vrijdag 9 september 2016

BASKETBALL BIJ DE BUREN BELGIE / INTERVIEW: 'Mwema: wel Belgian Lion, maar nog zonder ploeg'

Ook de Belgen zijn op volle stoom in de EuroBasket 2016 Qualifiers, en dat gaat o.l.v. de Ex-ZZ-Leiden-coach Eddy Casteels gesmeerd: 3:0 met een doelsaldo van +49!

Een interview met een van de spelers: Jean-MarkMwema

Originele artikel van  .... en nog veel meer Belgisch Basketbal   ---  Hier  ---



EK-KWALIFICATIERONDE (DERDE SPEELDAG): BELGIË-IJSLAND, VANDAAG OM 20 UUR IN LOTTO ARENA ANTWERPEN

Mwema: wel Belgian Lion, maar nog zonder ploeg


Foto van sport-planet.eu/nl/
Vanavond (20 uur, Lotto Arena) ontvangen de Belgian Lions IJsland. “We gaan op zoek naar een derde zege op een rij,” zegt Jean-Marc Mwema. De Antwerpenaar is momenteel werkloos en op zoek naar een nieuwe werkgever. “Ik panikeer nog niet,” zei Mwema.




Bij de Belgian Lions waren er vroeger wel eens meer spelers die geen contract hadden. Christophe Beghin, Roel Moors en Lionel Bosco zijn maar enkele voorbeelden. De afgelopen jaren was dit gegeven niet meer aan de orde. Jean-Marc Mwema (26) is echter een nieuwe Lions zonder ploeg en dus werkloos. “Dat kan je wel stellen. Gelukkig ben ik geselecteerd voor de Belgian Lions. Enerzijds schitterend richting voorbereiding op het nieuwe seizoen en anderzijds kan je je mentaal focussen op de kwalificatie voor het EK.”
Mentaal lijkt het wel sporen na te laten?
“Dat valt wel mee hoor. Al moet ik toegeven dat ik nu wat nerveus ben. Enkele contacten met ploegen in Frankrijk en Spanje sprongen immers af. Ik panikeer echter nog niet en focus me op de Belgian Lions.”
Je kon nochtans bijtekenen bij Port of Antwerp Giants.
“Ik heb tien schitterende jaren gekend bij de Giants. De club van mijn hart en een ploeg waar ik hopelijk mijn carrière kan afsluiten. Ik word echter 27 jaar in december en ik vond het dan ook het moment om mijn kans te wagen in het buitenland .”
Was het niet gevaarlijk om de deur dicht te trekken in Antwerpen zonder aanbieding?
“Misschien wel, maar ik wilde uit mijn comfortzone. Ik had einde juni al aanbiedingen, maar jammer genoeg heb ik nog niets kunnen afronden.”
Wat op 18 september als de EK-kwalificatieronde voorbij is en je nog niet onderdak bent?
“De komende twee weken hoop ik mijn nieuwe ploeg te kunnen voorstellen. Is dat niet het geval zal ik individueel blijven trainen en ben ik inderdaad werkloos. Financieel kan ik wel tegen een stootje, maar ik wil wel snel die onzekerheid achter de rug hebben.”
Gelukkig zijn er de Belgian Lions. Met je 76 selecties ben je al ancien”
“Door de blessures van enkele sterkhouders is dit een jonge groep. Best leuk en interessant. Ik was al op twee EK’s van de partij en wil graag meehelpen richting een vierde opeenvolgende Eurobasket met de Lions. De jonge groep op sleeptouw nemen, kwalificatie afdwingen en een mooie transfer in het buitenland versieren fonkelen nu op mijn “bucket list”. Vanavond winst tegen de schutters van IJsland en we sluiten de heenronde af met een 3 op 3.”
Programma 3de speeldag (poule A):
19.30 Zwitserland-Cyprus; 20.00 België-IJsland
Stand:
1. België 2-4; 2. IJsland 2-4, 3. Zwiterland 2-2; 4. Cyprus 2-2
Reeds gespeeld: België-Cyprus 65-46; Zwitserland-België 72-87
Zaal: Lotto Arena Antwerpen
Tickets: www.teleticketservice.com; www.basketbelgium.be
TV: rechtstreeks op Sporza

Meer (video-) Interviews over de Belgische Red Lions:   ---  Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten