dinsdag 8 mei 2018

COLUMNISTEN AART DEKKER & LEON KERSTEN / Q&A / NEW HEROES / KWART-FINALE PLAY-OFFS DBL & PREVIEW: De Uitschakeling van New Heroes & De Doorbraak van Forward Lease Rotterdam / GOKKEN / EVALUATIE / PREVIEW


Hey Leon:  New Heroes Den Bosch vliegt eruit thuis tegen Rotterdam. Ik wil niet zeggen dat je het voorspeld hebt, en ook ik achtte het niet helemaal onmogelijk na afloop van de wedstrijd tegen Donar vorige week zaterdag, maar ik denk wel dat jij de kans groter achtte dan ik deed. Wat een krankzinnige week voor Den Bosch; eerst de achteloze veegpartij door Donar in Den Bosch, dan op dinsdag New Heroes zelf dat Rotterdam niet ziet staan en met idioot groot verschil wint. Dan op donderdag de wedstrijd zoals jij die al een beetje voorzag; Rotterdam dat flink scoort en na OT wint. Ik moet toegeven dat ik Rotterdam na de wedstrijd donderdag voor geen dubbeltje kans gaf voor zaterdag, en dan nu toch de doorbraakwedstrijd voor Rotterdam -want ikdenk dat ze het in Rotterdan zeker zo zullen ervaren- en het diepe ravijn waarin Den Bosch nu terecht moet zijn gekomen...

Q-Hey Leon: wat denk jij hoe hard deze nederlaag aankomt in Den Bosch, bij de Fans, bij het Team en Staf, bij de Eigenaars en Sponsoren?

A-Hey Aart: Dit is keihard aangekomen. Hier had bij de club niemand rekening mee gehouden. Donar dat werd moeilijk, maar Rotterdam... Evenwel credits voor Rotterdam en vooral Kanda dat precies deed wat het moest doen, en daarmee alle zwaktes van Den Bosch blootlegde. Zwaktes die de laatste weken steeds duidelijker werden en dus ook geen verrassing waren. Maar het is zoals het is, we zullen zien hoe er geëvalueerd gaat worden.


Q-Hey Leon: Nog maar heel kort geleden bespraken wij in deze dubbelcolumn de kans dat New Heroes de volgende Nederlandse club zou zijn die weer Europees mee zou gaan doen.

A-Hey Aart: Volgens mij is die ambitie er nog steeds. De club wil groeien en historisch gezien heeft Den Bosch een warme band met Europees basketbal. Sponsoren en publiek smullen van Europees basketbal. Sportief heeft de club het niet afgedwongen, maar daar kijkt de FIBA toch niet naar. Voorronde Europa League kan altijd. Let wel, bij het aantrekken van spelers is Europees spelen een flinke trekpleister.



Q-Hey Leon: En wat denk jij dat de gevolgen van deze zeperd zullen zijn?

A-Hey Aart: Ach. Donar was en blijft ruimschoots kandidaat nummer 1 voor de titel. Den Bosch was dat toch al niet. Even slikken en weer doorgaan. Leren ook vooral van wat gebeurd is.Businessmatig heeft New Heros het aardig gedaan. Businessclub zit ruim boven de 100, begrijp ik. Fundament ligt er dus.




Hey Leon-Q: Wat is er in jouw ogen dit seizoen misgegaan in de Maaspoort?

A-Hey Aart: Teveel onervaren Amerikanen en een gemankeerde pointguard. Marshall heeft flitsen getoond van briljantie. Maar na 2 kapotte kruisbanden was hij in mijn ogen nooit 100%. Mede daarom vrees ik dat uiteindelijk zijn achillespees is afgescheurd. Een gok die verkeerd is uitgepakt. Dat kostte Poropat gelijk zijn enige ervaren Amerikaan, ook nog de o zo belangrijke pointguard. Zijn opvolger kwam laat in het seizoen en was eigenlijk ook een rookie. De anderen dus ook, ze hebben wel wat progressie getoond maar veel te weinig. Plus hun slechte gewoontes zijn niet afgeleerd. Dus dachten zij onder druk in de play-offs problemen zelf op te lossen. Typisch voor Amerikaanse rookies. Gedeeltelijk ook veroorzaakt door de zwakke competitie waar dit gedurende het seizoen amper bloot word gelegd. Vandaar ook dat Europees basketbal kan helpen. 

Het team heeft wel progressie geboekt, maar de beste fase was in december/januari. Daarna stagneerde het een tijdje voordat het verval inzette.
Bij dit alles komt ook dat de coach geen topseizoen heeft gehad. Hij belandde door stress in Duitsland in het ziekenhuis, coachte een tijdje niet. Wellicht heeft dat ook zijn weerslag gehad. Die belachelijke tirade in die bekerwedstrijd sloeg nergens op en heeft ook zijn invloed gehad. Zijn lichaamshouding verraadde af en toe ook zijn onvrede met spelers en hun keuzes. 
Uiteindelijk was het zoals altijd een combinatie van factoren.

Q-Hey Leon: Wat moet er veranderen voor het volgend seizoen?

A-Hey Aart: Vooral geen paniek. Eerst maar eens goed en eerlijk evalueren, spelers en zeker ook de coach. Dan kiezen voor ervaren Amerikanen, 3 a 4 jaar Europese ervaring. Kost wat, maar je moet wat anders is Donar ook volgend jaar zo weer kampioen. Dan maar 2 of 3 goede in plaats van rookies. Misschien nog wat goede Nederlanders halen, Oranjeklanten of wat er tegenaan zit zeg maar. Poropat kan het coachen niet verleerd zijn, hij heeft zich in Duitsland bewezen, maar hij moet zich senang voelen en er moet wel een klik zijn.


Q-Hey Aart: He ben wel benieuwd naar jouw antwoord op vraag 3 en 5.

A-Hey Leon: Door mijn persoonlijke perikelen heb ik dit seizoen minder wedstrijden (live in de zaal) gezien dan normaal. Daar komt bij dat tot de Kwartfinales ZiggoSport alleen maar Donar Europees programmeerde en ik de meeste ploegen maar een paar keer zag spelen, en Aris Leeuwarden zelfs helemaal niet. Dat heb ik slechts in beperkte mate gecompenseerd met Live-streams. Ik houd er niet van ongefundeerd allerlei dingen te roepen, maar goed...

'De gevolgen van deze zeperd': tot een dikke maand, twee maanden geleden, vond ik New Heroes nogal wisselvallig, zelfs per wedstrijd (die ik gezien heb). Een kwart heel goed, en dan het volgende veel zwakker, of andersom. Maar als er goed gespeeld werd dan lag het niveau best hoog, tel daarbij op dat het grotendeels een nieuw en onervaren team en (in Nederland) onervaren staf betrof. Daardoor schatte ik in dat er tegen het einde van het seizoen sprake zou zijn van groei en pieken. Leiden vond ik ook wisselvallig en met een te kleine rotatie spelen voor de Play-offs, Zwolle ontwikkelt zich altijd wel door het seizoen heen, maar moest van ver komen, en Rotterdam en Aris kon ik -eerlijk gezegd- met de beste wil van de wereld niet in de Halve Finales projecteren. Den Bosch stond tot de veegpartij in de laatste wedstrijd tegen Donar thuis tweede... Dus mijn licht gefundeerde inschatting was: de enige die in de Play-offs misschien een beetje op kan spelen tegen Donar kan alleen maar New Heroes zijn... Hoe mis zat ik daarmee...

Rotterdam verdiende deze doorbraak na al die jaren wel een beetje, en ze zijn nu wel 'In the mood'; ik hoop dat ze dat positieve gevoel -en het goede spel van talent Maik Bouwer!- nog even vast kunnen houden tegen Donar, en dat de extra positieve publiciteit leidt tot een vol Topsport Centrum. Als dat gebeurt hoop ik toch in ieder geval op een kleine Boost voor Forward Lease Rotterdam; dat kan alleen maar goed zijn voor de DBL als geheel. Afgelopen zaterdag zat ik er flink naast wat betreft hun kansen tegen Den Bosch, ik hoop voor iedereen dat ik me nog eens vergis, maar eerlijk gezegd zou ik het al heel wat vinden als het niet vier keer een Blow-out wordt in de serie tegen Donar..! Voor wat betreft de gevolgen in Den Bosch onderstreep ik jouw antwoord: 'Vooral geen paniek'. Maar dat er volgend seizoen wat bemanning betreft ongeveer hetzelfde team staat...dat lijkt me onwaarschijnlijk; ik hoop wel dat er wat betreft Nederlanders wel rust in de tent zal zijn, dus niet al te veel spelers weg, hooguit een kwalitatieve impuls van (een) ervaren Nederlandse speler(s).

Inderdaad veel ervarener Amerikanen lijkt me verstandig. En voor wat betreft de coach...ik vind dat ik daar niet over mag oordelen; maar ik schrok wel een beetje van alles wat ik in dat drieluik tegen Rotterdam zag...



Q-Hey Aart: Extra vraag: Wat vond jij van Leiden en Aris?

A-Hey Leon: Zorg&Zekerheid Leiden speelde precies zo als ik verwachtte. De blessures van Jesse Voorn betekenden natuurlijk een nog krappere rotatie -ik vind wel dat de jonge spelers wel erg weinig aan de bak komen; daar zou ik graag meer over horen van coach Paul Vervaeck- en Sergio de Randamie krijgt daardoor een grotere rol en inbreng dan in het reguliere seizoen, en daar is zelden een team slechter en minder solide van geworden...

Aris verraste mij in positieve zin, maar ik had ze dus nauwelijks actief gezien. Maar ze maakten het Leiden echt moeilijk, en met een beetje mazzel meer voor Leeuwarden hadden ze ZZ echt kunnen laten zweten! Ik hoop dat we dat vooral aan de kwaliteit van Aris toe kunnen schrijven en dat er op dit best goede team door kunnen bouwen in het volgende seizoen; misschien nog wat kwaliteit uit Groningen erbij volgend seizoen? Als het geringe verschil in de serie niet aan Leiden lag, dan hoop ik dat tenminste de Halve Finale Landstede Zwolle vs. ZZ Leiden een mooie en spannende wordt; dan pikken die twee tenminste nog wat Live-TV mee dit seizoen, dat is nooit weg.


Hey Aart: Ik vond de prestatie van Aris trouwens bijzonder, met een uitroepteken. Tony van den Bosch is echt een vakman. Het gezelschap dat hij tot zijn beschikking heeft is niet echt om over naar huis te schrijven, althans zo leek het tijdens het reguliere seizoen. Dan zo pieken op het moment dat het moet, heel knap en dan weet je hoe het werkt. Leiden is langs de rand van de afgrond gegaan. Had ik echt niet verwacht. 

Overigens hoop ik dat er zowel in Leeuwarden als ook in Rotterdam wat ogen open zijn gegaan van potentiële sponsors. Dat zou pas echte winst zijn en beide organisaties verdienen dat. 
Beter dan samenwerking met voetbalclubs. Ik hoor dat er in Rotterdam een band komt tussen het basketbal en Feyenoord. Dat is vragen om problemen. Om te beginnen vind ik dat het basketbal zich moet neerzetten als een -fatsoenlijk- alternatief voor voetbal en die associatie uit de weg moet gaan. Ik weet dat Real Madrid, Barcelona en Bayern München ook goed zijn in basketbal. In Spanje liggen de roots in de vereniging van lang geleden, heel anders dan hier. In München hebben ze het wel goed aangepakt, maar dan ook met fors geld. Daar worden prijzen gepakt. Die investering gaat Feyenoord natuurlijk nooit doen. Net zoals bij NAC waar het voetbal geld investeerde in basketbal zal bij de minste of geringste tegenvallende prestatie gewezen worden naar het weggegooide geld in het basketbal. Ik zou dat gezeur voor zijn en gewoon geen band creëren tussen basketbal en voetbal.
Q-Hey Aart: Hoe ziet jij dit?

A-Hey Leon: Voor wat betreft Aris denk ik dat we ons gewoon verkeken hebben op 'het gezelschap' daar. Met de Buitenlanders daar was weinig mis; daar zat zelfs best redelijk wat ervaring. En de Nederlanders vormden een aardige mix van solide spelers, talent en ervaring. Ik begrijp alleen niet goed hoe het verschil tussen de 'Top-5' -ik reken Rotterdam daar ook maar even toe, en ik hoop dat die die aansluiting kunnen doorzetten- en Aris zo gigantisch groot is geworden tijdens het reguliere seizoen...

Meer, en meer substantiële sponsoren gun ik natuurlijk iedere club in de DBL -en liefst ook nog een flink aantal clubs daaronder; dan komt er misschien ooit nog eens zoiets als doorstroming van onderop- maar daar zit hem natuurlijk wel het probleem in de Grote Steden. Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam -en niet alleen daar- overal 'is Voetbal Koning, Keizer, Admiraal' als het gaat om aandacht en zeker de aandacht van Media en Sponsoren - en dus ook van het algemene sportpubliek.

Ik snap je mening wat betreft 'de Voetbal-connectie'. Als er ineens massaal voetbal-hooligans naar de Basketball-arena's zou gaan stromen, kijk ik daar niet met grote vreugde naar uit...alhoewel, er is dus ook het Voetbal-vrouwen publiek, dus ook onder de voetbalfans zitten ook veel 'normale mensen' die mogen we best proberen naar het Basketball te lokken. En waarom zouden mensen niet van voetbal EN Basketball kunnen houden? Daarnaast denk ik dat het in Rotterdam niet alleen om de connectie tussen RoBa en Feyenoord gaat, maar dat het gaat om de ontwikkeling van het Project Feyenoord City -ook de Gemeente dus- en de ontwikkeling van geheel 'Zuid', zoals jou ongetwijfeld ook bekend een groot gebied, met een grote populatie, en niet geringe problemen. Als het Basketball daar een forsere en positieve rol ik zou gaan spelen, dan lijkt me dat alleen maar positief! We moeten dus maar flink voor het Rotterdamse Basketball duimen...


Q-Hey Aart:  Nog 1tje dan.

Kanda speelde 2 superpartijen tegen New Heroes. Donar heeft de manschappen om hem in toom te houden. Dus het zal dadelijk moeilijk voor de jonge Belg worden. Wat denk jij. En wat moet zijn volgende stap zijn. Waar ligt zijn plafond en moet hij niet door bondscoach Casteels bij de selectie worden gehaald, al denk ik dat hij daar veel te conservatief voor is.

A-Hey Leon: Je zegt het goed "hij speelde 2 superpartijen" geen 3 dus... Dat zegt iets over zijn veerkracht, en dat is positief. Maar 'Donar is different koek' zou Louis van Gaal zeggen... Ook hem heb ik onvoldoende zien spelen om -met mijn Scouting-ervaring- een gefundeerd oordeel te kunnen geven. Maar Antwerpen heb ik wel twee keer gezien; dat is een soort van Donar, maar dan (veel) jonger...dus of hij daar nu al teruggehaald zal worden weet ik niet. Stel van niet; dan zou Rotterdam er wellicht zeer goed mee af zijn hem nog een jaar te kunnen houden. Maar er zijn ook andere Nederlandse clubs waar hij een volgende stap zou kunnen maken. En voor wat betreft de Belgium Lions...je moet je bij Casteels wel dubbel en dwars bewijzen voor je daar een vaste waarde wordt.Maar daar is niets mis mee toch? Hij lijkt me zeker een speler die -met een goede instelling, meer ervaring en wat geduld- een heel eind moet kunnen komen; hij heeft Drive, kan Scoren en Creëren, en fysiek is hij gewoon goed. Rotterdam heeft er in ieder geval goed aan gedaan de gok te nemen; die is goed uitgepakt voor hen. Terwijl de gokjes in Den Bosch juist allemaal de verkeerde kant uitvielen...misschien dat we daar de conclusie aan kunnen verbinden dat 'een gok' op zijn tijd wel kan, maar dat je niet teveel tegelijk moet gokken, en al helemaal niet als de verwachtingen hoog zijn, of als je compleet afhankelijk van het goed uitpakken van gokjes bent...

Ik wens jou, en het hele Nederlandse Basketball een mooi vervolg van de Play-offs. 

Enjoy!


AART DEKKER & LEON KERSTEN
 

1 opmerking:

  1. De connectie voetbal en basketbal: in MartiniPlaza en de Euroborg wemelt het van de Donar en FC Groningen-fans. Liefhebbers van beide sporten dus.

    BeantwoordenVerwijderen