woensdag 9 mei 2018

COLUMNSIT AART DEKKER / MUZIEK FEEST / EUROVISIE SONGFESTIVAL 2018: 'Ilse...Waylon, Waylon&Ilse, Ilse of Waylon? Waylon...for Nr.1! /

Showniews-fragment van de Film: Het Verhaal van...: Waylon

Eurovisie Songfestival


Het verhaal van...: Waylon ( https://www.npo.nl/het-verhaal-van-waylon/05-05-2018/AT_2099439? )

Zaterdag 5 mei 2018, 21:50
AVROTROS • 50 min
In deze documentaire wordt een beeld geschetst van de artiest die ons dit jaar voor de tweede keer gaat vertegenwoordigen bij het Eurovisie Songfestival. Hoe is zijn muzikale carrière verlopen? Wat zijn de hoogte- en dieptepunten en welke factoren hebben Waylon gemaakt tot wie hij nu is? Het verhaal wordt verbeeld door archiefmateriaal en gesprekken met betrokkenen. Mensen die op enig moment deel hebben uitgemaakt van 'zijn verhaal' geven een inkijk in de totstandkoming van zijn carrière en praten over wie Waylon is, als zanger en persoon.


Wie houdt er nou niet van Ilse de Lange, een van Nederlands Favoriete 'Girl Nextdoor'? Ik ben in ieder geval al best lang fan, geen Hardcore Fan, maar ik mag haar graag horen en zien.

Waylon kende ik voor 'The Common Linnets' nauwelijks; ik wist wie hij was, kende wat muziek van hem, maar dat was het dan wel. Maar ik ging hem tijdens het gezamenlijke Eurovisie Songfestival avontuur wel meer waarderen. En toen ik de CD had gekocht dacht ik bij het beluisteren “Wow, eigenlijk vind ik zijn bijdrage nog beter dan die van Ilse.” En sindsdien neemt mijn waardering iedere keer dat ik hem zie alleen maar toe; ik vind hem een waanzinnig goede en veelzijdige zanger, en zo nu en dan komt hij met een liedje of cover die echt goed binnenkomt.

Omtrent een jaar geleden las ik een lang interview met Waylon's zakenwaarnemer. Zijn meest opvallende quote: “Ik wil Waylon de Beste Artiest van de Wereld (helpen) maken!” Een beetje hoog van de toren geblazen? Misschien...maar misschien ook niet, al is het natuurlijk net als bij de discussie 'Wie is de Beste Basketballer Ooit'; smaken verschillen nu eenmaal, en dat geldt voor muziek zeker nog meer dan als het over basketballers gaat...

Kort geleden hoorde ik Waylon zelf -als antwoord op de vraag “Moet je nu (zonodig) weer naar dat Songfestival?”: “Niet voor de tweede keer naar het Eurovisie Songfestival?...Ik wil wel elke jaar!...“
En daar heeft hij volgens mij groot gelijk in.

Om een lang verhaal kort te houden: ik vond de bovenstaande Documentaire 'Het verhaal van...: Waylon' erg leuk om te zien, met veel dingen die ik nog niet van hem wist. En voor wat betreft zijn optreden morgen en waarschijnlijk zaterdag; ik hoorde bij DWDD slecht drie van zijn liedjes, maar die waarmee hij nu aan de bak gaat vond ik gelijk het beste, ik hoefde die andere twee niet eens te horen...ik hoop dat hij gaat winnen!

En dan schijn er tumult om hem te zijn ontstaan? Ik heb behalve dat, er niet van meegepikt. Maar af en toe wat controverse schijnt hij aan zijn broek te hebben hangen. Dat boeit me eigenlijk totaal niet. Ik ben benieuwd naar hoe het er morgen uitziet, het klinkt ongetwijfeld geweldig...en dan maar afwachten hoe de stemmen vallen, want daar is weinig peil op te trekken. Maar dat is dan ook wel weer leuk; het leuke van het Songfestival vind ik dat het voor een avondje -een flink deel van- Europa even op hetzelfde focust, en dat er gewoon samen een feestje wordt gebouwd, en dat gebeurt in de wereld -en zeker ook het Europa- van vandaag de dag veel te weinig...


AART DEKKER


Nog heel veer meer Waylon op Youtube: --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten