zondag 2 juli 2017

Meesterlijk; Ricard 'Ricky' Rubio op U16 EK in 2006

REPOST(2 juli 2017)

omdat ik vijf jaar geleden nog maar een fractie van de volgers had dan ik er nu heb. Omdat veel van de nieuwe mensen onderstaande post dus waarschijnlijk gemist hebben...nogmaals...

Rayon West is niet meer, de Rayon West Finals (dus?!?) ook niet meer...Ricky Rubio is inmiddels -tegen de verwachting van vele insiders in- een gevestigde waarde in de NBA...


Mijn post van 15-5-2012:

Afgelopen vrijdag woonde ik de Rayon West Finals VU22 Finale bij. Het werd een historische finale, zeker voor Rayon West; ik heb me laten vertellen dat zelfs enkele OT's tijdens dit mooie evenement zeldzaam zijn, deze Finale -de enige op de vrijdagavond- kende er 4!!! Uitslag 106-105, duur meer dan 3 uur. Door de aanvangstijd van 21:00h betekende dit een eindtijd van ruim voorbij middernacht. Geen eitje dus voor de 'ref op leeftijd', Luc Reuvers...maar ja, dan had hij in het begin maar iets rustiger aan moeten doen met het fluiten van persoonlijke fouten, nu haalden 11 (van de 20) speelsters het eind niet. En dat feit droeg zeker bij aan het heroïsche van deze pot, waarin de uiteindelijke winnaressen (Grasshoppers uit Katwijk) het grootste deel van de 20 minuten verlengingen met 4, 3, en zelfs 2 speelsters speelden. Zoals zo vaak, betekende de getalsmatige overmacht van tegenstander Binnenland uiteindelijk geen overwicht in de score...

Een spektakel van de eerste orde dus, dat door enkele honderden mensen werd bijgewoond en uitgezeten. Mij deed het natuurlijk denken aan de 'Break-Out Game' naar een wereldpubliek van de toen 15-jarige 'Ricky' Rubio. Even dacht ik zelfs dat de uitslag van die wedstrijd, een heuse EK-Finale voor U16 tussen Spanje en Rusland, identiek was aan de uitslag afgelopen vrijdag. Dat bleek net niet het geval; toen was het 106-110, na drie verlengingen. De winnende basket was ook niet, zoals afgelopen vrijdag, een driepunter van eigen helft. Zulke onmogelijke schoten werden wel meerdere keren gescoord door beide teams, maar die vielen tegen het einde van de diverse 'buzzers' (reguliere speeltijd, 1e OT en 2e OT).

Een mooie gelegenheid deze fantastische wedstrijd nog eens op te halen: hier is'ie voor de volle 1h41min:

Oh ja, Rubio scoorde er 51, had 24 rebounds, 12 assists, en 7 steals..!!! (Hij was toen dus 15 jaar oud, een kleine 1.90 lang, en zo licht als een veertje... De wedstrijd werd bijgewoond door zo'n 2500-3500 toeschouwers, die van de zaal zeker 4 uur lang een kolkende massa maakten; een unieke ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten