zondag 28 juni 2026

NRC-OPINIE CARTOON: Fokke & Sukke zijn dom, #rechts & snappen er niets van (maar je kunt wèl met ze #lachen!) / #Hitte #Wetenschap & #Politiek /

 

Van NRC.nl op 26 juni 2026, meer NRC FoSu   ---  Hier  ---

en nog veel meer Fokke & Sukke   ---  Hier  ---


vrijdag 26 juni 2026

#SHARTIE AART DEKKER: Twee #cartoons van #JoelPett (#USA) met 18jr ertussen tonen #kortzichtigheid van #rechts...

Ik was in de USA(zomer 2008) en het was groot nieuws; er was een belangrijke brug ingestort door een vreselijk slechte staat van onderhoud. De Pullitzer-prijswinnende cartoonist Joel Pett maakte er het bovenstaande plaatje bij...

#SHARTIE AART DEKKER

Twee #cartoons van #JoelPett (#USA) met 18jr ertussen tonen #kortzichtigheid van #rechts... 

Instorten - met verkeer erop -  zóver is het in Nederland van 2026 nog niet, ik zie het met cruciale infrastructuur met druk verkeer erop - dus met (vele) doden en gewonden en al - ook nog niet direct gebeuren; daarvoor hebben we in Nederland nog net genoeg plichtsgetrouwe waarschuwende ambtenaren en politici die ´dat risico niet wagen te nemen´...maar óók in Nederland komen we 50-100 miljard tekort om onze infrastructuur goed te onderhouden. ´Bij ons´ vertaalt het kortzichtige rechtse beleid van vooral #VVD- en soms #CDA-politici zich vooral in onnodig hoge kosten op langere termijn en eindeloze vertragingen en/of jarenlang ver omrijden voor nabij-wonenden (en ik kan het weten, want ik woon zowat aan de oprit van de Haringvlietbrug(-en), en Hoeksewaarders als ik zijn verder afhankelijk van Toltunnel de Kiltunnel en de Heinenoordtunnel. ´Hier´ wordt door velen van Rechts tot Links vooral de volgende langdurige sluiting van de Haringvlietbrug erg gevreesd..! 
 
Maar doden en gewonden bij dit soort te voorziene rampen, nee daarvoor moet je in Derde Wereld-landen als Italië en de MAGA USA zijn...
 
De bovenstaande cartoon (en de bijbehorende lezersbrieven van 2008 in USA Today hieronder) was dus van 2008...
 
Inmiddels zijn we 18 jaar verder en het kortzichtige rechtse rotbeleid heeft 18 jaar verder kunnen rotten - al ben ik niet goed op de hoogte van wat Trump van het zeer ambitieuze infrastructuur-onderhoudsprogramma van Joe Biden heeft heel gelaten...
 
Maar nu gaat het dus ook niet langer over een kapotte brug, tunnel of wegdeel; het gaat nu dus over de toekomst van de Planeet - of die een beetje leefbaar blijft - en over de toekomst van ´onze kinderen´, en alles wat daar tussenin zit... 
 
Dat tekende Joel Pett recent:
 
 

Meer over Cartoonist Joel Pett   ---  Hier  --- 

Meer van Joel Pett   ---  Hier  --- 

 
Punt is natuurlijk dat ook 18 jaar geleden Amerikaans beleid als grote impact op ´ons´ elders in de wereld had of kon hebben...maar nu verschroeien wij hier van jaar tot jaar erger door het obstructieve beleid van die Rechtse Gekken, en dan hebben we het nog maar niet over die delen van de wereld waar de mensen niets te maken hebben met de oorzaken van Klimaatopwarming, ook nauwelijks of geen mogelijkheden hebben tot adaptatie, maar de klappen nu al superhard aankomen...
 
En het hoofddoel van de VVD lijkt te zijn om zoveel mogelijk Trump-volgend te zijn...
 
(AD)
 

 

@nrc #cartoon: Fokke & Sukke zijn échte #Hitte-specialisten, en hebben zoiets meteen... / #HitteGolfJuni2026 / Extreem Weer o.a. a.g.v. #Klimaatopwarming /

 

Van NRC.nl op 22 juni 2026, meer NRC FoSu   ---  Hier  ---

en nog veel meer Fokke & Sukke   ---  Hier  ---


woensdag 10 juni 2026

COLUMN AART DEKKER #BNXT FINALS NEDERLAND: Op het tandvlees spelend, verspeelde Leiden in G3 het zwaar bevochten thuisvoordeel weer – stabiel Landstede bijna kampioen...maar hoe gaat het om met die druk (4)


COLUMN AART DEKKER #BNXT FINALS NEDERLAND

Op het tandvlees spelend, verspeelde Leiden in G3 het zwaar bevochten thuisvoordeel weer

Stabiel Landstede bijna kampioen...maar hoe gaat het om met die druk

(G1(68-86), G2(59-51), G3(61-75), G4-Woe 10 juni in Zwolle (19h30), evt. G5-Vrij 12 juni)


Laat ik beginnen met nadrukkelijk te stellen dat er op de winst van Landstede Hammers in wedstrijd-3 afgelopen zondagmiddag weinig af te dingen valt. De Zwollenaren spelen deze playoffs – zoals Leon Kersten in zijn stuk al schreef – ogenschijnlijk stoïcijns en stabiel, en benutten een veel groter deel van de kansen die ze krijgen dan hun opponenten. 

 

Zwolle verdient de voorsprong van 2-1 dus en kan het vanavond in eigen huis afmaken.


Toch had ik een licht katterig gevoel na afloop van G3. Die kater werd vooral veroorzaakt doordat het basketballfeest dat in de lucht hing – eindelijk weer eens live op TV bij NOSSport – in het water viel; dat voelde voor mij als een gemiste kans voor het Nederlandse basketball.


Oorzaak was eerst en vooral dat het overgrote deel van de spelers van ZZ Leiden op hun tandvlees speeld, als ze al speelden... Daarnaast was er – ik heb lang geworsteld met de vraag of ik erover moest schrijven – de rol van de scheidsrechters in deze wedstrijd. Sterker nog; ik had al een hele verhandeling klaar over fluiten in het algemeen en in deze wedstrijd in het bijzonder.


Samengevat: scheidsrechters hebben so-wie-so al een lastige taak, en in deze wedstrijd was het – door de duidelijk waarneembare uitputting bij veel Leidenaren – nog eens extra moeilijk. Laat ik het bij houden dat de refs op meerdere momenten opeenvolgende ongelukkige beslissingen namen, met grote gevolgen. Ik kan absoluut niet stellen dat – zelfs bij een perfect gefloten wedstrijd – ZZL zou hebben gewonnen. Wel dat het dan waarschijnlijk langer een stuk spannender had kunnen blijven. Dan zou het publiek wellicht niet stil zijn gevallen en had de reclame voor het basketball wellicht tot het eind van de wedstrijd kunnen duren.


Maar zo ging het dus niet. Ik zag al vroeg in de wedstrijd spelers die normaal fluitend het einde van een wedstrijd halen naar adem happen. De playoffs beginnen voor Leiden een lijdensweg te worden. Dat is wel vaker het geval – het is playoffs eigen – maar de mate waarin vond ik pijnlijk om te zien...wat dat betreft zou je bijna wensen dat de Hammers het vandaag in een ongetwijfeld ook feestelijke sfeer afmaken. Zwolle heeft een grote kans om dat ook daadwerkelijk te doen.


Maar toch, het is nog steeds niet afgelopen. Leon Williams zei na de wedstrijd: ´We mogen niet denken dat het gemakkelijk wordt, deze tegenstander geeft nooit op.´ Leon Kersten dook in de historie en zag daar reden voor hoop voor de Leidenaren.


Wel is de kans dat Leiden alsnog kampioen stukken kleiner geworden. Wat dat betreft zat ik er

in mijn vorige stuk flink naast. En zelfs al zou Leiden er vanavond weer in slagen – op al dan niet op miraculeuze wijze – de stand gelijk te trekken, is de kans dat aanstaande vrijdag ook de vijfde en beslissende wedstrijd ook weer door het uitspelende team wordt gewonnen aanzienlijk. De factor ´ervaren druk´ weegt in deze serie blijkbaar voor beide teams zwaar. En die ligt dus nu weer bij Landstede Hammers.


Laat ik het daarbij houden, want ook uw columnist loopt inmiddels op zwaar versleten tandvlees...dan is het niet slim om gevoelige kwesties aan te snijden...


Rest mij de hoop uit te spreken dat het seizoen op fraaie wijze zal worden afgesloten, vanavond of anders aanstaande vrijdag in Leiden!


Mis het niet!


De zaal in Zwolle is vanavond uitverkocht.


Tickets voor de wedstrijden in Leiden --- Hier ---


De wedstrijden zijn via livestreams te zien op BNXT.TV en NOSSport.


Iedereen veel plezier!


AART DEKKER

 



dinsdag 9 juni 2026

#Briljante #Satire van Jon Stewart in The Daily Show: NY Knicks zetten New York op Stelten met #NBAFinals Game-3 / EVEN NADENKEN / #GOKKEN #PROSTITUTIE #HYPECULTUUR #GOKCULTUUR #ALLESofNIETS /

 

#NRC-OPINIE #CARTOON #FoSu: Fokke & Sukke zitten met hun oren te klapperen als ze een #hypotheek aanvragen bij #INGBank / MEEST GEHATE BANK VAN NEDERLAND OP WEG NAAR DE AFGROND... /

Van NRC.nl op 9 juni 2026, meer NRC FoSu   ---  Hier  ---

en nog veel meer Fokke & Sukke   ---  Hier  ---


 

 

OOK UIT NRC: 

ING gaat hypotheken met AI beoordelen

ING gaat als eerste Nederlandse grootbank op grote schaal AI inzetten als hulpmiddel bij het beoordelen van hypotheekaanvragen. Dat schrijft het Financieele Dagblad deze ochtend. Zo moeten huizenkopers sneller duidelijkheid krijgen of ze bij ING een lening kunnen afsluiten.

De bank heeft moeite om nieuwe hypotheekbeoordelaars aan te trekken. De beslissing of iemand een hypotheek krijgt of niet, blijft volgens de bank altijd bij een ING-medewerker liggen.

ABN Amro, Rabobank, ASN en Triodos gebruiken ook kunstmatige intelligentie, maar gaan daarin minder ver. Zij zetten dat bijvoorbeeld in bij het opstellen van gespreksverslagen, en de controle en verwerking van aangeleverde documenten.

 

maandag 8 juni 2026

#CARTOON #NRC: #Oouch! @fokkesukke hebben dit jaren verzwegen... / #VVD /

Van NRC.nl op 8 juni 2026, meer NRC FoSu   ---  Hier  ---

en nog veel meer Fokke & Sukke   ---  Hier  ---