maandag 20 mei 2013

Tijden van weleer en Ik heb ieders hulp nodig bij mijn 'Droom voor de Toekomst'

Het zal wel zijn omdat ik zo'n oude lul word, maar na mijn recente column 'Apollo bedankt' ga ik het deze keer alweer hebben over 'die goede oude tijd'; het korte tijdperk waarin basketball in Nederland boomde, alles leek te kunnen, en we op weg leken naar een echte 'Gouden Tijd' voor het Nederlandse Basketball...

Ik heb het dan natuurlijk over eind jaren 70, begin jaren 80. Een tijd ook waarin de Maaspoort werd gesticht, toen nog -geloof ik tenminste - als Nationaal Basketbal Centrum (iets wat niet zo heel lang duurde, als ik me niet vergis...)

De Maaspoort was natuurlijk uniek, en is dat in zekere zin eigenlijk nog steeds natuurlijk, al komt het Sportcentrum van Landstede Zwolle er nu dichtbij. Elders in Nederland had je zo'n dertig jaar geleden de Martinihal, maar die kon zowat rondjes draaien in de huidige Martini-Plaza. De HBW verhuisde van de Beyneshal (min of meer 'standaard Nederlandse sporthal'), naar de Kennemerhal, die wel groter was, maar toch ook alweer decennia geleden eigenlijk te klein werd voor de toen uit dat jasje barstende HBW. Daarop volgde de zwerftocht van de HBW: van Haarlem, naar Ahoy in Rotterdam, terug naar Haarlem, via Amsterdam naar (in 2012) Groningen, we weten allemaal wat die queeste tot nu tot heeft opgeleverd... Ook ABC Amsterdam speelde een jaar of 10 in een grote zaal (de Sporthallen Zuid), maar daar kwam door diverse oorzaken maar heel af en toe substantieel publiek.

Nu er voor het eerst sinds lange tijd geen Groningen, Den Bosch of ABC Amsterdam Basketball in de Finale staat, zijn we met de Finale-serie van de Play-Offs terug in het type sporthal van weleer, al is de Vijf-Mei-hal van Zorg&Zekerheid Leiden sinds enkele jaren al een beetje uitgebouwd, en zijn de zalen van beide finalisten een stuk fraaier aangekleed dan in de 70'er-jaren het geval was. Maar in de essentie spelen zowel Z&Z Leiden en Aris Leeuwarden beiden nog in 'de Standaard Nederlandse Sporthal', met een vloeroppervlak van drie basketballvelden en verder zeer beperkte faciliteiten. Ik ben het niet geheel eens met de uitspraak (al zou die al waar zijn, -dan getuigt het nog steeds niet van veel gevoel voor respect-) van de over het paard getilde import-turk Semih Erden, toen hij vorig jaar voor een EuroCup Challenge-wedstrijd in Leiden de zaal binnenkwam: '...dit is een schuur!' Ik vind namelijk dat juist Leiden een fantastische job doet in het aankleden van de zaal tot een sfeervolle basketball-accommodatie. Ook Sporthal Kalverdijkje ziet er een stuk mooier uit, en voelt een stuk prettiger aan dan de gemiddelde 'Typisch Nederlandse Sporthal'.

Maar dat alles neemt niet weg dat, wat afmetingen betreft en wat betreft faciliteiten er omheen, de mogelijkheden van vrijwel al 'onze zalen' toch zeer beperkt zijn, zeker als je ze bekijkt door de bril van een (Semi-) Professionle Sportorganisatie die de vleugels verder uit wil slaan...

Laat ik het eerste deel van deze column positief afsluiten. Klein? Ja! Beperkt? Ja, ook! Maar ook: zeer sfeervol met, zoals in 'de Gouden Tijd', van publiek uitpuilende en hete zalen die hartstochtelijk meeleven met hun teams. Vandaar mijn gevoel dat het wel lijkt alsof 'de tijden van weleer' in 2013 herleven...


Maar niet voldoende dus voor Professionele Sportteams; en daaruit valt dan meteen (deels) te verklaren dat we bezig zijn met een Finale-serie om het Nederlands Kampioenschap Basketball Mannen met een deelnemer die fantastisch boven zichzelf uitstijgt, en laat zien dat zelfs in het dunbevolkte kleine Friesland (slechts ongeveer 10 clubs en clubjes in de hele provincie!) de Basketballsport inmiddels 'Leeft', maar die niet zeker is van haar voortbestaan als professionele club voor het volgend seizoen, omdat al een jaar zonder Hoofdsponsor wordt geopereerd, terwijl ook de accommodatie nauwelijks mogelijkheden biedt op alternatieve en aanvullende wijze financiële middelen te genereren...


De schrijver van deze column in zijn 'beste dagen'; Tear-drop in de wedstrijd GOBA vs. Werkendam (1980), met verder zichtbaar Hans Cussell (GOBA, rechts op de rug gezien) en van L->R Theo Vos, Gerrit van Buren, Greg Floyd, 2e amerikaan ?? en ?? Valkenburg (Werkendam) in de van Rappardhal in Gorinchem, toendertijd een exacte kopie van de 5-Mei-hal in Leiden voor de recente verbouwing.

En eigenlijk speelt dit probleem op alle niveaus van het Nederlandse Basketball of, breder nog, de gehele Nederlandse Zaal-/Bal-Sporten; van de Top tot de Basis, en bijna alles er tussenin. Werd immers nog niet zolang geleden Rotterdam Volleyball-Kampioen, om direct daaropvolgend te verdwijnen uit de hoogste klasse?! Maar ook onder de gewone 'clubs en clubjes', de Verenigingen van de NBB, die inmiddels voor een groot deel van de financiering van de NBB-activiteiten moeten zorgen omdat Overheden en NOC*NSF zich steeds meer terugtrekken op een beperkt scala aan activiteiten, en vinden dat 'niet-Medaille-sporten'(OS) zichzelf maar moeten zien te bedruipen, maar anderzijds wel steeds meer verwachten van diezelfde verenigingen dat zij 'hun maatschappelijke rol spelen'. En dat wringt dus, en brengt steeds meer, en steeds vaker, verenigingen in de problemen...

Er is dus structurele verandering nodig, ook op het gebied van Zalen en Accommodaties.

Lezers die mij al langere tijd en nauwgezet volgen, weten dat 'mijn Grote Basketball Project', mijn eerste Basketball-Droom die verder ging dan mijn eigen Basketbal, mijn eigen Teams, en de ('gewone') clubs waarvan ik deel uitmaakte, BV Team Ten Dreamers The Hague was, en alle nevenactiviteiten die daar mee te maken hadden, zoals Pleintjes-/Straat-Basketball.

TTD was zeer succesvol in de acht jaar dat de club actief 'draaide'; we waren binnen vier jaar, volgens de definities van de NBB nu, 'Groot', met 200+ leden, bijna allemaal jong tot zeer jong en voor 80% allochtoon, en dan zat er ook nog een schoolvereniging aan vast van zo'n 70 personen, en waren er heel wat mensen die graag bij TTD kwamen, maar nooit lid werden.

Maar uiteindelijk werd m.n. De afhankelijkheid van de Gemeentelijke Overheid en haar Accommodaties ons fataal; onvoldoende mogelijkheden en VEEL TE DUUR! Er waren nog wel meer aspecten die ons parten speelden, maar daar wil ik nu niet verder over uitweiden.

Een les voor ons: “Nooit meer op deze manier, we willen alleen maar opnieuw beginnen als we een EIGEN ACCOMMODATIE kunnen verwerven!”


En dan kom ik op mijn 'Kreet om Hulp/Support' uit de kop boven dit stukje:

al een hele tijd ben ik, samen met wat andere mensen, aan het werken aan een Concept: 'de Buurt Basketball Club' (BBC). Dat concept moet een deel van het 'Accommodatie-Probleem' voor (nieuwe en bestaande) Basketball-Verenigingen helpen oplossen. Niet allen voor TTD dus, maar voor veel meer clubs, in principe moet het op vele plaatsen in Nederland mogelijk zijn op basis van dit concept te gaan werken.

En toen kregen wij Nederlanders een Nieuwe Koning en Koningin. Een heus Inhuldigings-comité verzon activiteiten om het Feest te vieren en kracht bij te zetten.
Een van de Projecten is: 'Mijn Droom voor Nederland, Inspiratie voor de Koning'.
We weten allemaal dat Willem-Alexander I en Maxima veel hart voor de SAMENleving en voor de Sport hebben, dus deze titel past naadloos op ons Concept.
Dus diende ik 'MIJN DROOM' ook in, in de hoop met dit Concept het uiteindelijke Boek zou gaan halen. Maar teneinde dat waar te maken moeten wij nog wel wat steun/support zien te verwerven;
het doel is toch tenminste in de Top-100 van ingezonden 'Dromen'm terecht te komen, en daar hebben we nog een week, hooguit twee, de tijd voor.

Op: https://deeljouwdroom.nl/participants/15103
vindt u Mijn/Onze Droom voor (Basketballend) Nederland. Wij hopen er mijn naamgenoot, Koning Willem-Alexander (want voluit heet ik Aart Alexander, vandaar dat ik mijn Droom onder de naam Alexander Dekker postte) mee te inspireren...

Ik hoop dat u allen wilt helpen!

Steunen gaat heel eenvoudig:
-u hoeft alleen maar even te registreren (u zult begrijpen dat daar geen (nadelige) consequenties voor u aan vastzitten bij een keurig instituut als 'het Nationaal Comitee Inhuldiging'!)
-daarna kunt u de grote Oranje Knop 'Steun deze Droom' aanklikken, en 'Klaar is Kees'!

Een korte versie van ons Concept staat op de 'Dromensite'.

Natuurlijk is er veel meer over ons Concept te vertellen, en natuurlijk kunnen wij, bij het verder uitwerken ervan, nog heel veel mensen gebruiken. Dat is dus mijn tweede vraag: “Lijkt ons Concept u iets waaraan u graag mee zou werken? Meldt u dan bij mij...”


Ik ben benieuwd, maar reken stilletjes toch een beetje op veel steun van mijn lezers!

Verder hoop ik, voor het Nederlandse Basketball, dat de Finale-serie van de Play-Offs Mannen niet alleen in uitslagen van de individuele wedstrijden, maar ook in de stand van de Serie Spannend wordt en blijft; zou het niet mooi zijn als er over een kleine twee weken weer eens een Game-7 zou komen, liefst met veel TV-tijd en Verlengingen!?

Veel plezier!
En alvast bedankt voor de Steun!


AART DEKKER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten