dinsdag 2 juli 2013

De Hoogste Dunk Ooit!?

Het zal wel zijn in het kader van 'de Summer-Story van de NBA-Zomer van 2013 (Waar gaat Dwight Howard volgend seizoen spelen?), dat ik dit filmpje kreeg toegestuurd van youtube.com, onder de titel van 'Highest of the Board Dunk Ever';


De commentatoren hebben het over een 12' Basket, maar zo te zien is dat (3m65cm) nog rijkelijk hoog geschat...

Wat mij terug deed denken aan een officieuze 'Dunk-Contest' die ik me herinner van mijn Frisol/R-tijd in Dordrecht: het moet de winter van 1977 zijn geweest dat een aantal teamgenoten een wedstrijdje deed in 'Hoogdunken'. De gewone basket kon niet verder omhoog dan 3m05, dus deden Mark Olson, Rene Ridderhof en Rijk van Dongen het op een Korfbal-korf, wat natuurlijk de moeilijkheidsgraad nog extra vergrootte -want onder zo'n korf zit nu eenmaal een paal met een voet, je kan er dus niet onderdoor springen-. Het ding ging met kleine stapjes omhoog, alsof het een Hoogspring-lat betrof, en als iemand niet meer kon volgen dan viel hij af. Al snel bleef het eerdergenoemde trio over, maar die hielden het dan ook heel lang vol. Als ik me niet vergis, was Mark Olson (een witte Amerikaan van misschien 1.97, maar een fantastische schutter en atleet) de eerste die afviel, maar toen was de maximum-hoogte van de korf al in zicht. Tussen Rijk van Dongen en Rene Ridderhof werd de strijd uiteindelijk niet beslist, want beiden haalden de maximum-hoogte van de korf, wat (wederom als ik me niet vergis) betekent dat beiden toen de 3m50 gemakkelijk haalden. In dat licht bezien was de prestatie van Dwight Howard echt niet zo uitzonderlijk, met zijn lengte en atletisch vermogen, en ruim 30 jaar later...

Ik ben er trouwens van overtuigd dat er, vandaag de dag, nog dunkers zijn die nog veel hoger komen. Dus het enige echt bijzondere van het 'Showtje van Howard' was dat hij het op de NBA-Dunk-Contest deed, en dat hij het leuk aankleedde. Waarschijnlijk leerde hij dat van zijn 'Sticker-Dunk' die echt spectaculair was, maar nauwelijks punten scoorde, omdat niemand het echt door had wat hij nou precies deed...een lot dat trouwens meer Super-Dunkers trof tijdens diezelfde NBA-Dunk-Contest...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten