zaterdag 10 september 2016

ORANGE BASKETBALL / ORANGE LIONS / NA GAME @DUITSLAND / CHARLON KLOOF TOPPER! / COLUMN AART DEKKER: 'Trots! Blij! En Wat Nu?'

Deze Column gaat niet (alleen) over mij, maar -veel belangrijker- over al onze Oranje Basketball Mannen/Orange Lions. Maar ik schrijf graag vanuit mijn persoon, dus het gaat ook een beetje over mij...

Ik had er via mijn Blog en Columns flink aan getrokken -want ik vind het nog veel te stil rond Oranje Basketball- of het effect heeft weet ik niet; ik hoop het maar. Vlak voor de wedstrijd was ik ineens even doodmoe; alsof alles uit mijn tenen was gekomen. Maar toen de eerste bal erin ging gaf Oranje Basketball mij gelijk weer energie...

Trots!

'Trots op Nederland' is een -in ieder geval bij mij- beetje een besmette term geworden. Daarom is het wel prettig om de namen Oranje Basketball en Orange Lions te kunnen gebruiken. Want wat mogen team en staf, maar zeker ook het hele Nederlandse Basketball Trots zijn op dit team. Om hun harde werk in een beperkte situatie, op de prestaties en het spel, maar zeker ook op dit team; een echt en hecht team, waarin de gun-factor groot is, waarin er iedere keer iemand anders opstapt en de kar trekt als het bij een ander even wat minder gaat. En waarin er ook mensen zitten die niet of nauwelijks van de bank komen -of de ene keer wel en dan de andere weer niet- maar wel gewoon doorgaan.

Het Nederlandse Basketball mag ook trots zijn op een groep mensen -spelers, staf en organisatie- die zo hard werken, dat 'Dat andere Oranje' -ik bedoel natuurlijk de voetballers- zich waarschijnlijk niet eens voor kunnen stellen hoe hard, terwijl de voorzieningen en condities onvergelijkbaar beter zijn bij de voetballers. Het is dan ook moeilijk te vatten hoeveel geld er door commerciële partijen en publiek wordt stukgeslagen op een team waarvan de laatste twee jaar -op zijn zachtst gezegd- al dat gespendeerde geld niet helemaal terugkomt in resultaten en genieten voor 'de klanten'...

Maar het meest trots mag het Nederlandse Basketball zijn op dit team, omdat het functioneert zoals het ook in de samenleving zou moeten functioneren; het team heeft een flink contingent spelers met Surinaamse Roots, met Marokkaanse, met Servische, Franse, Amerikaanse en natuurlijk Nederlandse. Maar dat maakt allemaal niet uit; ik denk dat de spelers en staf dat nauwelijks meer zien, tenminste niet in negatieve zin, en al helemaal niet als het om Basketball gaat.
Iedereen is Oranje, speelt en vecht voor Oranje.
Daaraan zouden heel veel mensen in Nederland een voorbeeld kunnen nemen!


Blij!

Mij niet bekend wie foto maakte,gaarne melden voor vermelding
Natuurlijk, ik was/ben ook erg blij, ik neem aan dat iedere Nederlander die erbij was, en velen thuis, dat zijn. Maar dat is niet waarom ik dit schrijf. De reden daarvoor waren de mannen van het House of Sports Social Mediateam -Bas Scharwachter en Dimitri Koopman-
die in Horsens, Denemarken terugkwamen achter de perstafel na een interviewtje met Charlon kloof te hebben gedaan. Ze hadden beiden 'een smile van oor tot oor' nadat ze met Kloof hadden gesproken. Ze zeiden iets in de trend van “Die gozer is zo aanstekelijk positief en blij; het lijkt Churandy Martina wel!”


((( Hier moet het clipje van House of Sports -interviewclip Charlon Kloof na Denemarken uit, ik kon het nog niet vinden )))



De Curaçaose Sprinter is inmiddels een soort van 'Nationale Vertederaar', al zullen er ook (groepen) mensen zijn die andere ideeën hebben. Maar hij is in ieder geval een ontzettend goed voorbeeld voor velen -vooral voor jonge getalenteerde sporters -met zijn “Ik ben Blij! Ik heb alles gegeven...” en zijn prachtige en zich steeds verder ontwikkelende vorm van soort van intelligente humor...”Mijn vader is cool, nog positiever dan ik..” Pauw: “Onze premier Rutte zei 'ik sta bekend als een positief mens, maar Churandy is nog positiever'. Martina “Dan is die derde...”

Maar Charlon Kloof moet niet gezien worden als 'Churandy de Tweede', maar als 'Charlon de Eerste'; hij is nu al ontzettend goed en belangrijk, maar ik verwacht dat hij nog wel even door zal groeien -the Sky zou heel goed the Limit kunnen blijken te zijn voor hem, als hij doorgaat op dezelfde weg als hij al een tijd bewandelt. Als er geen ongelukken gebeuren zal hij straks gezien worden als 'de Beste Nederlandse Pointguard Ooit', daar ben ik van overtuigd. Dus het zou heel mooi zijn als er een sponsor zou komen die zijn potentie als goedlachse, intelligente, hard werkende topsporter zou herkennen en hem persoonlijke -of nog beter: hem en met hem het hele Orange Lions-team, à la dirk Nowitzki in Duitsland, n.b. DiBa, de Nederlandse ING-bank(!)- een contract aanbiedt, waarvan TV-reclame-spotjes een deel uitmaken; dat zou op termijn zomaar de doorbraak bij het grote publiek kunnen veroorzaken voor het Nederlandse Basketball. Nu zullen er mensen zijn die mij voor gek verklaren, maar dat deden sommigen ook toen ik zei dat Nederland een keer, en waarom geen twee keer, van Duitsland kon gaan winnen... Ik schreef in het verleden al meerdere maken over het sponsorship van ING van Dirk Nowitzki en het hele Duitse Basketball -o.a. onder de titel 'Dirk en de Nederlandse Leeuw'- het is natuurlijk opmerkelijk dat het vrijwel ongesponsorde en vergeleken met Duitsland straatarme Nederlandse Oranje Basketball Team, de DiBa-Duitser pakt in eigen land> Onder dit verhaal een column van Leon Kersten die die verder uitdiept. Bekijk vooral de zeer ludieke actie -een teamfoto van Oranje bij het DiBa-sponsorloge op de speelvloer in de Koning Pils Arena in Oberhausen (moeten we dat stukje Duitsland niet gewoon annexeren?

Dus ik hoop dat commercieel Nederland Charlon snel ontdekt als een van de supersterren van de Nederlandse sport, dat hoop ik trouwens ook voor Oranje Basketball als geheel en al die andere Orange Lions ook. Ze verdienen het!

Mij niet bekend wie deze foto maakte, gaarne melden voor vermelding
Meer prachtige foto's van Charlon Kloof en de andere Orange Lions in de wedstrijd uit bij Duitsland vind je --- Hier --- ( https://basketbalfoto.smugmug.com/7-september-2016-FIBA/i-tCzmZgf )


Wat Nu?

Vandaag is alleen Oostenrijk belangrijk; waarschijnlijk de zwaarste wedstrijd. De Orange Lions hebben hun fout van de eerste wedstrijd rechtgezet en zelfvertrouwen getankt, maar elke wedstrijd begint weer gewoon op 0-0 en is pas gewonnen als er aan het eind een winnende stand op het scorebord staat, en tegen AUT liefst zelfs een 'plus vier' of meer.

Denemarken mag niet worden onderschat, maar een zuinige winstpartij volstaat dan op woensdag; en dan zou er een grandioze Finale ontstaan tegen Duitsland op 17 september

Leon Kersten schrijft op zijn Blog weer een van zijn zoals altijd heldere en accurate  Preview-analyses (aanrader!), je leest hem   ---  Hier  ---

Laat ik het persoonlijk muzikaal afsluiten met 'Carl Espen – Silent Storm'; ik heb het vanaf de eerste keer dat ik het hoorde prachtig gevonden. En nu kwam het -op zoek naar iets anders op Youtube- zomaar voorbij...ff luisteren, dacht ik...


Carl Espen-clip:

( )


En toen ik luisterde, toen wist ik ineens; dat is wat er zich in mijn binnenste afspeelt op dit moment; 'het stormt' – het is weer -net als in 2013, 2014 en 2015- een 'Nu of Nooit Moment' voor het Nederlandse Mannen basketball. Iets waarover ik al 15 jaar schrijf en in geloof -tegen alle negatieve winden, en soms stormen in. Nu is het alleen nog even zaak dat mijn interne storm, en de storm die de Oranje Basketball Mannen op het veld laten waaien, zich vertalen naar een 'Oranje Basketball Storm' in de komende acht dagen: in de zaal tegen achtereenvolgend Oostenrijk(Uit) de volgende belangrijkste wedstrijd van het jaar -en een zware klus voor de Orange Lions-, en dan tegen Denemarken Thuis in de 5-Mei-Hel in Leiden -neem die wedstrijd niet 'for granted'!! Dus ook de Oranje Fans moeten dat niet doen!- en dan tenslotte tegen Duitsland(Thuis) waarin -hoop ik- nu wel het publiek voor een Oranje Orkaan gaat zorgen -juist als het misschien even wat minder zou gaan!- en het team over de finish blaast..! Eerste in de Groep van deze EuroBasketbat 2017 Qualifiers; dat zou weer een volgende mijlpaal zijn. En als de Media -die het tot nu toe toch wel erg massaal hebben laten afweten- dan inmiddels ook aangehaakt zijn, dan moet het momentum deze keer wel ten volle worden benut; Commercieel, in de Media -ga dan niet roepen dat 'dit wel leuk en/of incidenteel is' -vier zomers zijn geen incident, maar een ontwikkeling!-, “...maar dat de DBL en de Talent-ontwikkeling in Nederland bedroevend zijn...” Want dat is NIET het geval; er is natuurlijk nog ontzettend veel te verbeteren en een wereld te winnen, maar zonder die twee factoren op tenminste een redelijk niveau, hadden deze vier zomers absoluut onmogelijk geweest!!
Weet u nog wie in 2013 de Kwalificatie binnen haalden? Daarom dus..!

Tenslotte zal deze Oranje Storm er ook voor moeten zorgen dat de NBB en NOC*NSF toch echt hun beleid om zullen moeten gooien, en geld zullen moeten gaan vrijmaken op de komende begrotingen. De argumenten om dat niet te doen hebben elke relevantie verloren; de Nederlandse Oranje Mannen staan er, en kunnen gewoon meedoen met iedereen in Europa, dat is nu toch wel aangetoond, dacht ik zo...


AART DEKKER


Meer video van Oranje Basketball --- Hier ---

Nog meer --- Hier ---



‘ALL-IN’ SVP VOOR DE TOEKOMST, @ORANJEBASKETBAL ALS VOORBEELD

Eén van de eerste dingen die mij gisteren opviel in Oberhausen was het tenue van de kinderen die met de spelers samen het veld opliepen voor de volksliederen. De Nederlanders hadden kinderen bij zich in Duits uniform. De Nationalmanschaft had kinderen meelopen in Nederlandse outfit. Met één enorm verschil; op hun shirts stond ING DiBa.
shirtje
Auw.
Dus de mascottes uit Duitsland in Nederlands tenue hadden wel een hoofdsponsor, notabene een Nederlandse multinational, terwijl het echte Oranje niets voorop het shirt heeft staan.
Met natuurlijk credits voor staalbedrijf Paul Meijering die achterop staat en twee jaar geleden zijn nek heeft uitgestoken voor Oranje.
Maar uhhhh. Is dit niet heel vreemd?
Het was de Nederlandse selectie zelfs opgevallen tijdens de laatste training voor het duel.
ingoranje
Misschien nog wel vreemder omdat Bert Kragtwijk roots heeft bij ING.
NIET VREEMD
Toch vind ik het allemaal niet raar.
Sponsoring gaat al lang niet meer over naamsbekendheid. Al helemaal niet in het geval van ING. Het gaat veel meer over lotsverbondenheid, een soort huwelijk. De sponsor gaat een verbintenis aan en wil daar wat voor terug.
Rabobank in hun wielertijd bouwde in jaren een mooi imago op met dank aan de sport, totdat alles in elkaar stortte (doping en economie).
BV’S
Om in het basketbal tot zo’n verbintenis te komen, moeten alle neuzen dezelfde kant op staan. Bij de mannen, bij de vrouwen, bij de clubs, bij iedereen.
Volmondig durf ik hier te stellen dat dat niet het geval is.
De mannen zijn gescheiden van de basketbalbond nadat die 4 jaar geleden de stekker eruit trok. Te weinig potentie. Ja duh.
Dan zijn de mannenclubs nog verenigd in de FEB, waar 16-voudig kampioen Den Bosch net niet ten onder ging aan de voorzitter. Waar een ploeg een crowdfundingactie nodig had voor een paar duizend euro om te overleven en dat geld niet eens bij elkaar kreeg. Maar ‘thank God’ toch nog overleefde. Waar het met de huidige situatie, ik benadruk huidige, zomaar kan zijn dat de titelverdediger ongeslagen kampioen wordt.
Zo kan ik nog wel even doorgaan over de vrouwencompetitie, over de Talent League.
TROUBLE IN PARADISE
Nou klinkt dit nogal zwartgallig en dat is het ook. Gelukkig zijn er wel mensen, zoals rond Oranje, die beter willen. Alleen gebeurt er te weinig. Dat heb ik al vaker gesteld en het veranderd niet.
Ja er komt een CTO voor jongens onder leiding van de Oranjemannen, althans dat is het plan. Goed, maar het grote plaatje is niet compleet.
Lang heb ik gedacht dat de ‘verlosser’ wel een keer zou opstaan, de man die zou gaan leiden. Helaas is dat al 20 jaar niet gebeurd. Terwijl het ijzer nu -weer- heet is.
Dus ING of wie dan ook met de ambitie om van niets iets te maken bij een van de grootste en meest aantrekkelijke sporten ter wereld, nu is de tijd om in te stappen.
Basketbal is een snelle, fysieke, teamsport met normale opgeleide mensen, benaderbaar en in staat zichzelf en het verhaal te verkopen.
Potentie heeft de sport over heel de wereld en ook in Nederland.
GEZOCHT LEIDER M/V
Er is alleen wat sturing nodig en niet zo’n beetje ook. In dit geval ben ik ook helemaal geen voorstander van democratie.
Nee, de lotsverbonden sponsor mag zich tot op zekere hoogte autoritair opstellen. We doen het zo of niet. Bond, FEB, NMT, mannen, vrouwen, jong en oud, van Donar tot Weert. All-in.
Zo kan de huidige Oranjeselectie inclusief de coaches en begeleiding echt beloond worden voor hun werk.
Ga er maar aan staan. Die mannen zijn al voor het vierde jaar op rij 8 weken in de zomer bij elkaar om wat wedstrijdjes te winnen. Van ganser harte hoop ik dat het zaterdag in Oostenrijk een vervolg krijgt, maar dat mag niet bepalend zijn voor de toekomst.
De echte winst is er pas als het Nederlandse basketbal ECHT geleid gaat worden. All-in.


Alles van Leon Kersten op zijn Blog --- Hier ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten