zondag 2 juli 2017

COLUMNIST LEON KERSTEN / 3X3 vs. 5-ON-5 / VROUWEN VS. MANNEN / (GEEN) INTEGRAAL BELEID: 'DRINGEND GEZOCHT: ALOMVATTEND PLAN VOOR NEDERLANDS BASKETBAL'

Mensen die mijn posts volgen, weten dat ik van mening ben dat Journalist/Columnist Leon Kersten een hele goede is, en ook dat wij nogal wat meningen delen (weer: mijn mening). Ik raad dan ook altijd eenieder -maar zeker de Echte Basketballiefhebber!- aan zijn wekelijkse Column en andere stukken, bijdragen te consumeren.

In zijn nieuwste Column heeft hij het over 3x3 vs. 5-tegen-5, Vrouwen vs. Mannen en over het gebrek aan een integraal plan voor het hele Nederlandse Basketball. Zaken die mij ook altijd bovengemiddeld bezighouden.

Dus ik zou zeggen: Lees, ennuuuh, Reageren? Graag!

AART DEKKER






DRINGEND GEZOCHT: ALOMVATTEND PLAN VOOR NEDERLANDS BASKETBAL.


Vooropgesteld alle respect voor de Nederlandse mannen en vrouwen 3×3. Op een wereldkampioenschap met alle landen aanwezig zilver halen (mannen) en vierde worden (vrouwen) dan is er een goede prestatie geleverd. Een WK hockey of WK schaatsen kent minder deelnemers en wordt door vele in dit land wel heel hoog aangeslagen.
Tegelijk moet ik eerlijk bekennen dat ik nog weinig gevoel heb bij het 3×3 basketbal. Voelt voor mij erg aan als een leuk idee van een commerciële gast bij de FIBA die zag dat beachvolleybal erg aansloeg.
Nou heb ik ook mijn twijfels bij beachvolleybal, maar dat kent een oorsprong op de stranden van enkele tropische landen. Bovendien ziet het er lekker uit.
Dat laatste geldt niet voor 3×3, hoeven we niet moeilijk over te doen. Voor mij is het toch erg hetzelfde als 5×5 maar dan met minder en op een kleiner veld.
TOKIO
Evenwel heeft de lobby van de FIBA het voor elkaar gekregen dat 3×3 een Olympische sport is in 2020. Dus mijn vraagtekens en -voorlopig- die van iedereen zijn niet relevant. Daarbij is de kans groot dat er voor Oranje (veel) meer concurrentie komt van andere landen nu de sport Olympisch is geworden.
Mijn gevoel bij 3×3 kan ook gewoon conservatisme zijn. Ik vraag het mezelf ook al een paar dagen af. Ben ik te star in mijn gedachten, sta ik niet open voor iets nieuws?
Ik ga het gewoon een kans geven. Moet ook wel want 3×3 staat op de agenda. De aandacht afgelopen week voor de prestaties was ook zeer behoorlijk.
Meer aandacht ook dan 5×5 krijgt. Ligt er uit die hoek een stukje jaloezie op de loer? Wie weet.
1 + 1 KAN 3 WORDEN
Ik denk trouwens dat 3×3 en 5×5 goed samen kunnen gaan. 3×3 is vooral zomers, 5×5 de rest van het jaar.
Laten we wel zijn, alle aandacht die basketbal in Nederland krijgt is meegenomen want heel florissant is het allemaal niet.
Binnen het Nederlands basketbal ontbreek in mijn ogen de rode lijn. De Nederlands Basketbal Bond is geen bindende factor. Voorzitter Francisca Ravenstein hielp eigenhandig bijna het mannenbasketbal om zeep en enige visie heb ik van haar nog nooit vernomen. De technisch directeur komt uit het rugby. De lobby voor 3×3 is vele malen groter dan voor 5×5.
De vrouwen hebben het, mede door de grote financiële steun van de NBB, aardig voor elkaar, maar het A-team moet zo langzamerhand wel eens gaan oogsten.
Bij de mannen hebben we NBB, NMT, FEB, DBL, maar acht ploegen en geen leider/leiding.
Zo graag zou ik een masterplan zien voor het totale Nederlandse basketbal. Vooral omdat dit land echt te klein is voor allemaal verschillende BV’s met overlappende belangen.
Een masterplan met doelen: voor ledengroei (hoe meer zielen, hoe meer vreugd en keus), doelen voor mannen en vrouwen, jong en oud, valide en invalide, topsport en breedtesport, oranje, 3×3 en 5×5, eredivisie en alle andere divisies. Dat moet hand in hand gaan met marketingdoelen zodat de basketbalsport in Nederland groeit en iedereen wint.


De originele versie van deze Column lees je --- Hier --- en alle Columns van Leon Kersten zijn --- Hier --- te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten