zaterdag 22 juli 2017

COLUMN AART DEKKER / ORANJE BASKETBALL / TALENT-ONTWIKKELING ORANGE LIONS JEUGD / GOED IDEE / TOEKOMST: 'Zelf_Organiseren!'

Cartoon overgenomen van 'vizicoaching'
Ik weet niet of ik al eerder een stukje van deze strekking schreef; ik heb er in ieder geval wel vaker aan gedacht om dat te doen, en ik denk dat het niet de laatste keer is dat ik dat zal doen...
'Zelf Organiseren', daar ben ik ik nogal van...

Maar omdat ik nu bij het Finale-weekend zit van de Fiba-Europe MU20-B-Divisie zit, zullen vaste en pientere lezers wel vermoeden dat ik dat ermee bedoel; het zou goed zijn als wij als Nederland, als het Nederlandse Basketball, zelf eens dit soort Toernooien/Evenementen zouden gaan organiseren!

Doen we dat dan niet...nooit?

We hebben ooit weleens 'iets' gedaan; in het kader van het Vrouwen/Meiden-CTO & Amsterdam, een Women's World Championship U17(2012). Dat was mooi, ook al leverde het wel de nodige interne consternatie op, in de NBB bedoel ik daarmee...terecht of niet-terecht.

Lang daarvoor kan ik me een Europees Kampioenschap -oude stijl- Mannen Junioren herinneren. Voor de jongeren onder mijn lezers; 'Junioren' dat was indertijd -we hebben het over de Jaren'90- de hoogste leeftijdscategorie Jeugd die er bestond, ergens tussen U20 en U18 in. Als je mazzel had -zoals ik- en je was in het tweede deel van een jaar geboren, dan mocht je er drie jaar in spelen -in de zin van dat het dan je eigen leeftijdscategorie was, dus niet als invaller, bankspeler, of wat al niet meer zij- als je pech had twee jaar. De leeftijdscategorieën eronder heetten Kadetten (U16) en Adspiranten/Passarellen (U14), en Mini's (U12). Internationaal werden er alleen Europese Kampioenschappen Kadetten en Junioren georganiseerd.

Oplettende jonge lezers zullen dus concluderen 'Dat er voor jonge spelers nu, dan toch heel wat meer mogelijkheden zijn dan voor jonge spelers toen!' Ze hebben gelijk; want behalve dat er gewoon heel veel meer wordt georganiseerd wat betreft verschillende leeftijdscategorieën, is het ook nog eens zo dat de EK's ieder jaar worden georganiseerd, en dat er niet slechts met 12 landen -na wat voorronden kwamen er 12 teams aan de start van een EK- maar met 16 op A-niveau wordt gestreden, en ieder jaar – dat is ook weleens minder vaak geweest.

Voor Nederland -en vele andere kleinere Basketball-landen- is het vooral van belang, dat er tegenwoordig dus zoiets als een B-Divisie bestaat. Dat betekent dus bijvoorbeeld bij de MU20 16+21=37 landen die in 2017 een tiendaags groot Internationaal Kampioenschap spelen. En voor mensen die denken '...ach, B-Divisie; waar hebben we het over? Stelt toch niets voor!?!' Die mensen hebben het heel erg verkeerd begrepen; want sinds 2004 -toen er voor het eerst een B-Divisie-toernooi werd georganiseerd -ik was erbij, Nederland deed toen nog niet mee- en nu, is er een ongelofelijke ontwikkeling geweest; zowel wat betreft het aantal deelnemende landen -toen iets van 8, of 10- als wat betreft het niveau van spelen!

Goed, twee keer dus in mijn Basketball-leven -inmiddels toch alweer een jaar of drie-en-veertig- heeft Nederland bij de Jeugd een groot Internationaal Toernooi georganiseerd...een keer voor Meiden, en toen betrof het de Wereld-Top, en een keer voor de Jongens, en toen betrof het de Top-12 van Europa...

'Waarom doen we dat eigenlijk (bijna) nooit?', zullen vast wel enkele van die oplettende jonge -en misschien ook wel relatief nieuwe oudere- lezers zich vervolgens afvragen...'Nederland is toch geen achterlijk, armlastig en onderontwikkeld klein landje? In Nederland wordt toch zo wat alles dat een mens maar kan bedenken georganiseerd? Waarom dan geen Internationaal Jeugdbasketball op Topniveau?'

Dat vind ik dus een hele goede vraag! Waarom eigenlijk niet?!?

Op het moment dat ik dit zit te schrijven, wordt voor mijn neus Rusland Vs. Roemenië gespeeld. De ruststand is 46-45, maar dat is bedrieglijk; Roemenië heeft vrijwel de hele eerste helft ruim voorgestaan. Het gastland heeft een goede lichting, en dat is waarschijnlijk de reden dat het zich heeft heeft gekandideerd voor de organisatie van dit grote evenement. Want het is best groot; 21 landen, de meesten met 12 spelers -enkele inderdaad arme landen spelen met 10- en elk toch gemiddeld zeker met zo'n 5, 6 M/V staf, en bijna iedereen met een scheidsrechter – Nederland niet, begreep ik; waarom eigenlijk niet? Geen scheidsrechter te vinden die wat oefening op Internationaal Niveau kon gebruiken? Of...Nee, laat ik me daar niet begeven. Dat zijn dus alleen al binnen en langs de lijnen zo'n 400 mensen, en daar komen er nog flink wat bij om alles organisatorisch in goede banen te leiden...

In deze Halve Finale zitten er zo'n 600 -mijn schatting- toeschouwers te kijken. De entree is gratis. Maar vorig jaar in Chalkida puilde de hal -met zeker zo'n 2.000 betalende(!)- iedere avond als Griekenland speelde uit. Terwijl de wedstrijden ook Live op TV werden uitgezonden.
Dan heb je het dus over 'aardige business/serieus geld'.

Oudere, door de wol geverfde -niet zelden cynische- 'basketball-dieren' zeggen dan; '...natuurlijk; het gaat om een heleboel geld! Dat kan toch (NOOIT! / helemaal NIET) in Nederland. Kost VEEL te veel!'

Ik ben het daar niet mee eens; ik denk dat het Nederlandse Basketball inmiddels wel rijp is voor de organisatie van zo'n Mannen Toernooi in een B-Divisie.

MU20?

Dat kan, maar dat hoeft niet; het kan ook een MU16 of een MU18-toernooi zijn...
Het zou verstandig zijn (ook) te organiseren voor een goede lichting; wie weet geeft het 'Thuis spelen' dan net dat kleine duwtje wat zo'n lichting over de drempel stuwt..!
Zodat de volgende lichting het op A-Divisie-niveau mag gaan laten zien...

Ik verwacht ook dat er -in Nederland- best wel aardig wat publiek zal komen, en dat die mensen nog best wat willen betalen ook. En ja; misschien moet er wat geld bij -als er bijvoorbeeld geen of onvoldoende hotelkamers van behoorlijke kwaliteit voor de juist prijs beschikbaar zijn- maar dat moet dan maar een keertje!

Als is het alleen maar om de cynici, en de negativo's te laten zien dat het WEL KAN!

En omdat veel mensen dan de ogen open zullen gaan als het gaat om hoe hoog het niveau wel niet is, en wat een mooie sport; ook op B-Divisie-niveau. En als het gaat om hoe klein de verschillen vaak zijn tussen wel meedoen om de Promotieplaatsen, en om de plaatsen daaronder...

Ik zeg: 'Gewoon een keer doen! We zijn toch geen armzalig, arm ontwikkelingsland!?! Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat ontwikkelingslanden minderwaardig zijn en niets te bieden hebben.

Mijn favoriet voor de eerste plaats in dit toernooi, was -na de wedstrijden Rusland Vs. Groot-Brittannië en Rusland Vs. Nederland te hebben gezien- was trouwens Rusland. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dat het beste team in dit Europese Kampioenschap in de B-Divisie is. Maar de Roemenen staan wel al vrijwel de hele wedstrijd voor...het publiek -de zaal zit ongeveer halfvol, maar dat is genoeg; denk aan een soort van Maaspoort met publiek dat zich echt laat horen- zorgt voor een een mooie ambiance; dat laatste kleine duwtje over de drempel..! Er is zelfs een echte Mascotte; die had ik op eerdere dagen nog niet gezien...

Bedenk eens wat zo'n ambiance zou kunnen doen met jonge talentvolle -dan eindelijk eens thuisspelende!- Orange Lions...


AART DEKKER





Geen opmerkingen:

Een reactie posten