dinsdag 6 september 2016

AART DEKKER / 'SHARTIE'(*) / GEMISTE KANS: Wat -al vrij associërend- DWDD, Henk Pieterse, Koning WA van Oranje, de Jostieband en Oranje Basketball @ Duitsland in Oberhausen (niet) met elkaar te maken hebben

Ik ben nogal van de 'Vrije Associatie' -er zijn mensen die daar, soms, moeite mee hebben. Ik ga het toch nog een keer proberen...

Ik had eerder vandaag Henk Pieterse aan de telefoon, dit in verband met een optreden van wat Ex-Internationals a.s. Zondag in Eindhoven bij Almonte.

Henk vertelde me dat hij gisteravond met 12.000 anderen bij het jaarlijkse Gala van de Josti Band was, en dat hij verrast was zichzelf op het grote scherm voorbij te zien flitsen. Henk heeft trouwens jarenlang gespeeld in de regio Oberhausen; kent daar alles en iedereen, en vooral, de mensen kennen hem er dus ook...

Wie er ook was? Dat zag ik net bij 'de DWDD Lucky': onze eigen Koning Willem Alexander.




En opeens werden we even a.d.Koning voorgesteld,groot beeld


Omdat ik vandaag nogal bezig ben geweest met wat pogingen morgen zoveel mogelijk Oranje Support voor Oranje Basketball in Oberhausen bij de wedstrijd Uit bij Duitsland te organiseren, ken ik de naam van de Arena aldaar inmiddels uit mijn hoofd; die heet 'König Pilsener Arena'.

De bijnaam van onze Koning -toen hij nog geen Koning was, maar Prins- was zijn bijnaam 'Prins Pils' (**). Maar Prinsen worden ouder, en als ze dan Koning worden...'Koning Pils' dus...vertaald 'König Pilsener' dus...

En toen flitste het door mijn hoofd: dit is een gemiste kans: onze Koning van de Oranje Dynastie hadden we natuurlijk tijdig uit moeten nodigen om -in vol Oranje Ornaat; hij doet niets liever zagen we weer bij de TV-uitzendingen vanuit Rio!- Oranje Basketball aan te komen moedigen. Met naast hem natuurlijk Henk Pieterse en Jantien, om hem en natuurlijk ook Koningin Maxima, de regels van het spel uit te leggen. Ze kennen elkaar; want ooit was Henk ook een highlight van de Koninginnedag-viering op de Bossche (Grote) Markt. Bea vroeg hem toen "And what's your name?" Waarop Henk -ad-rem als hij altijd is- antwoordde "Henk Pieterse Majesteit"... Mij staat ook nog een prachtig beeld bij van Henk met Prins Pieter van Vollenhoven...












Zou dat geen stunt -en de ultieme motivatie voor onze Oranje Mannen- zijn geweest..?



AART ALEXANDER DEKKER


P.S. Ik was denk ik een jaar of zeven, toen mijn moeder mij vertelde dat er een Kroonprins was geboren, en dat hij Willem Alexander heette. Mijn commentaar was toen natuurlijk: "Dus ze hebben hem naar mij vernoemd!?" Tsja, ik was zeven...

(*) Een 'Shartie' is -speciaal voor mensen die mijn verhalen vaak te lang vinden- een voor mijn doen (ultra) korte column.

Nog wat Links:

 (**)  esquire.nl/mantertainment/news/a1275/creatie-van-de-koning-van-prins-pils-tot-willem-alexander-i/


bndestem.nl/sport/sport-regionaal/henk-pieterse-van-gepest-kind-tot-basketbalheld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten