In @nrc@nrc @nrc: Fokke&Sukke zijn dom, #rechts&snappen er niets van (maar je kunt wèl met ze #lachen!) https://t.co/XVJerSu9Ir
— Aart Dekker (@AartDekker) June 28, 2026
Mijn Passie? Delen(want 'Gedeelde Vreugd=Dubbele Vreugd & Gedeelde Smart=Halve Smart).Zie mijn Blog-bijdragen dus als mijn middel om wat me interesseert te delen. Als Links, Reposts, en regelmatig in de vorm van Column, Analyse of Commentaar & al dan niet bijtend, ironisch, of roerend statement. Mijn intentie is iedere dag iets van waarde door te geven... Ik krijg ook graag feedback; dus Volgen en Reageren stel ik zeer op prijs!
In @nrc@nrc @nrc: Fokke&Sukke zijn dom, #rechts&snappen er niets van (maar je kunt wèl met ze #lachen!) https://t.co/XVJerSu9Ir
— Aart Dekker (@AartDekker) June 28, 2026
In @nrc Fokke & Sukke zijn échte #Hitte-specialisten, en hebben... https://t.co/sTbAxPei9V
— Aart Dekker (@AartDekker) June 26, 2026
Laat ik beginnen met nadrukkelijk te stellen dat er op de winst van Landstede Hammers in wedstrijd-3 afgelopen zondagmiddag weinig af te dingen valt. De Zwollenaren spelen deze playoffs – zoals Leon Kersten in zijn stuk al schreef – ogenschijnlijk stoïcijns en stabiel, en benutten een veel groter deel van de kansen die ze krijgen dan hun opponenten.
Zwolle verdient de voorsprong van 2-1 dus en kan het vanavond in eigen huis afmaken.
Toch had ik een licht katterig gevoel na afloop van G3. Die kater werd vooral veroorzaakt doordat het basketballfeest dat in de lucht hing – eindelijk weer eens live op TV bij NOSSport – in het water viel; dat voelde voor mij als een gemiste kans voor het Nederlandse basketball.
Oorzaak was eerst en vooral dat het overgrote deel van de spelers van ZZ Leiden op hun tandvlees speeld, als ze al speelden... Daarnaast was er – ik heb lang geworsteld met de vraag of ik erover moest schrijven – de rol van de scheidsrechters in deze wedstrijd. Sterker nog; ik had al een hele verhandeling klaar over fluiten in het algemeen en in deze wedstrijd in het bijzonder.
Samengevat: scheidsrechters hebben so-wie-so al een lastige taak, en in deze wedstrijd was het – door de duidelijk waarneembare uitputting bij veel Leidenaren – nog eens extra moeilijk. Laat ik het bij houden dat de refs op meerdere momenten opeenvolgende ongelukkige beslissingen namen, met grote gevolgen. Ik kan absoluut niet stellen dat – zelfs bij een perfect gefloten wedstrijd – ZZL zou hebben gewonnen. Wel dat het dan waarschijnlijk langer een stuk spannender had kunnen blijven. Dan zou het publiek wellicht niet stil zijn gevallen en had de reclame voor het basketball wellicht tot het eind van de wedstrijd kunnen duren.
Maar zo ging het dus niet. Ik zag al vroeg in de wedstrijd spelers die normaal fluitend het einde van een wedstrijd halen naar adem happen. De playoffs beginnen voor Leiden een lijdensweg te worden. Dat is wel vaker het geval – het is playoffs eigen – maar de mate waarin vond ik pijnlijk om te zien...wat dat betreft zou je bijna wensen dat de Hammers het vandaag in een ongetwijfeld ook feestelijke sfeer afmaken. Zwolle heeft een grote kans om dat ook daadwerkelijk te doen.
Maar toch, het is nog steeds niet afgelopen. Leon Williams zei na de wedstrijd: ´We mogen niet denken dat het gemakkelijk wordt, deze tegenstander geeft nooit op.´ Leon Kersten dook in de historie en zag daar reden voor hoop voor de Leidenaren.
Wel is de kans dat Leiden alsnog kampioen stukken kleiner geworden. Wat dat betreft zat ik er
in mijn vorige stuk flink naast. En zelfs al zou Leiden er vanavond weer in slagen – op al dan niet op miraculeuze wijze – de stand gelijk te trekken, is de kans dat aanstaande vrijdag ook de vijfde en beslissende wedstrijd ook weer door het uitspelende team wordt gewonnen aanzienlijk. De factor ´ervaren druk´ weegt in deze serie blijkbaar voor beide teams zwaar. En die ligt dus nu weer bij Landstede Hammers.
Laat ik het daarbij houden, want ook uw columnist loopt inmiddels op zwaar versleten tandvlees...dan is het niet slim om gevoelige kwesties aan te snijden...
Rest mij de hoop uit te spreken dat het seizoen op fraaie wijze zal worden afgesloten, vanavond of anders aanstaande vrijdag in Leiden!
Mis het niet!
De zaal in Zwolle is vanavond uitverkocht.
Tickets voor de wedstrijden in Leiden --- Hier ---
De wedstrijden zijn via livestreams te zien op BNXT.TV en NOSSport.
Iedereen veel plezier!
AART DEKKER
@lAmJonStewart behandelt als @nyknicks #fan de #waanzin / #hypecultuur rond Game-3 van de @NBAFinalsNews en zet daar #Elmo van de @TheMuppets bij in. Ondertussen krijgen ook de #gokcultuur en de #allesofnietscultuur nog een #veegje mee... Kortom: #Briljant! https://t.co/Ks5ChXWar8
— Aart Dekker (@AartDekker) June 9, 2026
Ik @nrc vragen @fokkesukke een #hypotheek aan bij @IngBankNV_Ph en krijgen dan... https://t.co/zhJT2vcTV9
— Aart Dekker (@AartDekker) June 9, 2026
ING gaat als eerste Nederlandse grootbank op grote schaal AI inzetten als hulpmiddel bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. Dat schrijft het Financieele Dagblad deze ochtend. Zo moeten huizenkopers sneller duidelijkheid krijgen of ze bij ING een lening kunnen afsluiten.
De bank heeft moeite om nieuwe hypotheekbeoordelaars aan te trekken. De beslissing of iemand een hypotheek krijgt of niet, blijft volgens de bank altijd bij een ING-medewerker liggen.
ABN Amro, Rabobank, ASN en Triodos gebruiken ook kunstmatige intelligentie, maar gaan daarin minder ver. Zij zetten dat bijvoorbeeld in bij het opstellen van gespreksverslagen, en de controle en verwerking van aangeleverde documenten.
In @nrc : #Oouch! @fokkesukke hebben dit jaren verzwegen... #VVD https://t.co/aEF53iNDmG
— Aart Dekker (@AartDekker) June 8, 2026
Basketball speelt een belangrijke rol in mijn leven. Toen ik 14 was zag ik voor het eerst een wedstrijd. Ik zag balkunstenaar Jerome Freeman voor Frisol/Rowic tegen (ik meen) Jugglers spelen; mijn leven was veranderd.
Het duurde nog wel even voor ik lid werd van Frisol/R, toen was 15. Het is niet zo dat Basketball voor mij 'alles' was (of is). Het is wel een belangrijk onderdeel; ik werd 'Basketballer', en dat zal ik blijven voor de rest van mijn leven. Daarbij maakt het niet eens veel uit dat ik zelf niet meer kan spelen; ik was Speler en nu doe ik andere dingen in het Basketball.
Hoe het Nederlandse Basketball reilt en zeilt, telt dus voor mij; het houdt mij bezig en ik zou graag beter zien gaan. Dus wil ik daar mijn steentje aan bijdragen.
Het kan zijn door Kinnesinne, Frustratie, Sensatielust, Domme Onwetendheid, Profileringsdrang, Persoonlijke Aversie, enzovoort; er wordt in en rond het Nederlandse Basketball nogal eens met modder gegooid. Daar baal ik weleens van.
Basketball is een schitterende sport; met voetbal de grootste teamsport ter wereld, spectaculair en een mooie metafoor voor het 'gewone leven'; alles zit erin.
Alleen weten in Nederland slechts relatief weinig mensen dat, en dat is jammer, want de sport Basketball verdient een groter en belangrijker podium in de Nederlandse samenleving.
O.a. daarom schrijf/deel ik, op deze Blog of in mijn column op www.iBasketball.nl .