maandag 28 mei 2018

CREATIEF VERKOPEN KUNST / NRC COLUMNIST / CITAAT: Grünberg in het Stedelijk #15

CITAAT('Een beetje anarchisme kan geen kwaad', NRC.nl, 18 mei 2018):

"Een bevriende kunstenares vraagt of ze een kunstwerk mag ophangen. Nu is het niet de bedoeling dat mensen zelf iets ophangen, maar een beetje anarchisme kan geen kwaad. De muurschildering van Appel achter bestaat ook uit een blauwe deur die nergens meer heengaat, waarachter hardboard zit. Als de suppoosten even niet kijken hangt de kunstenares haar schilderij achter de deur. Soms open ik de deur een paar seconden. 

Een keurig geklede heer die kunst voor De Nederlandsche Bank inkoopt verklaart dat hij het kunstwerk voor een kleine tweeduizend euro wil kopen.

„U kunt het meenemen,” zeg ik, „als de kunstenares haar geld heeft.”
Kunstenaars, wie dat ook moge zijn, kunnen hun kunst bij me achterlaten, mits het geen liflafjes zijn. Ik vraag tien procent commissie en ik kan niet garanderen dat ook u door De Nederlandsche Bank wordt aangeschaft."
**

De hele Column op NRC.nl   ---  Hier  --- en Links naar de hele Serie van Arnold Grünberg, lees je    ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten