een thuisblijver, niet dat ik naar het zuiden had willen afreizen maar gewoon weg omdat de tijd er niet beschikbaar voor is. De zomer moet ik al tijd inleveren voor het NBB zomerkamp en er moet natuurlijk ook nog vakantie worden gevierd. Hoewel ik nu Aart Dekker vanuit Zagreb hoor schreeuwen dan was dit je vakantie geweest . ( Moet ik hem eens een keer gelijk geven).
Wel een beetje jammer want de  informatie blijft natuurlijk wat achter. Zoals je bij een WK van het voetbal dood gegooid wordt met TV programma’s en kranten blijft het hier summier of een whats app of Facebook bericht van een bekende die in Zagreb bivakkeert.
Het Ek is tot zo ver supermooi maar ow ow ow ik verbijt me wel met het calimero gedrag wat een beetje aan het ontstaan is her en der in Basketball land. Ach we zijn er weer bij is een veel gehoorde kreet. Of het is een mooie leerervaring etc etc etc . Nou beste basketbalvrienden die kreten mogen wat mij betreft en moeten ook in de prullenbak.
We zijn er bij en dan maybe 15 jaar weer niet ?  Leermoment heb je ook niks aan als er geen continuïteit in zit. En laten we alle hosanna berichten even voor wat het is en laten we kritisch kijken op een paar vlakken. In de zomer sprak ik coach Van Helfteren die toch een beetje bang was dat als we alles zouden verliezen en dat het dan geen positief vervolg zou krijgen. Ik bestreed dat tegen hem. “Welnee joh … je hebt kwalificatie bereikt in een vrij onmogelijke positie en dat kan niemand je meer afnemen”. Ik wees hem er ook op (met mijn bescheiden kennis ) dat het gat met Europa niet zo groot was en is zoals zovelen beweren.
En eigenlijk wordt dat op dit EK toch wel bewezen, aangezien we tot nu toe elke wedstrijd hadden kunnen winnen en sterker nog de eerste gewonnen. Nu beticht ik Toon niet van een slappe hap mentaliteit (sterker de coach is er voor om verwachtingen niet te hoog en onrealistische vormen te laten aannemen ), maar veel zogenaamde kenners die riepen we hebben daar niks te zoeken moeten gauw in hun holletje kruipen want we hebben wel degelijk wat te zoeken op dit EK. Zo dus vanaf nu geen calimero gedrag meer. We kunnen winnen van Georgië das een feit en sterker van de 10 wedstrijden die we tegen ze spelen winnen we er gewoon 5. We kunnen winnen van Macedonië en van die 10 zullen we er 5 winnen (mits we wel andere tactiek gebruiken )  We kunnen winnen van Slovenië en van de 10 zullen we er 3 winnen. Van Kroatië en Griekenland maybe 1 of 2 van de 10 (hoewel op de laatste wedstrijd dag als de boel al beslist is je kansen natuurlijk enorm omhoog gaan).
Selectiebeleid
Kritisch moeten we toch ook wel een beetje zijn en in mijn ogen een beetje veel op het selectiebeleid van coach Toon. Toen men zich geplaatst had voor het EK was o.a. ik een groot voorstander van ga met de groep heen die zich gekwalificeerd heeft. Laat die thuisblijvers van voorgaande jaren nu maar lekker bij de bushalte staan en rij door. Ik zei dat niet omdat ik spelers niet mag of wat voor kulreden dan ook. Nee, ik zei dat omdat ik weet dat motivatie de key is van Topssport. We hebben allemaal de voetbal jongens gezien en een kleine windvaan 8 kan zien dat deze mannen geen inzet hadden, niet tegen de druk konden en of gewoon niet goed genoeg waren.
Het Nederlands team faalt op dit moment vanachter de driepunt lijn. Met name het aangenomen drie punt shots en het creëren daarvan.
En daar steekt nu eigenlijk het enige negatieve punt in mijn hoofd, behoudens het feit dat ik het team ietsje minder scherp vind of ietsje minder homogeen met elkaar om vind gaan, ontbreekt er nog wat. Inzet genoeg maar regelmatig onbegrepen acties.
Ik ben er ook niet blij mee dat iets wat ik van te voren heb gezegd nu uitkomt. Kees Akerboom was de laatste jaren afwezig met in zijn ogen terechte redenen. Ik zei vooraf in mijn eerder column ook dat deze Nederlandse grootheid niet mee moest naar Zagreb om de bovengenoemde redenen.
En ik zal het niet onder stoel of banken steken maar ik heb nu drie wedstrijden gekeken en ik vraag me werkelijk af waarom deze speler is meegegaan.  Kees is nl op vakantie in Zagreb een andere conclusie kan ik niet trekken. De speler die het van een schot moet hebben staat op een troosteloze 4.3 punten en gemiddeld een schamele rebound en geen ass.  Als Kees niet scoort heb je niks aan hem (simpeler kan ik het niet zeggen). Verdedigend wordt hij aan alle kanten voorbij gelopen en in de tweede wedstrijd was het ook nog tenenkrommend hoe hij in een belangrijke fase een simpele turnover had en een lay up tegen kreeg wat gewoon een keiharde fout had moeten zijn.  Sorry dat ik het moet zeggen, maar er is geen beleving, geen agressie en zijn gezicht speelt boekdelen. Hij mist de beleving die andere wel hebben omdat ze het traject hebben meegemaakt. Die hebben moeten afzien en geleerd te knokken terwijl Kees thuis in zijn stoel bleef zitten. En dan kom je niet achteraf met de tekst ik heb ze altijd gesteund. NEE dat heb je niet en sterker je hebt jezelf tekort gedaan en het resultaat is nu een belabberd EK. Ik kreeg nog wel een discussie met een coach die tijden de wedstrijd mij een bericht stuurde. Maar voor Kees moeten er spelletjes gelopen worden …… Ik zei Kees moet vrijlopen, Kees moet rebounds pakken , Kees moet een beuk uitdelen. Kees is de oudste speler waar is zijn leidersrol of is hij dat in de bus? Nee, nee, Toon heeft een foute keuze daarin gemaakt en daar moet geleerd van worden (Nederlands basketbal is lions en geen mooi weer spelers). Had anders Rogier Jansen meegenomen. Die kwam ook niet opdagen maar had er nu wel gestaan en een beuk uitgedeeld en een idiote driepunter ingeschoten die we nu broodnodig missen.
1 tegen 1
Dan wordt het ook pijnlijk duidelijk dat we creativiteit missen. Uitgezonderd Kloof en Worthy de Jong, maar de rest komt 1-1outside niet echt uit de verf.  Maar we zijn de weg up ingeslagen en daar ligt een schone taak voor de NBB en clubs. Laat je spelers 1-1 spelen en dan ook die lange slungels van 2 meter. Haal ze uit dat verdomde keurslijf wat ik nog regelmatig zie. Gelukkig is de NBB volop bezig met het 3-3 streetbasketball, een perfect initiatief want in 3-3 moet iedereen wel de 1-1 aan kunnen gaan. Daar mag best meer geld in gepompt worden.
Dan een kritiek puntje aan de thuisblijvers. Ik wil niet meer horen wie heeft er nog een gratis link. (en daarna op internet klagen dat de NOS de wedstrijd niet uitzenden). Bij sport 1 kun je voor 3.99 de wedstrijd zien. Je steunt hiermee basketball. Veel kijkers opent de ogen voor sponsors . Die gaan denken als er zoveel kijkers zijn zal het wel interessant zijn voor ons.
Als laatste we gaan de final 2 games in. Tegen Toon en zijn mannen (uitgezonderd Sam Jones want owwwwwww wat heerlijk hoe fanatiek die aan de kant staat ) geen calimero gedrag graag. Ik weet echt wel wie Griekenland op zijn rooster heeft staan. Maar geloof me als ze op de wc zitten komt er ook een vieze lucht uit. Ga voor die kans die er nog is. Ik zal achter mijn scherm zitten en de stats in de gaten houden en te vloeken en hoop ik veel vreugde dansjes.

En ow ja Toon, maybe Y. Franke i.p.v. K. Akerboom ?

Eric Buis



Overigens wil ik nog wel een noot maken bij het bovenstaande verhaal, en dat betreft de kritiek op het selecteren van Kees Akerboom Jr... Eric was niet de enige met deze kritiek, en ik vind deze ten onrechte. Waarom? Vooral omdat de argumenten wat mij betreft geen hout snijden; als er iemand is waarvan je de werkethiek niet negatief mag kenschetsen, dan is het Kees Jr. wel. Iedereen heeft het recht kritiek te geven waar en op wie hij maar wil, maar zeggen dat "Kees in Zagreb 'op vakantie' is...", die weet niet waar hij het over heeft...niet over het 'vakantiegehalte' van zo'n gruwelijk zware campagne als Oranje in de zomer van 2015 doorliep, en niet over de persoon / speler Kees Akerboom Jr. - wat mij betreft boven elke twijfel verheven...! En verder Eric - zoals altijd - 'even goede vrienden hoor'...

AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten