vrijdag 2 september 2016

COLUMNIST AART DEKKER / ORANJE BASKETBALL / OOSTENRIJK: ´Just a Little Bit Sad....´ / 'Heel even Uithuilen, en dan met Dubbele Kracht Vooruit!'

´Just a Little Bit Sad....´(1)

'Heel even Uithuilen, en dan met Dubbele Kracht Vooruit!' (2)

'Ietwat Teleurstellend, maar er is Hoop!' (3)

Ik heb in mijn dromen en de andere wakkere zeven uur vanaf het moment dat ik uit Leiden naar huis reed, en wakker thuis was tot het moment dat ik dit schrijf, nagedacht over de toon en inhoud van mijn verhaal over de wedstrijd van woensdagavond, thuis tegen Oostenrijk.

Op dit moment kwam ik tot bovenstaande drie titels, en om mijn verhaaltje af te maken dacht ik, ´what the hack´; laat de lezer zelf maar kiezen welke titel bij een verhaaltje over deze wedstrijd het meest van toepassing is...

Dit stukje wordt ook geen verslag, want ik denk dat Leon Kersten en Frank Visschraper live via radio en TV, Joop Vernooij in de traditionele drie Studio Sport/minuten, en een flink aantal scribenten en Social Media-actievelingen daar al genoeg over te berde hebben gebracht...wellicht zelfs teveel..?

Ik wil die producties ook niet allemaal tot me nemen voor het afronden van dit stukje; ik hoop dat het anders is dat al dat andere, en hopelijk ook nog een invalshoek levert die iets toevoegt aan wat alle bovengenoemden al hebben gebracht.

Laat ik beginnen met het slechte nieuws over de wedstrijd Nederland vs. Oostenrijk van gisteravond. Alle lezers van dit stukje weten natuurlijk al lang dat er met 72-75 werd verloren.
Nu is verliezen van een goede tegenstander niet erg -als je er alles en aan hebt gedaan en zelf ook een goede wedstrijd hebt gespeeld- en Oostenrijks speelde een hele goede wedstrijd, op enkele korte stukjes na. Maar het is toch wel heel vervelend om te verliezen als je weet dat je goede kansen had om te winnen, en als je zelf op de meeste punten goed speelde -het rebounden bijvoorbeeld was fantastisch-, maar op andere punten niet. De Orange Lions hadden kansen te over om te winnen, daar waren zelfs de Oostenrijkers duidelijk over; zij prezen zichzelf erg gelukkig met deze winstpartij. Ik was na de wedstrijd in hun hotel om een mij bekende speler na vele jaren weer eens te spreken, en al voor ik hem sprak werd mij al door aanwezige Nederlanders verteld dat die Oostenrijkers uitgelaten en stuiterend van enthousiasme de bus uit, en het hotel binnen kwamen.

Dat feit werd bevestigd door Moritz Lanegger, die ik ooit voor Adidas gescout heb en uit naam van dat bedrijf een paar dagen op sleeptouw mocht nemen tijdens het Finale-weekend van EuroBasket 2007 in Madrid. De Nederlanders aan de bar, die net van mij hadden gehoord hoe de wedstrijd was verlopen, stelden dezelfde vragen nog eens aan hem. En kregen ongeveer hetzelfde verhaal nog eens te horen: hij vertelde hoe blij hij was met de winst, en dat het zomaar heel anders had kunnen lopen. Dat Nederland 'dangerous' was en dat Oranje spelers had waarvoor ze hem knepen. Dat zij erg tevreden waren met hun eigen spel, maar dat alle ervaring die ze hadden in de laatste minuten –toen Nederland in no-time terug kwam van een 10+ achterstand nu niet bepaald zichtbaar was tijdens die fase van de wedstrijd. Het wedstrijdpunt dat Nederland in Leiden liet liggen krijgen we er niet mee terug, maar het kan straks in Oostenrijk dus zomaar andersom uitpakken, dat is een kleine pleister op de wond.

Laat ik dan gelijk maar een ander negatief feit benoemen; de 5-Mei-Hal was woensdagavond nog niet de 6-Mei-Hel die ik in mijn voorbeschouwing als een belangrijke voorwaarde voor een goede uitslag duidde. Ik was er al een beetje bang voor -niet zo vreemd als je op maandag hoort dat er nog maar 3-400 kaarten zijn verkocht- vandaar het hoge gehalte aan wervende teksten in dat verhaal. En bij een teleurstellende kwantiteit bleef het niet; ik denk dat het aantal mensen dat er wel was, voldoende voor winst zou zijn geweest als het voortgebrachte vocale volume veel hoger en vooral vaker zou zijn geweest... De periodes waarin het publiek er wel voor ging zag je dat gelijk terug op het veld in meer Oranje-energie. Het blijft een kip-of-ei-verhaal: moeten de spelers het enthousiasme op de tribune verhogen met hun spel, of moet de fans op de tribune zou duidelijk en krachtig achter hun team staan juist als het (nog) niet goed gaat? Het is duidelijk waar ik sta: echte fans slepen hun team al ver voor de wedstrijd (extra) op gang, en doen er nog een schepje bovenop juist als het wat minder gaat.

Jammer, en nogmaals jammer dus..!

Deze eerste wedstrijd bood dus kansen voor een uitstekende start van deze campagne, en die kans is gemist. Maar dat wil niet zeggen dat er reden is deze campagne gelijk als kansloos te bestempelen; het is wel een stuk lastiger karwei geworden. Dit verlies zal ergens anders gecompenseerd moeten worden, en de afhankelijkheid van wat er in de andere zes groepen gebeurt is groter geworden.

'Wakker worden uit een (misschien wel iets te mooie droom), het Sprookje is Voorbij...' ook dat is een titel die ik boven dit stukje had kunnen zetten... En nu zijn 'we' dus wakker geworden als Middelgroot Basketball-land en Middenmoter in de hoogst competitieve Europees-/Internationale-Basketball-wereld, waar we net als vele min of meer vergelijkbare middenmoters bikkelhard zullen moeten vechten voor de kwalificatie voor EuroBasket 2017. Ik weet niet of de meeste mensen die gisteren wel naar Leiden kwamen, en de portemonnee flink moesten trekken voor hun kaartjes -misschien waren die wel gewoon te duur?- zich al vooraf realiseerden dat het zo moeilijk kon worden. Misschien wel; misschien was dat juist een reden om niet al direct op de banken te gaan staan, de longen uit het lijf te schreeuwen en de handen beurs te klappen..?
Maar dat is in de slijtageslag die Internationaal Basketball heet toch wel zeer gewenst; het publiek moet de 'Zesde Man' zijn, in voor en tegenspoed...

En Moritz Lanegger? Hij was de startende Point Guard, speelde niet spectaculair, maar wel verdienstelijk. Hij vertelde me dat hij weg wilde uit Oostenrijk, zelfs als hij voor weinig geld zou moeten spelen...dat hij dolgraag in Nederland zou komen spelen...en dat heel veel zaken in Oostenrijk vergelijkbaar zijn met wat hij van mij over de Nederlandse situatie hoorde. Wederom: die grote Europese Middenmoot dus. Een verschilletje met Nederland: voor hen is het al een jaar of veertig dat ze voor het laatst op het EK stonden...

Goed, op naar Denemarken dus!

En waar ik nu een beetje op hoop, en iedereen dus ook toe oproep: zou het niet mooi zijn als er in Oberhausen -komende woensdag- een vak in de arena Oranje zou kleuren, en dat dat vak voor onze mannen op het veld duidelijk hoorbaar aanwezig is? Net als in Zagreb, maar dan bijvoorbeeld twee, driemaal zoveel?


AART DEKKER


Leon Kersten heeft een aantal van bovengenoemde punten verder uitgediept, voornamelijk Publiek en Accommodatie, je leest het   ---  Hier   ---

iBasketballpost, met videolink en links naar de Stats:   ---  Hier   ---

Martin Hoekstra schreef het wedstrijdverslag   ---  Hier  --- en daar vind je ook een Fotoserie   ---  Hier  ---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten