vrijdag 11 oktober 2013

Ingezonden brief aan NRC, over de rol die hoofdredacteur Peter Vandenmeersch speelt in ons Debat over de Publieke Omroep

Ik schreef een ingezonden brief aan NRC. Dit omdat ik me een beetje begon te ergeren aan Hoofdredacteur Peter Vandenmeersch, die zich nogal nadrukkelijk manifesteert in het debat over de Nederlandse Publieke Omroep, waarbij hij vaak de indruk wekt dat hij vindt dat de PO (ten onrechte) wordt voorgetrokken, ten opzichte van bijvoorbeeld de kranten. Daarbij kreeg ik ook de indruk dat hij praat alsof hem het verschil niet duidelijk is tussen het Nederlandse systeem van Publieke Omroepen, en een systeem van echte Staats-omroepen(-en). Vandaar mijn brief (die niet werd geplaatst, dus daarom zet ik hem hieronder).

Vandenmeersch in 'Debat op 2' over de Publieke Omroep (o.a. vanaf 7:00min)

Peter Vandermeersch is Belg...

Peter Vandermeersch is Belg, en Hoofdredacteur van NRC, daar heb ik geen probleem mee. Hij mengt is ook nadrukkelijk in het Nederlandse Publieke Debat via de andere Media, vind ik ook best. Maar de laatste weken ergert hij mij toch, namelijk daar waar het debat gaat over de Publieke Omroep in Nederland. Waarom? Omdat ik, als ik naar hem luister, denk: “Hij snapt het niet, … misschien wel omdat hij een Belg is!”

Hij heeft misschien best een punt dat de kranten er in NLD bekaaid vanaf komen, en dat de Publieke Omroep (PO) concurreert met de kranten om een deel van het reclamegeld. Maar heeft hij zichzelf de vraag gesteld waar hij als hoofdredacteur van een krant iedere keer aan het woord komt? Juist, bij de PO...

Het verschil met België zou (o.a.) best weleens de rol, die reclame op de PO speelt, kunnen zijn. In België was er nauwelijks reclame, en die is er nog steeds niet veel. Ik ben (ook) voor een reclamevrije PO. Dan zouden kijkcijfers wellicht een kleinere rol spelen, die dan natuurlijk wel juist veel meer gaat kosten in plaats van minder, want nu de officiele doelstelling van het kabinet Flutte-II heet te zijn. De echte doelstelling van de VVD is natuurlijk (wel) het kortwieken van de Publieke Omroep, “...die is immers toch vooral 'Links' “, en dus alleen maar lastig voor de VVD..!

Vandermeersch heeft het ook steeds over 'Staatsomroep', net zoals VVD'ers het in dit verband hebben over (bekostigd met) 'Belastinggeld'. Maar zo was het natuurlijk nooit in Nederland; wij hebben Ledenomroepen, en wij hadden een Omroepbijdrage (die sneuvelde bij 'de coupe van Zalm', die (o.a.) precies datgene wat er nu gebeurt tot doel had).

Ik wil wel morgen terug naar dat, veel betere, systeem! Dat dan verbeterd zou kunnen worden door haar reclamevrij te maken. Dat kost wat, maar dan heb je ook wat! En dan hou je het tenminste ook, omdat 'de politiek' dan niet steeds weer kan roepen...wat ze nu keer op keer roept; 'te duur', 'te links', 'niet zuiver', 'oneerlijke concurrentie', etc. Etc.

Aart Dekker, Den Haag
Abonnee NRC (nog wel)


Jan Mulder is in DWDD 'niet blij' met Peter Vandenmeersch:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten