zaterdag 30 maart 2013

Shartie(7): 'A Man amongst Boys?'

Ik weet niet of er ooit een verwoestender NCAA-Toernooi is geweest voor de miljoenen ingevulde 'Brackets', als de nu lopende editie van 2013, daarvoor heb ik in het verleden dit prachtige spektakel niet intensief genoeg voor gevolgd, maar spectaculair is het in ieder geval.

Nog een beetje na-stuiterend van de onmogelijke comeback van Migican tegen Kansas, wil ik nog even terug komen om de wedstrijd ervoor, waarin de (voor mij) grote favoriet om volgende week de NCAA-Kroon te pakken, Louisville, een ook al zo fantastische comeback van Oregon wist te counteren.

Eens een scout, altijd een scout; ik denk dat ik moet concluderen dat die stelling wel op gaat. Sinds ik een paar jaar bezig was als Scout van Internationaal Jeugd Basketball, ik kan niet precies aangeven op welk moment ik stopte vooral te kijken als een Coach -en 'echt Scout' werd-, maar dat moet ergens begin jaren '00 zijn geweest, probeer ik alle spelers die ik zie serieus te bekijken en te evalueren. Maar de echte 'kick' voor een scout ligt natuurlijk in het moment waarop je concludeert dat je iets heel bijzonders (voor het eerst) ziet.

En dat gevoel had ik al iets eerder dan vandaag, het zal enkele weken geleden zijn geweest. De conclusie dat dat gevoel klopte, mocht ik van mezelf vandaag trekken; en dan ging het om Arsalan Kazemi van de 'Oregon Fighting Ducks'. Ik moest van mezelf toch even checken waar die jongen vandaan kwam; was hij Turks? Hadden wij hem dan al eerder gescout? Of moest ik hem nog verder weg zoeken, Iran misschien, of een ander land uit die hoek van de wereld?
De eerste check, in onze database, leverde geen 'hit'. En de kans dat zo'n goede speler in Turkije nooit in een Nationale Jeugdploeg gespeeld zou hebben, leek mij klein.
Wikipedia leverde de bevestiging; hij komt inderdaad uit Iran.
Oregon is bovendien al zijn tweede Universiteit; hij is een 'Transfer' vanuit Rice.


Interview over zijn transfer

Ik zie ook dat hij in 1990 geboren is, even oud als andere 'College Seniors' dus. Maar hij komt op mij veel volwassener over dan vrijwel alle spelers die ik tot nu toe in het NCAA-Toernooi in actie heb gezien. Zijn voorkomen (de volle baard), zijn fysiek (het is een beer van een vent), maar vooral zijn inzicht en slimme acties dragen bij aan die indruk. En dan gaat er, het is waarschijnlijk beroepsdeformatie -waar ik mij doorgaans ver van probeer te houden-, gelijk een vraag door je hoofd...niet in alle landen wordt immers net zo accuraat als bij ons boek gehouden van precieze leeftijden...

Maar Fiba heeft als stelregel dat als een land een officieel document (zoals een paspoort) afgeeft met daarin een geboortedatum, dat die dan gehanteerd wordt. En Kazemi speelt dus al geruime tijd in vertegenwoordigende teams van Iran. Het heeft zelfs, het inzicht van nu, niet eens veel gescheeld of ik zou hem al in 2009 hebben gescout, toen hij met zijn Nationale MU18 in Nieuw Zeeland meedeed aan het WK MU19...

Toen speelde hij, weer volgens Wikipedia, al in de hoogste Mannen-League in zijn land, en met alle internationale ervaring en de ongetwijfeld niet eenvoudige transitie naar de USA om daar College te gaan spelen, en het feit dat hij inmiddels ook al deel uitmaakt van zijn Nationale Mannen Team, zou dat best de verklaring kunnen zijn voor zijn sensationele spel in de NCAA, en vooral ook in het Toernooi waarvoor hij met zijn team maar net werd uitgeschakeld door 'Powerhouse' Louisville.

Ben benieuwd wat zijn volgende stop wordt; zou hij op basis van deze performance gedraft worden voor de NBA? De clubs die daar serieus Internationaal scouten, doen dat nog veel uitgebreider in de eigen College Competities, en weten ongetwijfeld al veel meer over Kazemi...ben dus erg benieuwd!

AART DEKKER




Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen:

Een reactie posten