zondag 6 mei 2018

AANRADER / HILARISCHE CLIP VIRAL / ONZE MAN IN TEHERAN / IRAN: 'Shift It' ging Viral, en werd 'Cult' met heel veel Spin-off / JEUGD / STUDEREN IN USA / THOMAS ERDBRINK / VPRO


"SHIFT IT" - Amazing Transmission Commercial

Op het gevaar af dat ik zo onder een steen heb geleefd dat ik de enige, of tenminste een van de weinigen blijk te zijn die deze clip en het verhaal erachter tot nu toe gemist had, toch maar even een post maken...zelfs als er maar weinig zijn zoals ik; het is te leuk, te hartverwarmend om mensen te onthouden!

En dan zijn de kijkcijfers van mijn bron -de VPRO Reisserie 'Onze man in Téheran'- zijn ongetwijfeld goed, maar nu ook weer niet dusdanig dat ik ervan uit kan gaan dat de meeste van mijn volgers de betreffende aflevering allemaal hebben gezien.

Iran staat heel hoog op mijn Bucketlist van landen die ik ooit nog weleens zou willen bezoeken. En de alweer tweede Serie van Thomas Erdbrink onderstreept die wens alleen maar extra. Erdbrink is een heerlijke journalist, interviewer en verhalenverteller; als ik er de tijd voor zou hebben zou ik er geen enkele moeite mee hebben nog veel meer van hem te zien dan deze ook weer zeer geslaagde serie in de steeds langere rij van Top-reis-series van de VPRO.

Maar het laatste item van de aflevering van 29 april 2018 -'Onze Man in Amerika' ging over de op dit moment Miljoen Iraniërs in de Verenigde Staten- vond ik nog geweldiger dan deze erg mooie aflevering; het zou aardig zijn als de serie ook in de USA zou worden uitgezonden, en eigenlijk zou dat dan op een van de Trump-zenders moeten gebeuren, misschien zou dat een beetje helpen enkele van de dolende zielen die die zenders frequenteren, en de Trump-retoriek als zoete koek slikken, tot wat relativerende gedachten kunnen aanzetten...

Goed, de originele Clip 'Shift It' heb je waarschijnlijk al gezien, want die staat bovenaan deze post.

Er is een gigantische Spin-off door getriggerd, die vind je   ---  Hier  ---

En de betreffende aflevering van 'Onze man in Teheran' (43 min, het beschreven item start op 25min30, maar is versnipperd over de rest van de uitzending; ik zou zeggen "Kijk de hele aflevering, want hij is om van te smullen!):

AART DEKKER




In de Verenigde Staten, volgens de religieuze machthebbers de grote vijand van Iran, wonen een miljoen Iraniërs.











In Amerika wonen één miljoen Iraniërs. Een van hen is zanger Andy. Vlak voor ayatollah Khomeiny in 1979 de macht overnam, werd hij door de Amerikaanse platenmaatschappij Colombia Records uitgenodigd om een album op te nemen in de VS. Hij zou de Iraanse Rod Stewart moeten worden. Dat lukte; hij ging naar Californië en werd razend populair in Iran.
Maar de mullahs in Iran verboden zijn (veel te westerse) muziek en Andy mocht nooit optreden in zijn eigen land. Zijn platen worden onder de toonbank verkocht en fans organiseren stiekem bijeenkomsten waar ze naar zijn muziek luisteren. Intussen droomt Andy van een glorieuze terugkeer naar zijn vaderland, evenals vele van zijn landgenoten die wel terug zouden willen, maar dat niet kunnen.



Afbeeldingsresultaat voor thomas erdbrink
Afbeeldingsresultaat voor thomas erdbrink
Afbeeldingsresultaat voor thomas erdbrink
Afbeeldingsresultaat voor thomas erdbrink
Afbeeldingsresultaat voor thomas erdbrink

Thomas Erdbrink

Journalist
Thomas Robert John Erdbrink is een Nederlandse journalist. Hij is sinds 2002 correspondent in Teheran en werkt voor NOS Journaal, Nieuwsuur, NRC Handelsblad, The Washington Post, The New York Times, De ... Wikipedia
Geboren: 27 januari 1976 (42 jaar jaar), Leiderdorp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten