zaterdag 19 maart 2016

BASKETBALL BIJ DE BUREN BELGIE / NIEUWS CHARLEROI: Charleroi Vervangt Coach Jacques Stas


Originele bericht van Sporza.be   ---  Hier  ---

Spirou Charleroi vervangt coach Stas door assistent Angillis

DI 15/03/2016 - 13:53Opmerkelijk nieuws uit de basketbalwereld: bij Charleroi zet coach Jacques Stas een stapje terug, zijn assistent Pascal Angillis volgt hem tot het einde van het seizoen op. "Na een uitstekend seizoensbegin als coach van het team, zal Stas zal zich nu toeleggen op de scouting en het transferbeleid binnen de club", luidt het in een kort communiqué.
De wissel kadert in de algemene reorganisatie van de club met het oog op de sportieve toekomst en de richting die de club uit wil met de opleiding en ontwikkeling van jonge talenten, aldus nog de club.
Stas (47) was sinds het seizoen 2014-2015 coach van Charleroi. Hij verving toen Giovanni Bozzi, die voorzitter werd. Hij haalde de kwartfinale in de beker en de halve finale in de play-offs. Dit jaar staat de club virtueel tweede, achter het ongenaakbare Oostende.
Stas is een clubicoon. Hij is al sinds 1996 bij Charleroi, eerst als speler, daarna als assistent-coach en sportief manager. Nu wordt hij dus verantwoordelijk voor het transferbeleid.


Origineel bericht van 'het Nieuwsblad'   ---  Hier  ---


Jacques Stas zet stap opzij bij Charleroi

Jacques StasFoto: Belga
Jacques Stas zet een stap opzij bij basketbalclub Charleroi. Hij wordt er als hoofdcoach vervangen door zijn assistent Pascal Angillis, zo maakte de club dinsdag bekend.
Stas blijft bij Spirou en zal er zich concentreren op scouting en recrutering. Angillis blijft zeker hoofdtrainer tot het einde van het seizoen.
Volgens Charleroi kadert de wissel in de algemene reorganisatie van de club. “Die moet de sportieve toekomst van Charleroi garanderen, waarbij de nadruk ligt op opleiding en ontwikkeling van jonge talenten”, luidt het.



Originele bericht van Sporza.be   ---  Hier  ---


Nieuwe coach Angillis: "Allerbeste uit Charleroi halen"

WO 16/03/2016 - 06:10Pascal Angillis is onverwacht gebombardeerd tot hoofdcoach van Spirou Charleroi. "Ik word meteen voor de leeuwen gegooid, maar ga wel genieten", zegt hij bij Sporza Radio.
Charleroi besloot onverwacht om coach en boegbeeld Jacques Stas door te schuiven naar een rol waarin hij het transferbeleid van de ploeg moet uitstippelen. Assistent Pascal Angillis neemt over, voorlopig tot het einde van het seizoen.
Het nieuwe bestuur ziet Stas beter tot zijn recht komen in een andere rol. En het wilde niet wachten tot het einde van het seizoen om de reorganisatie door te voeren.
"Het vernieuwde bestuur wilde een reorganisatie en ziet daarin een andere rol voor Jacques. En ze verwachten dat hij in die rol beter tot zijn recht zal komen", zegt Angillis.
"Ik denk wel dat ze tevreden waren over zijn werk, we doen het ook goed in de stand. Maar ze wilden blijkbaar niet wachten tot het einde van het seizoen om de reorganisatie door te voeren. Daarom kreeg ik nu al de vraag om over te nemen."
"Zelf heb ik altijd de ambitie gehad om op termijn hoofdcoach te worden. Ik ben al tien jaar assistent in de hoogste klasse en wilde dit doen. Alleen had ik niet verwacht dat het vandaag een feit zou zijn."
"Ik ga in principe niet veel veranderen. Als het niet gebroken is, moet je het niet repareren. We staan virtueel op de tweede plek en hebben met Oostende de beste defensie. We moeten in die richting verder."

"Misschien word ik na het seizoen wel opnieuw assistent"

Angillis wordt wel meteen in het diepe gegooid. "Ik ken de ploeg natuurlijk wel goed en ze weten ook wat ze aan mij hebben."
Ik ga drie maanden het beste van mezelf geven en proberen het allerbeste uit de ploeg te halen. En daarna zien we wel hoe de chips vallen.
"Maar inderdaad, ik word voor de leeuwen gegooid. Woensdag spelen we tegen Antwerp, absoluut een test en vrijdag al spelen we bij Brussels in hun galamatch in Vorst Nationaal."
"Er is geen ruimte om fouten te maken, want meteen erna volgen de play-offs."
Angillis staat voorlopig tot het einde van het seizoen aan het roer. "Met wat daarna gebeurt, ben ik niet bezig, misschien word ik wel opnieuw assistent."
"Ik wil nu vooral zo goed mogelijk mijn job doen en genieten van deze kans. Ik concentreer me er drie maanden op om het beste van mezelf te geven en het allerbeste uit de ploeg te halen. En daarna zien we wel hoe de chips vallen."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten