Cartoon overgenomen van Erasmusmagazine.nl 'De Toeslagen-affaire...' ,(DUO-affaire, e.v.a. 'Schandalen van Rutte')
Cartoon Bas vd Schot, meer Bas van der Schot voor bijv. de Volkskrant --- Hier ---
*
SHARTIE AART DEKKER / HET BLIJFT LASTIG...UITLEGGEN
DE BUREACRATISCHE HEL NEDERLAND BESTAAT!
N.A.V. NRC-RTD-COLUMN SHEILA KAMERMAN
SCHOT-CARTOONS & ERASMUS WETENSCHAP COLUMN
'De toeslagenaffaire is ook het gevolg van...Zerotolerancebeleid'
De een noemt mij 'Van het padje...', een ander meent mij te moeten verketteren of uitkafferen, maar gelukkig krijg ik ook regelmatig - veelal via persoonlijke berichten; niet iedereen durft dat openbaar... - bijval in de trend van 'Precies! Zoals jij het opschrijft is het...beleef ik het ook...zie ik het anderen overkomen...' En dan denk ik weer: 'Zie je...snaar geraakt; blijkbaar ook aardig het - al dan niet genuanceerde; daarover verschillen dan dus de meningen - midden gevonden.'
Want het blijft lastig; om in het gefragmenteerde Nederland iedereen in een keer bereiken.
Het blijft lastig om aan meer geprivilegieerde mensen uit te leggen hoe het is om:
- Toeslagenslachtoffer,
- Uitkeringstrekker,
- Bijstand-overlever,
- Chronisch zieke,
- Onterecht door een van de 'Algoritmen van Rutte' of een overijverige ambtenaar 'Getargete' persoon te zijn...als je moet vechten tegen de ambtelijke molens...dan ben je vaak zo goed als kansloos!
Ik zou hier nog talloze getypeerde groepen aan toe kunnen voegen, maar de hierboven genoemde categorieën bevatten al honderdduizenden mensen die stuk-voor-stuk ervaren (hebben) dat het kwaad kersen eten kan zijn/is met een overheid - en vlak ook de grote, net zo bureaucratische, bedrijven als de grootbanken en andere molochs die zich bij voorkeur onbereikbaar houden achter websites zonder telefoonnummers, Chatbots en, mocht je dan toch na veel zoeken een telefoonnummer vinden, Call-centres waar mensen zitten die veelal tot taak hebben mensen vriendelijk doch beslist af te poeieren, niet uit! - die mensen/klanten vooral als nummers, dossiers of te plukken cash-cows zien. Dus het lijstje uitbreiden zodat het de/enkele) miljoenen mensen 'aan de onderkant' betreft die met dit soort verschijnselen omvat dient slechts de volledigheid, maar voegt kwalitatief weinig toe...
Ik behoor ook tot die groep - loop mezelf regelmatig compleet te pletter tegen al die bureaucratische onwil, onmacht, onverschilligheid, of zelfs regelrecht kwade wil - maar ik ben dan nog in staat om een en ander redelijk te verwoorden, en - al zakt de moed me steeds vaker in de oververmoeide schoenen - om terug te vechten, mocht ik eens wat energie te besteden hebben...dus kruip ik regelmatig maar weer achter mijn van ouderdom krakende laptopje in de hoop dat mijn stukje tenminste een persoon bereikt waar een kwartje valt, die wellicht denkt ' Oh, zit het zo? Misschien heeft' ie wel gelijk; ik ga er wat aan doen...' Of anders tenminste iemand die zich herkent, en denkt: 'Ok, ik ben dus niet de enige...' Ik leg de lat der verwachtingen niet hoog; ben tevreden als het het minimale effect heeft van een persoon voor/bij wie het een heel klein beetje werkt of helpt...
Maar er zijn professionele schrijvers/journalisten/columnisten die ervoor betaald worden, wellicht veel meer gezag hebben dan ik, of in ieder geval de kust van het puntig verwoorden beter beheersen dan ik, dus daarom deel ik...opdat de boodschap (nog) beter overkomt...
...bijvoorbeeld de onderstaande Column van...
(AD)
*
De moker en de fraude
Het kleine garagebedrijf van Aad Mostert zit al 28 jaar op
dezelfde plek in Rotterdam-Crooswijk. Volkswijk. Smalle straten.
Vaste klantenkring, altijd veel reparatiewerk. Maar er is een
schaduwkant. En dat is parkeerbeheer. Soms staat er éven een auto
voor de garage met twee wielen op de stoep, als er geen parkeervak
vrij is. Een klant die zijn auto brengt, een auto die zó wordt
nagekeken, een auto voor de verkoop die net is opgehaald. Een auto
die je dadelijk gaat repareren, zet je niet twee straten verderop.
Trouwens, in 28 jaar heeft er nog nooit een buurtbewoner geklaagd.
Aad: „Ze lopen er omheen.”
„Sorry mevrouw.”
„Geeft niets hoor, meneer.”
De handhavers van parkeerbeheer lopen er niet omheen. Aad Mostert
draait zich om. Hup een prent.
Vier keer heeft hij die foutparkeerboete voor de rechter laten
komen en vier keer heeft hij gewonnen. Maar dat doet hij niet meer.
Een bezwaarschrift schrijven, zitting voorbereiden, naar de rechtbank
gaan, het kost hem bij elkaar een dag tijd en dat is geld. Toch maar
betalen is goedkoper.
Tot kort geleden, zegt hij, kon je naar de gemeente bellen. Dan
kreeg je een mevrouw aan de lijn. Het lukte soms om het met haar op
te lossen. „Oh, u bent garagehouder!” Dan trok ze de boete uit de
stapel en verscheurde die. Dat kan niet meer. Ze moet zich strikt aan
de regels houden. Ze zijn bang voor fraude. Dat vertelde ze hem zelf.
Nu betaalt hij de boete. En heeft hij zin om met een moker de
parkeerpaal kapot te rammen, maar hij doet dat niet.
Wie verlangt niet naar iemand die je kan bellen, die luistert en
die iets dóét? Hoe vaak draai je niet als een carrousel in de
klantenservice, verlies je je decorum in het keuzemenu, om dan
waanzinnig te worden van het wachtmuziekje?
We zijn het land geworden van ‘red jezelf’. Maar wel met méér
in plaats van minder regels.
Aad Mostert redt zich wel, al denkt hij na een boete weleens aan
stoppen. Echt wanhopig worden mensen die afhankelijk zijn. Een
vriendin vertelde dat veel leden van haar patiëntenvereniging best
een aantal uur of een aantal dagen per week kúnnen werken. En ook
dolgraag willen. Maar ze durven niet. Zelfs vrijwilligerswerk doen,
vinden ze eng.
Want áls er ook maar iets misloopt in de krochten van het
uitkeringssysteem. Of nog erger: als er (onterecht) fraude wordt
vermoed, dan zijn ze snel hun uitkering kwijt. En zonder kunnen ze
door hun ziekte niet leven.
Dus zitten ze op de bank.
Met uitkering.
Zonder werk.
Binnen de regels.
Sheila Kamerman
vervangt Gemma Venhuizen tijdens haar vakantie
Een versie van dit artikel verscheen
ook in de krant
van 19 juli 2023.
Cartoons overgenomen van Erasmusmagazine.nl 'De Toeslagen-affaire...' ,(DUO-affaire, e.v.a. 'Schandalen van Rutte') Daar nog een derde fraaie Cartoon bij dit thema.
Cartoon Bas vd Schot, meer Bas van der Schot voor bijv. de Volkskrant --- Hier ---
*
MEER Sheila Kamerman in NRC:
wo · 26 juli 2023
Weg uit dit gekkenhuis
De vakantie-appjes op mijn telefoon komen van zonovergoten eilanden
met vreemde namen, all inclusive-hotels, verre bergen. Dolfijnen,
koraalriffen, palmbomen, cocktails, crêpes. Iedereen op jacht naar zijn
eigen heiligdom.
wo · 19 juli 2023
We zijn het land geworden van ‘red jezelf’. Maar wel met méér in plaats van minder regels
Sheila Kamerman sprak met de eigenaar van een klein garagebedrijf,
die tijdens het werk regelmatig een boete krijgt voor foutparkeren. Zijn
boete aanvechten heeft geen zin, ook al zou hij gelijk krijgen.
wo · 12 juli 2023
Elke vluchteling die komt is gretig
Toen Sheila Kamerman een week lang bivakkeerde in een azc, ontmoette
ze conciërge Ali Isiaka. Vrijwel iedereen die in Europa aankomt is
gretig, ziet Isiaka: ze wíllen de taal leren. Ze wíllen werken. Maar dat
mag niet.
di · 4 april 2023
Dubbel parkeren, telefoneren op speakerstand: tegen zelfbenoemde koningen loop je voortdurend aan
De koning, de koningin, de prinsessen en hun gevolg komen naar
Rotterdam om Koningsdag te vieren. Nog niet elke Rotterdammer weet dat.
wo · 1 februari 2023
Ik maak een kale rots van je
Ze zit in haar leunstoel voor de televisie. Net als elke avond. Maar
nu met de ogen vol tranen. Dat is nooit. Ze was die middag gebeld,
vertelt ze.
di · 3 januari 2023
Mildheid voor complotdenkers
De magie van veerkracht zie je als je naar de lange termijn durft
kijken, schrijft Sheila Kamerman. Op Oudejaarsavond klonk weer gewoon de
somberheid van oude crises, niet over een pandemie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten