donderdag 15 september 2016

ORANJE BASKETBALL VS. DENEMARKEN / COLUMN AART DEKKER: 'Denemarken was Geweldig, Nederland nog net een beetje Beter...'

Roeland Schaftenaar speelde een dijk van een wedstrijd
(Foto OranjeBasketball.nl)
Ik hoorde veel mensen na afloop van de wedstrijd zeggen dat “...Nederland slecht speelde...maar gelukkig wel gewonnen had...”

Wij kregen op onze Perstafel helaas geen Stats tijdens de wedstrijd, dus ik moest puur op mijn gevoel reageren... Ik vond het allereerst een geweldig spektakel; spannend, meeslepend, een geweldige sfeer -gemaakt door een geweldig publiek- en ik vond Denemarken dus geweldig spelen... Nederland heeft een redelijk unieke come-back gemaakt door na een sleutelwedstrijd onnodig te hebben verloren -dat was natuurlijk Thuis tegen Oostenrijk, een team dat toen overigens ook zeer sterk speelde- alle teams 'on the road' te pakken. Maar wat de Denen hebben gedaan -na drie keer vrij kansloos verlies met een groot verschil- eerst 'Grote Buur Duitsland' pakken na drie verlengingen, en dan zo'n wedstrijd spelen in de 5-Mei-Hel van Leiden, dat is gewoon een grootse prestatie! Hoeveel andere teams zouden het hoofd allang in de schoot hebben gelegd en plichtmatig die volgende drie potjes hebben gespeeld? Ik denk niet te weinig...

Nu, thuis -achter mijn PC- heb ik die Stats wel; en die bevestigen mijn gevoel; Nederland heeft helemaal niet slecht gespeeld, zelfs niet eens slecht geschoten -over de hele wedstrijd dan. Wel was er weer het inmiddels traditionele Eerste Kwart, waarin de Orange Lions nog niet helemaal op volle stoom speelden, vooral defensief. Maar dat was de meeste voorgaande wedstrijden ook min-of-meer het geval...en dat pakte (behalve tegen de Oostenrijkers dan) toch niet heel slecht uit toch?! Ik weet niet of dat een keuze is, en al helemaal niet van wie dan, maar vier keer winst op rij; ga vooral zo door zou ik zeggen! Oranje schroeft de duimschroeven gaandeweg de wedstrijden (ook tegen Oostenrijk thuis ging het al zo) steeds verder aan; en dat werkt.

Ik heb inmiddels zoveel vertrouwen in dit team, dat mijn gevoel de hele wedstrijd goed was; ik heb eigenlijk geen moment het gevoel gehad dat Oranje Basketball zou gaan verliezen. Ik ben niet achterlijk; rationeel vond ook ik die ongeveer -10 punten laat in de wedstrijd wel wat veel, maar mijn gevoel bleef goed. Als dit team 'vol gas gaat', en het publiek zorgt voor een stormwind in de rug, dan kan....-bijna-...alles!

Knoop dat in de oren -of moet ik zeggen: 'in de stembanden'?

Een heel klein minpuntje van die lange, hete en enerverende avond: Oostenrijk bleek niet meer in staat zichzelf nog een keer te overtreffen. Ik hoopte daar wel op, maar had al begrepen dat het er niet meer in leek te zitten... Dat betekent dat deze Orange Lions, deze vechtploeg met leeuwenharten, dit team dat zowel verdedigend, als aanvallend, als in de rebound en transitie, en vooral als COLLECTIEF gewoon een HEEL GOED TEAM is, er nog een keer tegenaan moet:

Aanstaande Zaterdag, 19:00h, in de 5-Mei-Hel!

Kaarten zijn er niet meer te koop, tenzij op de Zwarte Markt. De gelukkigen met een kaartje zouden ervoor moeten zorgen 'in vorm' te zijn, en de attributen bij zich te hebben om flink -wat zeg ik; waanzinnig veel!- KABAAL kunnen maken. Wel graag 'menselijk geluid' -klappen, schreeuwen, trommelen, die soort geluid, geen sirenes en dergelijke ongein- het gaat erom dat het publiek als een man energie geeft aan de spelers!

Dit was mijn eerste stukje -vers van de lever- wellicht kom ik nog een keertje terug voor aanstaande zaterdag...nu eerst maar eens ff lekker chillen, en dan goed slapen...

Ik hoop jullie allemaal -in vorm- in de hal -en anders duimend en meelevend voor de buis- te treffen aanstaande zaterdag! Nog een wedstrijd...

AART DEKKER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten