vrijdag 4 mei 2018

COLUMNIST TON BOOT / TELEGRAAF / BASKETBALL - VOETBAL: 'Overeenkomsten' OVER TOP ZIJN, OF 'NEERGANG / FUNDAMENTALS / TALENTONTWIKKELING JEUGD / O


Ton Boot bij zijn laatste club-Donar Groningen. Interview RTVNoord: 'Ton-Boot-Als-ik-moet-betalen-maak-ik-rechtsomkeert'
Ik lees de Telegraaf niet regelmatig -af en toe als er een concrete aanleiding voor is (dan zoek ik ernaar) of als ik er toevallig tegen aanloop op Internet of een papieren versie tegenkom.

Zeker als je er toevallig tegen aanloopt, is het meestal leuk om een Column van Ton Boot te lezen, en als die Column dan ook nog gaat over een onderwerp waar je iets mee hebt is het helemaal een leuke verrassing. Zoals de onderstaande dus over de overeenkomsten tussen Basketball en Voetbal, en dan met name de oorzaken van neergang; het niet adequaat ontwikkelen van het beschikbare jeugdige talent. Het komt best weleens voor dat ik het niet eens ben met Boot, maar las het erom gaat dat de Jeugd allereerst een Goede Basis van Fundamentals nodig heeft alvorens de Top te kunnen bereiken, zijn we het volledig eens.

Als ik dan toch eenmaal bezig ben met het zoeken naar stukken van Ton Boot, dan kijk ik meestal verder; wat heeft hij sinds de vorige keer dat ik hem zocht nog meer geschreven. Voor het gemak van mijn volgers daarom onderaan nog flink wat Links naar andere stukken.

AART DEKKER


Voor de jongeren/jeugd voor wie Ton Boot geen erg bekende naam is:

Ton Boot - Wikipedia

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_Boot
Ton Boot (Amsterdam, 16 oktober 1940) is een Nederlands oud-basketbalspeler en sinds zijn stoppen basketbalcoach. Hij behaalde als speler vijf landskampioenschappen met verschillende clubs in Nederland (DED, The Wolves en Blue Stars), leidde als coach veertien keer een Nederlandse of Belgische club naar het ...
Ontbrekend: cartoon

**
Ton Boot
De originele Column op Telegraaf.nl vind je   ---  Hier  ---

Ton Boot: overeenkomsten

Door Ton Boot

Volkskrant waarin een probleem en de mogelijke oplossing worden aangekaart. Het aangesneden probleem was deze week dat in de opleiding het accent teveel ligt op de teamtactiek en te weinig op de individuele techniek. Het was een déjà vu voor mij, en zo langzamerhand mijn stokpaardje.

Ⓒ De Telegraaf

Omstreeks 1980 behoorde het basketbalniveau in ons land tot de beste van de wereld, uitgezonderd het Amerikaanse profbasketbal natuurlijk. Ik coachte Nashua Den Bosch, een topclub in Europa. Omdat er in ons land nauwelijks aandacht aan jeugdopleiding werd besteed daalde het spelpeil langzaam maar zeker. Internationaal gezien tellen we nog slechts incidenteel mee.

Ook het Nederlandse voetbal bevindt zich al jaren in een diep dal. De ontwikkeling van basketbal is daarom enigszins te vergelijken met dat van voetbal. Dat mijn basketbalteams internationaal steeds minder presteerden had slechts één reden: de spelers waren in vergelijking met het buitenland slechter. Mijn prioriteit kwam toen radicaal op verbetering van de individuele techniek te liggen omdat de middelmatige spelers gewoon beter moesten worden. Van een tactische coach werd ik een fervente technische coach met strategische principes.

Ook in het Nederlandse voetbal zijn de individuele kwaliteiten van de spelers veel te laag. Kijk alleen maar naar de zwakke passing en aanname van de bal, naar de trage handelingssnelheid. En het 1-1 passeren komt nog nauwelijks voor. Zie ook de internationale resultaten van onze clubs en Oranje.

Ook hier zou je een totale terugkeer naar de techniek verwachten. Toch wordt er volgens het artikel ’Uit de misère’ in de opleidingen de nadruk gelegd op het team. Dat zou komen doordat bij de jeugdelftallen het accent ligt op kampioenschappen halen. Resultaat in de jeugd behoort echter een bijproduct te zijn.

Terug naar de techniek is de oplossing (primaat van de techniek). Ik ben het hiermee van harte eens. Bovendien is het een denkfout dat de resultaten met de individueel-technische aanpak minder zouden worden.

Een andere (revolutionaire) suggestie voor de oplossing van het Hollandse voetbalprobleem zou zijn, dat profclubs pas met jeugdspelers vanaf 17 jaar mogen werken. Opleiden zou aan de amateurclubs moeten worden overgelaten.

Hiermee ben ik het totaal oneens. Geld en expertise zitten bij de profclubs, die een kwalitatief hoogstaande opleiding kunnen onderhouden. Met een andere mentaliteit, dat wel: laat de jeugd ook fouten kunnen maken. Niet de vrijblijvendheid van de amateurs, a.u.b.

Een voetbalcoach kan zinnig over basketbal praten en een basketbalcoach serieus over voetbal. Voetbal en basketbal zijn namelijk teamsporten met grote principiële overeenkomsten in aanval, verdediging, omschakeling, techniek, positiespel en teamprocessen. Misschien kunnen beide sporten van elkaar leren.

Deze wederzijdse hulpgedachte zou voor de hele Nederlandse sport moeten gelden.

*
De originele post op Telegraaf.nl vind ---  Hier  ---

Veel meer Columns van Ton Boot in de Telegraaf   ---  Hier  ---

O.a. Over Donar en het Nederlandse Heren Basketball:

Groningen huilt, waar het eens heeft gelachen. Donderdagavond is het doek gevallen voor de basketbalclub Donar uit Groningen. In een zinderend Martiniplaza (4500 toeschouwers!) werd het in de halve finale van de Europecup nipt uitgeschakeld door het Italiaanse Venezia. Als ex-coach van Donar huilde ik ook een beetje.

**
Het nationale basketbalteam speelt pre-kwalificatiewedstrijden voor de wereldkampioenschappen 2019. Woensdag was in Amsterdam Albanië de tegenstander. Oranje won moeizaam met 92-79.

***

Veel meer Ton Boot in/en de Telegraaf:   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten